Olja som kylmedium?

Modellflygare · 700 Inlägg
Skrivet 11 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Jag funderar på att experimentera lite med vinterbilen sen när sommarbilen ska plockas fram.
Det jag tänkte testa är att tömma motorn helt på glykolvatten och sen bygga om det så att motorn helt och hållet kyls med olja istället.

Jag menar varför är inte motorerna konstruerade för detta från början, istället för att ha två olika system med vätska som pumpas runt i motorn (ett  för smörjningen och ett annat för kylningen) så varför inte bara ha ett enda med samma media som cirkulerar i båda?

Jag ser nästan bara fördelar med det:

1. Bara en vätska att fylla på och hålla koll på nivå och temperatur.
2. Olja har högre kokpunkt än vatten så man kan köra hårdare med motorn innan den börjar koka.
3. Man behöver inte ha någon värmeväxlare för att kyla oljan med kylvattnet.
4. Ingen risk att det börjar växa alger eller börjar korrodera i kylsystemet.
5. Mindre risk för vatten i oljan.
6. Ingen risk för olja i vattnet eftersom att det senare inte finns.

Sen finns det väl dock några nackdelar:

1. Det går åt mer olja vid oljebyten.
2. Olja har lägre densitet än vatten  och leder därmed värme sämre än vatten så man lär väl behöva en större radiator.
3. Eftersom att det är en större oljemängd i motorn som ska värmas upp så tar det längre tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur.
4. Man får bygga om en del och sätta dit andra rör, slangar och radiatorer för att få till kylningen.
5. Inte säkert att vattenpumpen tål olja.

Är det någon annan som har testat detta?

Senast redigerat av EPG (11 mars )

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
8 676 Inlägg
Skrivet 11 mars #2

HVO - Hydrerad Vegetabilisk Olja används ju redan så varför inte testa det i stället.

Fotograf på Tierp iDag
2 671 Inlägg
Skrivet 12 mars #3

Finns MC-motorer som kyls med olja.
Suzuki VX 1400 Intruder m fl.

281 Inlägg
Skrivet 12 mars #4

@Torsen.
Bilmotorer kyls ju med olja också wink
Dock inte enbart.

Jag tror inte thermodynamiken tillåter att olja är lika effektivt i vattenkanalerna som just vatten / vattenbaserad blandning.

Vatten tar på sig värme och avger värme rätt så kvickt.
Den går att ha i övertryckssystem när den blir varm för att sänka kokpunkten.
Helt enkelt rätt optimalt för att kyla av ett trögare medie (metall..)

Forum- och sitemoderator · 11 278 Inlägg
Skrivet 12 mars #5

Bennybira skrev:
@Torsen.
Bilmotorer kyls ju med olja också wink
Dock inte enbart.

Jag tror inte thermodynamiken tillåter att olja är lika effektivt i vattenkanalerna som just vatten / vattenbaserad blandning.

Vatten tar på sig värme och avger värme rätt så kvickt.
Den går att ha i övertryckssystem när den blir varm för att sänka kokpunkten.
Helt enkelt rätt optimalt för att kyla av ett trögare medie (metall..)

Nu blev det lite fel tror jag.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Reservdelsnisse · 63 Inlägg
Skrivet 13 mars #6

Hybrid_ skrev:

Bennybira skrev:
@Torsen.
Bilmotorer kyls ju med olja också wink
Dock inte enbart.

Jag tror inte thermodynamiken tillåter att olja är lika effektivt i vattenkanalerna som just vatten / vattenbaserad blandning.

Vatten tar på sig värme och avger värme rätt så kvickt.
Den går att ha i övertryckssystem när den blir varm för att sänka kokpunkten.
Helt enkelt rätt optimalt för att kyla av ett trögare medie (metall..)

Nu blev det lite fel tror jag.

Vad är fel?

281 Inlägg
Skrivet 13 mars #7

Precis? Vad blev fel? Din läsning? Ser inget fel på det fetmarkerade alls!

4 083 Inlägg
Skrivet 13 mars #8

Jag ser felet ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Evildan
Skrivet 13 mars #9

mb_pucken skrev:
Jag ser felet ;-)

Jag med wink

1 686 Inlägg
Skrivet 13 mars #10

Ledtråd: Mormors tryckkokare. Och varför man använder sådana.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars )

Evildan
Skrivet 13 mars #11

Meaganeowner skrev:
Ledtråd: Mormors tryckkokare. Och varför man använder sådana.

Blyg ryggradslös Priusägare räcker försynt upp handen under denna fysiklektion...

1 686 Inlägg
Skrivet 13 mars #12

Ja... du får svara

Forum- och sitemoderator · 11 278 Inlägg
Skrivet 13 mars #13

Undrar vem som knäcker problemet. Kul tråd! Vi måste sänka nivån lite kanske? Eller höja trycket? Undrar vad som händer då?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Evildan
Skrivet 13 mars #14

Meaganeowner skrev:
Ja... du får svara

Jag hade en kompis som höjde ner cykelsadeln.

Forum- och sitemoderator · 11 278 Inlägg
Skrivet 13 mars #15

Evildan skrev:

Meaganeowner skrev:
Ja... du får svara

Jag hade en kompis som höjde ner cykelsadeln.

Vilket är ett korrekt svar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
698 Inlägg
Skrivet 13 mars #16

Man använder också vatten för att man kan nyttja att det åtgår mer energi vid en fasövergång i detta fall mellan flytande och gasform. Kallas förångningsentalpi

2 597 Inlägg
Skrivet 13 mars #17

Hej!
Varför man inte använder olja som kylmedium i bilmotorer beror väl på att olja kyler sämre än vatten/glykol.

281 Inlägg
Skrivet 14 mars #18

https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_point

Så, behöver vi inte spekulera om kokpunkt kontra tryck mer smile

1 686 Inlägg
Skrivet 14 mars #19

Hrrrrn. Nu förstörde du tråden:P

Modellflygare · 700 Inlägg
Skrivet 14 mars · Inlägg av trådskaparen #20

frasse4 skrev:
Man använder också vatten för att man kan nyttja att det åtgår mer energi vid en fasövergång i detta fall mellan flytande och gasform. Kallas förångningsentalpi

Fast jag brukar undvika att köra så hårt med motorn att kylvattnet övergår i ångfas tongue

Oljan i sig har ju högre kokpunkt än vatten och är den dessutom under tryck så höjs ju som sagt kokpunkten ytterliggare vilket gör det mer eller mindre omöjligt för motorn att koka.

Senast redigerat av EPG (14 mars )

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang