Gående påkörd av självkörande bil.

xXSammy
19 mars 2018 · 6 566 Inlägg
De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2018 · 13 674 Inlägg

lär ju ta hus i helvete där borta nu skulle jag tro...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Lagen om att bilister ska stanna för gående på övergångsställen har dödat många..
Hade man tänkt sig för innan så hade många liv sparats..
Som det nu är så råkar de som går över i tron att bilen SKA stanna illa ut om de inte har självbevarelsedrift och ögonen öppna.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
19 mars 2018 ·

insatsen skrev:
Lagen om att bilister ska stanna för gående på övergångsställen har dödat många..
Hade man tänkt sig för innan så hade många liv sparats..
Som det nu är så råkar de som går över i tron att bilen SKA stanna illa ut om de inte har självbevarelsedrift och ögonen öppna.

Ja det är pinsamt att vi efter 20 år inte ens kan stanna en sketen bil för gående.   Självklart menar jag gående som visar med avsikt att gå över, inte dem som tvekar och hoppar rakt ut.

Pinsamt nr 2 är att det är uber som mördar någon med förarlösa bilar.

Pinsamt nr 3,  svensk(kinesisk bil) Byggd på torslanda ?

Det kommer dröja många år till autonoma bilar får fritt fram utan 100% föraransvar (jag hoppar aldrig någonsin föraransvaret försvinner)

Mack855
20 mars 2018 · 1 354 Inlägg

Jag hade ju gärna velat veta om det blir någon människa dömd för incidenten eller om Uber som juridisk person blir dömd för det.

Evildan
20 mars 2018 ·

Klev hon helt sonika rätt ut från trottoaren utan att se sig för precis framför bilen?
Föraren i bilen han inte reagera så oavsett om den hade varit i självkörande läge eller körts av personen bakom ratten hade hon förmodligen blivit påkörd. Sorgligt likväl oavsett anledningen.

“crossing the street outside of a crosswalk.” 

Evildan
20 mars 2018 ·

Vidare:
Men det går inte att lasta Uber och den självkörande bilen för olyckan, enligt lokal polis som uttalat sig i San Francisco Chronicle. Bilder från bilens kameror visar hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att förhindra. Polisen har inte släppt några bilder på olyckan, enligt tidningen.

https://www.expressen.se/dinapengar/kvi … il-i-usa-/

Hon gick alltså rätt ut på gatan med sin cykel, där det inte var något övergångsställe, framför ett fordon körandes i 65km/h och blev påkörd.

Är detta verkligen nyheter?

zemet
20 mars 2018 · 4 030 Inlägg

Evildan skrev:
Vidare:
Men det går inte att lasta Uber och den självkörande bilen för olyckan, enligt lokal polis som uttalat sig i San Francisco Chronicle. Bilder från bilens kameror visar hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att förhindra. Polisen har inte släppt några bilder på olyckan, enligt tidningen.

https://www.expressen.se/dinapengar/kvi … il-i-usa-/

Hon gick alltså rätt ut på gatan med sin cykel, där det inte var något övergångsställe, framför ett fordon körandes i 65km/h och blev påkörd.

Är detta verkligen nyheter?

Nyheter är det väll klart eftersom det är första gången det händer. Men kanske lite sensationsjournalistik kring det hela.

Frågan är om en mänsklig förare hade klarat det bättre?

En mänsklig förare hade kanske kunnat se att det går någon påverkad person där framme och sänkt hastigheten och kanske hållit ut någon meter eller 2 extra.

Svårt att säga och många om och men.

Jag funderar dock på situationer som vilt på vägen, om systemet inte klarade denna kvinnan hade det nog inte klarat av en älg eller ett rådjur heller?

Mack855
20 mars 2018 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:
Vidare:
Men det går inte att lasta Uber och den självkörande bilen för olyckan, enligt lokal polis som uttalat sig i San Francisco Chronicle. Bilder från bilens kameror visar hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att förhindra. Polisen har inte släppt några bilder på olyckan, enligt tidningen.

https://www.expressen.se/dinapengar/kvi … il-i-usa-/

Hon gick alltså rätt ut på gatan med sin cykel, där det inte var något övergångsställe, framför ett fordon körandes i 65km/h och blev påkörd.

Är detta verkligen nyheter?

Då är det mer begripligt och låter som homo sapiens sapiens i ett nötskal.

