Köpråd - Subaru Forester vs Subaru Outback mot resten av bilvärlden

OSkar000
8 april 2018 · 198 Inlägg

Det börjar bli dags att fundera på ny bil, lite med tanke på att den nuvarande börjar komma till åren men också med tanke på ändringar av skatteregler framöver. Kör just nu en Audi A4 2,0T Quattro (B7) årsmodell 2007 som jag haft sedan 2011. Kanonbra bil men den börjar bli gammal, baksätet är trångt, man sitter lågt (men bra!), manuell växellåda, ingen dragkrok, låg markfrigång. Detta är egenskaper som inte riktigt passar när vi vill kunna åka ut på mer eller mindre kassa grusvägar när vi ska ut och fiska eller plocka svamp. Just nu lånar vi svärföräldrarnas Outback till det men det brukar innebära att de följer med "på köpet".

Då det finns många Subaru i släkten och alla hittills är väldigt nöjda med dem, såväl nyare som äldre, så har det sneglats en del åt det hållet, främst på Forester och Legacy då vi ser nytta av en lite högre bil.
Forester vinner på att den finns med 240hk motor (uppskattad egenskap) medan Legacy lockar med större utrymmen och mer utrustning.

Budgeten är satt till cirka 250-300k. Bilen ska behållas rimligt länge, dvs 5-7 år om inget oförutsett händer eller vi helt enkelt inte trivs med den.

Önskemål:
Bra fyrhjulsdrift och bättre markfrigång än en vanlig personbil. Ska klara grusvägar med gräsrand utan att skrapa i.
Bra komfort för 4-5 personer. En förare på 185cm ska kunna sitta bakom sig själv.
Rejält bagage
Drag (går ju eftermontera, men den ska orka dra en del också)
Automatlåda
Årsmodell 2015 eller nyare, max 5000 mil
Bensin
Inte för slö...
Driftsäker

Säkerhetssaker som backkamera, autobroms, vingelvarning osv är uppskattat men inget absolut krav. Soppaförbrukning är mindre viktigt då vi båda har gång/cykelavstånd till jobbet. Kör nån gång i månaden 50-60 mil på en helg men däremellan så blir det max 10-15 mil per vecka som livet ser ut nu.

VW/Audi/Skoda har jag delade tankar kring, jag gillade deras bilar mer när jag köpte min A4 (hade A3 innan). Volvo känns som ett säkert val i alla lägen, men alla kör volvo och XC60 är svår att hitta med annat än diesel.

Ös på med förslag Inget är för dumt för att föreslås så länge det matchar önskemålen ovan.

Ett frågetecken kring Volvo är vilka modeller som går att få med VEA-motorerna och fyrhjulsdrift. Minns jag rätt så fanns den kombinationen aldrig i gamla V70 och XC60.

Senast redigerat av OSkar000 (8 april 2018)

Evildan
8 april 2018 ·

Jag är ledsen men du kommer i mitt tycke inte kunna få ett bättre svar än det du själv fått fram.
Ergo: Subaru fyller alla dina krav och något bättre alternativ finns inte enligt mig.

Mackan134
13 april 2018 · 36 Inlägg

Legacy är absolut inte hög och finns inte längre sedan 2014, det är bättre med en Outback från -15 i så fall. Komforten är sämre i Forestern än "nya" Outback från -15. Jag jobbar på ett ställe där jag kör väldigt många Subaru per dag. Lycka till Med vänlig hälsning/ Mackan

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
viccoA
13 april 2018 · 3 109 Inlägg

Själv är jag inte så imponerad över komforten i varesig Forester eller Outback. Dessutom klonkar det i framvagnen på Outback, kört mer än en splitter ny och det verkar vara ett konstruktionsfel. På de allra nyaste är det kanske åtgärdat.

Mekaniskt är det säkert bra blir.

caromania Forummoderator
13 april 2018 · 9 296 Inlägg

Forester och Outback är väl lite vad Land Rover vill vara (och kanske en gång i tiden var.) Grovt, funktionellt, fungerande och pålitligt. Skillnaden är väl att Subborna fortfarande är även det sista. På vägen dit får man nog vara beredd att offra lite bekvämlighet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang