6716
Sök

Köpa bilförsäkring? Titta här.

Forummoderator
18 358 Inlägg
3 april 2018
Trådstartare
Skulle teckna en försäkring på den nyinköpta släden och gick in på Folksams hemsida. Hel med djurkollision (Vi måste ha det, fler rådjur än innevånare)  kostar där 449:- /månad för mig. Nu spelar varken bil, ålder eller boendeform roll här för:

Jag ringde istället och frågade om min bil var värderad med aktuellt guldpris på spotbörsen? Nope. Det nya priset blev 359:- /månad. En rejäl sänkning alltså.

Skriver i forumet istället för bloggen för här kan ni spara pengar gott folk! Ring och var vänliga och låt inte som kompletta idioter så sänks priset. Nätet är bra men inte alltid.

Köpa via Insplanet osv blir garanterat mycket dyrt.

Kom även överens med Folksam om att jag ska skicka bilder när sommartofflorna är på och bilen är nytvättad så har de om oturen är framme för den är i extremt bra skick och ska värderas efter detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 april 2018
Ja, vad ska man säga..
Ligger  inte priset normalt runt/strax över 4000 för en helförsäkring och sen en självrisk på 5000?
För en normalkärra d v s..
.Att du fick det en hundring billigare visar egentligen bara vad de chansar på att ta förmycket..smile
Senast redigerat av insatsen (3 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 358 Inlägg
3 april 2018
Trådstartare
insatsen skrev:
Ja, vad ska man säga..
Ligger  inte priset normalt runt/strax över 4000 för en helförsäkring och sen en självrisk på 5000?
.Att du fick det en hundring billigare visar egentligen bara vad de chansar på att ta för mycket..smile

Precis. Ville påpeka att vissa saker bör man inte köpa på nätet...

EDIT: Tog en självrisk på 3000:- och djurkollision 0:-
Senast redigerat av Hybrid_ (3 april 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KenthIJ
3 april 2018
Tycker  oxå att det nästan alltid funkar bättre med en personlig kontakt när det gäller seriösa spörsmål, men det är ju inte alltid så lätt i dessa knappvals och klickirutan tider.  Men... Det är klart...  Att deklarera digitalt över nätet och få tillbaka på skatten redan den här veckan är ju inte så dumt :-D

Forummoderator
26 557 Inlägg
3 april 2018
När vi tog första försäkringen på V70:in..back in the days..så gick vi faktiskt via insplanet, vilka rekommenderade oss Dina Föräkringar som försäkringsbolag.
Kanske det hade gått att få billigare men det kändes rimligt där och då, särskilt efter ett telefonsamtal till nyss nämnda bolag, och det känns fortfarande ok.

Men det är såklart bäst att ta det personligen med flera olika bolag. Finns mycket pengar att spara den vägen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Muttley
3 april 2018
insatsen skrev:
Ja, vad ska man säga..
.Att du fick det en hundring billigare visar egentligen bara vad de chansar på att ta förmycket..smile

Normalt pris över 4000 för en bruksbil vill  jag påstå är falskt :p Det beror på var man bor.  Jag betalar 3500 med 3000kr i självrisk inkl allting.
De flesta i min ålder häromkring ligger där om de haft körkort sen 18 och skadefritt.   Har funderingar på halv faktiskt istället för den är inte värt mer än 35-40 tusen något.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 april 2018
Muttley skrev:
insatsen skrev:
Ja, vad ska man säga..

Normalt pris över 4000 för en bruksbil vill  jag påstå är falskt :p Det beror på var man bor.  Jag betalar 3500 med 3000kr i självrisk inkl allting.
De flesta i min ålder häromkring ligger där om de haft körkort sen 18 och skadefritt.   Har funderingar på halv faktiskt istället för den är inte värt mer än 35-40 tusen något.

Jasså?
Då har stackars TS blivit blåst likförbaskat..
Trodde han fått en bra deal, men så icke tydligen..
Ts får nog ha ett nytt samtal med FB och försöka pruta mer..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Muttley
3 april 2018
insatsen skrev:
Muttley skrev:
insatsen skrev:
Ja, vad ska man säga..

Jasså?
Då har stackars TS blivit blåst likförbaskat..
Trodde han fått en bra deal, men så icke tydligen..
Ts får nog ha ett nytt samtal med FB och försöka pruta mer..smile

Det tror jag inte. Han bor på solsidan av sverige.  Tänk dig att han är Freddan.   Jag är mer Alex, men bor i en by på 5000 man wink

Forummoderator
18 358 Inlägg
3 april 2018
Trådstartare
Nåväl. Bilen jag försäkrade var inte direkt en gammal turbovolvo med 200hk under huven... Lite vassare... Så är nöjd.

Muttley
3 april 2018
Hybrid_ skrev:
Nåväl. Bilen jag försäkrade var inte direkt en gammal turbovolvo med 200hk under huven... Lite vassare... Så är nöjd.

Helt okej pris vid ditt läge och bil smile   Hade du bott så avsides som mig hade du betalt hälften wink

Forummoderator
26 557 Inlägg
3 april 2018
Så länge man själv är nöjd tycker jag att det är helt okej.
Något jag personligen lärt mig genom åren är att det alltid alltid kommer finnas billigare alternativ i vad det än gäller. Billigare försäkringar, billigare el, billigare bildelar.
Vet inte hur många gånger jag bytt elbolag bara för att alla har sagt att de minsann är billigast på marknaden..bara för att ta ett exempel. Nu kör jag med ett elbolag och håller mig till det, och de andra får säga vad de vill.

Edit: Men sen för den delen går det ju alltid göra egna efterforskningar och ta det man själv tycker är billigast. Som sagt, man behöver ju inte ha det allra dyraste. Finns mycket att spara bara man vill.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Muttley
3 april 2018
Mack skrev:
Så länge man själv är nöjd tycker jag att det är helt okej.
Något jag personligen lärt mig genom åren är att det alltid alltid kommer finnas billigare alternativ i vad det än gäller. Billigare försäkringar, billigare el, billigare bildelar.
Vet inte hur många gånger jag bytt elbolag bara för att alla har sagt att de minsann är billigast på marknaden..bara för att ta ett exempel. Nu kör jag med ett elbolag och håller mig till det, och de andra får säga vad de vill.

Jag glömmer att byta elbolag smile  Så jag har eon på hela paketet.  Gällande försäkringar så kan jag inte få billigare varken på bil, hus eller livet just nu. Har dunderrabatt och bra räntor big_smile  Så hur jag än söker så kan jag inte spara mer, vilket känns skönt.

När man körde mc så fick man minsann leta om man ville äga själv, 25-40000 kr för trafik eller om det var halv var inte att leka med.  2000 kr på farsan.  Ett skämt på en mc som kostade 20 000

Sök