Evildan
20 mars 2018 ·

zemet skrev:

Evildan skrev:
Vidare:
Men det går inte att lasta Uber och den självkörande bilen för olyckan, enligt lokal polis som uttalat sig i San Francisco Chronicle. Bilder från bilens kameror visar hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att förhindra. Polisen har inte släppt några bilder på olyckan, enligt tidningen.

https://www.expressen.se/dinapengar/kvi … il-i-usa-/

Hon gick alltså rätt ut på gatan med sin cykel, där det inte var något övergångsställe, framför ett fordon körandes i 65km/h och blev påkörd.

Är detta verkligen nyheter?

Nyheter är det väll klart eftersom det är första gången det händer. Men kanske lite sensationsjournalistik kring det hela.

Frågan är om en mänsklig förare hade klarat det bättre?

En mänsklig förare hade kanske kunnat se att det går någon påverkad person där framme och sänkt hastigheten och kanske hållit ut någon meter eller 2 extra.

Svårt att säga och många om och men.

Jag funderar dock på situationer som vilt på vägen, om systemet inte klarade denna kvinnan hade det nog inte klarat av en älg eller ett rådjur heller?

Det satt ju en förare i bilen så uppenbarligen hann inte den heller av att förutspå vad som komma skulle.

zemet
20 mars 2018 · 4 030 Inlägg

Evildan skrev:

zemet skrev:

Evildan skrev:
Vidare:
Men det går inte att lasta Uber och den självkörande bilen för olyckan, enligt lokal polis som uttalat sig i San Francisco Chronicle. Bilder från bilens kameror visar hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att förhindra. Polisen har inte släppt några bilder på olyckan, enligt tidningen.

https://www.expressen.se/dinapengar/kvi … il-i-usa-/

Hon gick alltså rätt ut på gatan med sin cykel, där det inte var något övergångsställe, framför ett fordon körandes i 65km/h och blev påkörd.

Är detta verkligen nyheter?

Nyheter är det väll klart eftersom det är första gången det händer. Men kanske lite sensationsjournalistik kring det hela.

Frågan är om en mänsklig förare hade klarat det bättre?

En mänsklig förare hade kanske kunnat se att det går någon påverkad person där framme och sänkt hastigheten och kanske hållit ut någon meter eller 2 extra.

Svårt att säga och många om och men.

Jag funderar dock på situationer som vilt på vägen, om systemet inte klarade denna kvinnan hade det nog inte klarat av en älg eller ett rådjur heller?

Det satt ju en förare i bilen så uppenbarligen hann inte den heller av att förutspå vad som komma skulle.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så finns det många om och men smile Om denna föraren var alert och koncentrerade sig på vägen och inte klarade situationen så kan man nog helt klart anse att bilens programvara inte heller skulle kunnat klara lösa situationen.

Men satt han och kollade på telefonen istället så är det ju en annan femma:)
Antar att vi aldrig får veta.

Hade som sagt varit intressant att se hur dessa system hantera vilt på vägen. Jag skulle tro att dem är bättre än människor i många fall.

Evildan
20 mars 2018 ·

zemet skrev:

Evildan skrev:

zemet skrev:

Nyheter är det väll klart eftersom det är första gången det händer. Men kanske lite sensationsjournalistik kring det hela.

Frågan är om en mänsklig förare hade klarat det bättre?

En mänsklig förare hade kanske kunnat se att det går någon påverkad person där framme och sänkt hastigheten och kanske hållit ut någon meter eller 2 extra.

Svårt att säga och många om och men.

Jag funderar dock på situationer som vilt på vägen, om systemet inte klarade denna kvinnan hade det nog inte klarat av en älg eller ett rådjur heller?

Det satt ju en förare i bilen så uppenbarligen hann inte den heller av att förutspå vad som komma skulle.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så finns det många om och men smile Om denna föraren var alert och koncentrerade sig på vägen och inte klarade situationen så kan man nog helt klart anse att bilens programvara inte heller skulle kunnat klara lösa situationen.

Men satt han och kollade på telefonen istället så är det ju en annan femma:)
Antar att vi aldrig får veta.

Hade som sagt varit intressant att se hur dessa system hantera vilt på vägen. Jag skulle tro att dem är bättre än människor i många fall.

Om fordonet hade förarövervakning kameraledes kan åtminstone några få reda på huruvida föraren skötte sitt åtagande eller inte. Men hinner inte roboten pallnita hinner inte en i jämförelsen trögfattad och långsam människa göra det heller.

Enligt min kamrat som arbetar med detta "over there" är systemen vida effektivare än den mänskliga förmågan då mjukvaran inte blir distraherad eller agerar känslomässigt. När en trafikolycka inträffar  med ett autonomt fordon är det uteslutande den mänskliga faktorn som fukkar upp det på något vis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang