Byte av koppling volvo 740

r3zz1 mulle mek
16 mars 2009 · 679 Inlägg

tja  jag tror det är dags o byta kopplingen i min 740 snart.  det luktar lite bränd koppling efter man kört.
hur vet man om koppligen är dålig ? påväg o  ta slut ?

sen undrar jag om det är lätt o plocka ner växellåda och sen byta kopplingen ? går det  att byta  hemma i garaget med pallbockar ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
turboforssen Telge Drifting Team
16 mars 2009 · 5 398 Inlägg

japp det går så bra så att byta hemma på pallbockar smile det är ganska simpelt att byta men kan va lite tungt när lådan ska ner å upp men är som sagt inga problem:)   du kan testa att dra handbromsen max å lägg i ettan å släpp upp kopplingen lite försiktigt med lite gas , vill motorn dö då så är det ganska okey koppling fortfarande smile   men att byta är aldrig fel ändåsmile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Grundstrom Nismo
16 mars 2009 · 758 Inlägg

Åk i 50km/h på 5an o håll in kopplingen o gasa så den kommer upp i varv sen släpper du. Hugger den så är den bra, slirar den så är den mindre bra!

r3zz1 mulle mek
16 mars 2009 · 679 Inlägg

okej får pröva det. har hört att man också kan lägga i 3:an i uppförsbacke sen hålla koppling o släppa upp snabbt .

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
r3zz1 mulle mek
16 mars 2009 · 679 Inlägg

har pröva  olika sätt för o komma fram till att koppligen är dålig och nu undrar jag vart dem säljer billigast kopplings sats med uttrampningslager o allt.  nån som har bra tips ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Nyman_
16 mars 2009 · 602 Inlägg

du kan ju kolla på mekonomen, är tryckplattan slut så har jag en orginal turbo tryckplatta som har gått 500mil som du kan får köpa för bra pris;)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
r3zz1 mulle mek
16 mars 2009 · 679 Inlägg

Nyman_ skrev:
du kan ju kolla på mekonomen, är tryckplattan slut så har jag en orginal turbo tryckplatta som har gått 500mil som du kan får köpa för bra pris;)

okej jag har inte tagit ner kopplingen  än o kolla tongue

vad ingår i en kopplingssats ?

Senast redigerat av r3zz1 (16 mars 2009)

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Nyman_
16 mars 2009 · 602 Inlägg

r3zz1 skrev:

Nyman_ skrev:
du kan ju kolla på mekonomen, är tryckplattan slut så har jag en orginal turbo tryckplatta som har gått 500mil som du kan får köpa för bra pris;)

okej jag har inte tagit ner kopplingen  än o kolla tongue

vad ingår i en kopplingssats ?

okej okej, lär väl vara tryckplatta och lamell som ingår.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
r3zz1 mulle mek
17 mars 2009 · 679 Inlägg

Nyman_ skrev:

r3zz1 skrev:

Nyman_ skrev:
du kan ju kolla på mekonomen, är tryckplattan slut så har jag en orginal turbo tryckplatta som har gått 500mil som du kan får köpa för bra pris;)

okej jag har inte tagit ner kopplingen  än o kolla tongue

vad ingår i en kopplingssats ?

okej okej, lär väl vara tryckplatta och lamell som ingår.

ok får bli o beställa det senare när man har pengar.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2009 · 10 427 Inlägg

http://www.kgtrimning.com/ säljer kopplingssatser för 1095kr

http://www.bildelsnetto.nu/ säljer en sats för 903kr.


Ska väl vara Sachs-satser alltihop. Finns ju även värre grejer som kostar 6-7000 om man vill wink

ozzy ★★★★★
17 mars 2009 · 455 Inlägg

beställ även utrampningslager när du endån har lådanm nere o byt den med smile är värt de kostar inte många hundringar

r3zz1 mulle mek
17 mars 2009 · 679 Inlägg

ozzy skrev:
beställ även utrampningslager när du endån har lådanm nere o byt den med smile är värt de kostar inte många hundringar

japp kostar ca 200:- ska bytas det med wink

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
wimhed
17 mars 2009 · 510 Inlägg

Tänkte bara säga att mekonomens koppling är sachs det med .. Kostar väl 1200kr .. Lamell och tryckplatta .. 200kr kostar urtramp om ja inte minns helt fel ..

Sen bytet är  inte svårt .. Bara att ta bort alla bultarna och växelspaken och kardanen .. Lyfta ner lådan .. Sen tar du bort kopplingen med dom inseksarna som sitter där .. Sen på med den nya och få den att sitta rak med .. Sen på med allt annat .. Man klarar allt om du lägger lådan på magen smile

Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
r3zz1 mulle mek
17 mars 2009 · 679 Inlägg

wimhed skrev:
Tänkte bara säga att mekonomens koppling är sachs det med .. Kostar väl 1200kr .. Lamell och tryckplatta .. 200kr kostar urtramp om ja inte minns helt fel ..

Sen bytet är  inte svårt .. Bara att ta bort alla bultarna och växelspaken och kardanen .. Lyfta ner lådan .. Sen tar du bort kopplingen med dom inseksarna som sitter där .. Sen på med den nya och få den att sitta rak med .. Sen på med allt annat .. Man klarar allt om du lägger lådan på magen smile

Mvh Johan

¨

okej då jag aldrig plocka ner växellådan så funderar jag på o ta bilen till skolan o mecka där ist då det underlättar mkt -

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
MrCarfreak Gasglad
5 juli 2009 · 3 244 Inlägg

Skruvat.se har också kopplingssatser, billigt också!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
epahampus
10 april 2018 · 2 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Skruvat.se har också kopplingssatser, billigt också!

Skruvat.se är bara dålig kvalitet. Köp inte där!

caromania Forummoderator
10 april 2018 · 9 296 Inlägg

epahampus skrev:

MrCarfreak skrev:
Skruvat.se har också kopplingssatser, billigt också!

Skruvat.se är bara dålig kvalitet. Köp inte där!

Eftersom det är ditt första inlägg så tycker jag det känns sådär att inleda med att klanka ner på en relativt stor och välkänd försäljare av delar. Dina erfarenheter är såklart viktiga, men du kanske inte testat hela sortimentet.

Dessutom årtusendets trådlyft så vi låser där
.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang