Däckdimension

vanilj10
9 april 2018 · 102 Inlägg

Skulle överaska och fixa nya sommardäck på Volvon (v60). Däcken som satt på innan var 215/55 R16 och de nya är 215/60 R16. Missade detta och det är alltså en skillnad. Borde jag vara orolig eller funkar det?

Fellen
9 april 2018 · 19 Inlägg

De nya har ca 3% större rullomkrets, vilket är helt ok.
Värt att tänka på är att när mätarn t.ex. visar 100 så kör du i 103.

Mazda 323F "Lantis" (1995)
vanilj10
9 april 2018 · 102 Inlägg

Fellen skrev:
De nya har ca 3% större rullomkrets, vilket är helt ok.
Värt att tänka på är att när mätarn t.ex. visar 100 så kör du i 103.

Skönt att höra! Låter överkomligt ändå. Dumt att man missade det men lätt hänt kanske tongue

Evildan
9 april 2018 ·

Vad viktigare är än dimensionen är belastningsindex och hastighetsmärkningen.

vanilj10
9 april 2018 · 102 Inlägg

Evildan skrev:
Vad viktigare är än dimensionen är belastningsindex och hastighetsmärkningen.

Original säger 93H och däcken har 95V så det borde vara lugnt om jag tolkar det rätt.

Evildan
9 april 2018 ·

vanilj10 skrev:

Evildan skrev:
Vad viktigare är än dimensionen är belastningsindex och hastighetsmärkningen.

Original säger 93H och däcken har 95V så det borde vara lugnt om jag tolkar det rätt.

Då har du tolkat det helrätt. big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2018 · 13 669 Inlägg

sen får man ju hoppas att du har plats för däck som är högre oxå..  det är ju inte bara så enkelt att gå efter 5% på alla bilar..   jag skulle aldrig kunna gå upp till 5% ökning av rulldiamterern på min Seat som ett exempel..    iof sänkt men tror endå det skulle dra i när man lastar fullt med den mjuka orginal fjädringen som är från fabrik.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
9 april 2018 ·

Growe skrev:
sen får man ju hoppas att du har plats för däck som är högre oxå..  det är ju inte bara så enkelt att gå efter 5% på alla bilar..   jag skulle aldrig kunna gå upp till 5% ökning av rulldiamterern på min Seat som ett exempel..    iof sänkt men tror endå det skulle dra i när man lastar fullt med den mjuka orginal fjädringen som är från fabrik.

Det är tamejfan omöjligt med sänkta slädar.
Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2018 · 13 669 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:
sen får man ju hoppas att du har plats för däck som är högre oxå..  det är ju inte bara så enkelt att gå efter 5% på alla bilar..   jag skulle aldrig kunna gå upp till 5% ökning av rulldiamterern på min Seat som ett exempel..    iof sänkt men tror endå det skulle dra i när man lastar fullt med den mjuka orginal fjädringen som är från fabrik.

Det är tamejfan omöjligt med sänkta slädar.
Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..

tur att det inte tar i då..  smile  har exakt rätt rull diameter fast det sitter 13" orginal och jag kör 17"  det bästa av allt att man kan köra 30km/h över alla fartbulor   alla svensk reggade arosor är reggad med 195/45-15 så kör t.o.m smalare däck än den är reggad med.   

många moderna bilar idag har väldigt lite utrymme för större däck då dom är rätt anpassade för däcken och mycket plast och skit som ett högre däck riskerar att fastna i när man svänger mycket

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
vanilj10
9 april 2018 · 102 Inlägg

Growe skrev:
sen får man ju hoppas att du har plats för däck som är högre oxå..  det är ju inte bara så enkelt att gå efter 5% på alla bilar..   jag skulle aldrig kunna gå upp till 5% ökning av rulldiamterern på min Seat som ett exempel..    iof sänkt men tror endå det skulle dra i när man lastar fullt med den mjuka orginal fjädringen som är från fabrik.

Ja verkligen! Det blir trots allt lite spännande att se när det blir dags för skifte.... man lär ju svänga runt och se om det låter...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2018 · 13 669 Inlägg

vanilj10 skrev:

Growe skrev:
sen får man ju hoppas att du har plats för däck som är högre oxå..  det är ju inte bara så enkelt att gå efter 5% på alla bilar..   jag skulle aldrig kunna gå upp till 5% ökning av rulldiamterern på min Seat som ett exempel..    iof sänkt men tror endå det skulle dra i när man lastar fullt med den mjuka orginal fjädringen som är från fabrik.

Ja verkligen! Det blir trots allt lite spännande att se när det blir dags för skifte.... man lär ju svänga runt och se om det låter...

Du kan inte få rätt storlek?   Jag tror ju inte att det tar i men en risk finns ju alltid.      Jag som väldigt ofta ligger på gränsen med däck och fälgar är det ju skit viktigt   eftersom en bil ska gå att köra normalt med även om man väljer att sänka och köra stora hjul så finns det verkligen inget värre än bilar som däcken tar i när man kör i ett gupp eller svänger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
vanilj10
10 april 2018 · 102 Inlägg

Growe skrev:

vanilj10 skrev:

Growe skrev:
sen får man ju hoppas att du har plats för däck som är högre oxå..  det är ju inte bara så enkelt att gå efter 5% på alla bilar..   jag skulle aldrig kunna gå upp till 5% ökning av rulldiamterern på min Seat som ett exempel..    iof sänkt men tror endå det skulle dra i när man lastar fullt med den mjuka orginal fjädringen som är från fabrik.

Ja verkligen! Det blir trots allt lite spännande att se när det blir dags för skifte.... man lär ju svänga runt och se om det låter...

Du kan inte få rätt storlek?   Jag tror ju inte att det tar i men en risk finns ju alltid.      Jag som väldigt ofta ligger på gränsen med däck och fälgar är det ju skit viktigt   eftersom en bil ska gå att köra normalt med även om man väljer att sänka och köra stora hjul så finns det verkligen inget värre än bilar som däcken tar i när man kör i ett gupp eller svänger

Absolut går det att byta igen. Då får jag försöka att sälja dessa jag nyligen har köpt och sedan köpa nya med dimensionen 215/55 R16...

torsen
10 april 2018 · 7 198 Inlägg

vanilj10 skrev:
Skulle överaska och fixa nya sommardäck på Volvon (v60). Däcken som satt på innan var 215/55 R16 och de nya är 215/60 R16. Missade detta och det är alltså en skillnad. Borde jag vara orolig eller funkar det?

215/55-16" = 640 mm diameter nomniellt.
215/60-16" = 662 mm diameter nominellt.

Varför jag skriver nominellt är för att inte alla däcktillverkares däck är exakt vad de utger däcket vara.

Hur som helst så är "radien" 10.5 mm större med  215/60-16" än 215/55-16".
10,5 mm bör inte vara något problem för att däck ska "ta i" hjulhuskanter eller innerskärmar ens vid max inflex.

Bytte i höstas, på en av mina hobbybilar, från 205/65-15" till 215/80-15".
Närmare 30 mm större diameter.
Innebär endast att hastighetsmätaren visar rätt enligt GPSen.
Över 105 km/t börjar bilens hastighetsmätare visa några km/t för lite, enl GPSen.

Så du kan lugnt köra vidare med dina nya däck.
För du körjournal så kommer du att finna att bränsleförbrukningen ökat något per km.
Men du kommer "längre" per hjulvarv med de nya däcken.

vanilj10
10 april 2018 · 102 Inlägg

torsen skrev:

vanilj10 skrev:
Skulle överaska och fixa nya sommardäck på Volvon (v60). Däcken som satt på innan var 215/55 R16 och de nya är 215/60 R16. Missade detta och det är alltså en skillnad. Borde jag vara orolig eller funkar det?

215/55-16" = 640 mm diameter nomniellt.
215/60-16" = 662 mm diameter nominellt.

Varför jag skriver nominellt är för att inte alla däcktillverkares däck är exakt vad de utger däcket vara.

Hur som helst så är "radien" 10.5 mm större med  215/60-16" än 215/55-16".
10,5 mm bör inte vara något problem för att däck ska "ta i" hjulhuskanter eller innerskärmar ens vid max inflex.

Bytte i höstas, på en av mina hobbybilar, från 205/65-15" till 215/80-15".
Närmare 30 mm större diameter.
Innebär endast att hastighetsmätaren visar rätt enligt GPSen.
Över 105 km/t börjar bilens hastighetsmätare visa några km/t för lite, enl GPSen.

Så du kan lugnt köra vidare med dina nya däck.
För du körjournal så kommer du att finna att bränsleförbrukningen ökat något per km.
Men du kommer "längre" per hjulvarv med de nya däcken.

Tack för svar! Det låter vettigt och jag känner mig genast lite lugnare smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang