Olja som kylmedium?

EPG Kärnkraftstomte
14 mars 2018 · 766 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför man inte använder olja som kylmedium i bilmotorer beror väl på att olja kyler sämre än vatten/glykol.

Vilket gör det olämpligt som kylmedium i en motor som utvecklar mycket värme (turbomotor) med andra ord?
Jag kanske skulle bygga om bränslesystemet på samma gång så man kan köra med alkoholbaserade bränslen för att få ned förbränningstemperaturen?

Intressant diskussion i vilket fall!

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
frasse4
15 mars 2018 · 736 Inlägg

EPG skrev:

frasse4 skrev:
Man använder också vatten för att man kan nyttja att det åtgår mer energi vid en fasövergång i detta fall mellan flytande och gasform. Kallas förångningsentalpi

Fast jag brukar undvika att köra så hårt med motorn att kylvattnet övergår i ångfas tongue

Oljan i sig har ju högre kokpunkt än vatten och är den dessutom under tryck så höjs ju som sagt kokpunkten ytterliggare vilket gör det mer eller mindre omöjligt för motorn att koka.

Nej, normalt inte, men det blir en buffert. Skulle belastningen på kylsystemet ökas krafigt så åtgår energin till att fasomvandla vattnet utan att temperaturen ökar. Om du hade kylt med olja i samma situation hade temperaturen på oljan skenat upp. Det är inte kokandet i sig man är rädd för utan ökad temperatur/dålig kylning.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Bennybira
16 mars 2018 · 480 Inlägg

Precis.. säg att oljan inte kokar innan 300-400*C kontra kanske 100-120*C för vattnet+glykol.
Skulle inte vilja ha grejjer konstruerade för driftstemp på max 150*C som fick gå på det dubbla.

Skrotad motor som följd.

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang