Finns det någon robotlåda som växlar ok?

Forum- och sitemoderator · 11 098 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #1

Nya större bilar har som bekant allt som oftast automatlådor.  I dagens läge är ju inte en automat en automat. Det är en normal växellåda som är datorstyrd lite förenklat. Orsaken är att de drar mindre än manuell och är billigare att tillverka då samma låda kan vara både manuellt växlad med spak eller kort och gott en automatlåda.

VAG har haft dessa länge men dras med mycket strul. Idag dök en tråd upp om Citroen med motsvarande låda EGS som förvisso håller bättre men växlar sämre.

Kör dagligen nya bilar med dessa och är inte imponerad. Nissan kör på en CVT med tvångsstyrda steg och är bra mycket trevligare att framföra. Även Audi har en sådan på hyllan som jag dock inte provat men ska tydligen hålla bra.

Finns det en trevlig robotlåda om vi ska köpa en 1-2 år gammal bil? Tjejen vill ha en Prius så klart men vill ha alternativ.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
688 Inlägg
Skrivet 16 april #2

Alfa TCT smile

5 565 Inlägg
Skrivet 16 april #3

Fords Powershift låda finns även till 1.0 Ecoboost motorerna nu förtiden.

Hon/Henne
Forum- och sitemoderator · 11 098 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #4

frasse4 skrev:
Alfa TCT smile

Kör både Stelvio och Giulia Veloce/Quadrifoglio i arbetet. Står man på som fan växlar de som gudar men nu pratar vi normal kökörning.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 11 098 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #5

xXSammy skrev:
Fords Powershift låda finns även till 1.0 Ecoboost motorerna nu förtiden.

Aldrig provat. Ska kolla. 1.0 är dock inte intressant. Ingen moped vi ska köpa.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
688 Inlägg
Skrivet 16 april #6

Att kököra finns det inget som slår en gammal konverter automat. Skulle man hitta en robotlåda som ligger och slirar hela tiden lär inte lamellerna räcka länge...

Minns min gamla 960, lägga i Winterläget så den la sig på 3:an, sedan kom man upp i 20-25 på tomgång

Senast redigerat av frasse4 (16 april )

Forum- och sitemoderator · 11 098 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #7

frasse4 skrev:
Att kököra finns det inget som slår en gammal konverter automat. Skulle man hitta en robotlåda som ligger och slirar hela tiden lär inte lamellerna räcka länge...

Minns min gamla 960, lägga i Winterläget så den la sig på 3:an, sedan kom man upp i 20-25 på tomgång

Det är just det. Vår ena bil har CVT och är en hybrid så den beter sig som man är van vid då elmotorn driver lite i "D". De andra har gammal hederlig automat. Fast de är en smula törstiga, därav frågan. Har inte sagt att vi ska byta ut någon men mest en tanke.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Kungen av dagspendlande. · 1 078 Inlägg
Skrivet 16 april #8

Beroende på typ av bil finns det ju rätt många alternativ som fortfarande har vanliga automatlådor med momentomvandlare.
Samtliga Volvo och Mazda har vanlig automat. Inom VAG är det bara de motorstarkaste Audi-bilarna samt Q7, Touareg, Crafter och Amarok som har automat. Alla andra är någon variant av dubbelkoppling. De 850 mil jag kört sen 1a mars med min Skoda med DSG har hittills varit väldigt trevliga. Återstår o se om den håller måttet över tid och mil.

Senast redigerat av Cuefa (16 april )

The drive...
Evildan
Skrivet 16 april #9

Som svar på TS  fråga: Nej.

Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.
Det finns inget smidigare än en CVT vid kökörning. Inga ryck, ingen överhettning av bromsband eller ATF i momentomvandlaren.

Forum- och sitemoderator · 11 098 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #10

Evildan skrev:
Som svar på TS  fråga: Nej.

Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.
Det finns inget smidigare än en CVT vid kökörning. Inga ryck, ingen överhettning av bromsband eller ATF i momentomvandlaren.

Vad tycker du om Nissan Qashqai? CVT. Kan köpa en fördelaktigt som är från 2017-07. Jag vet; Renault som du upplyst om. Med på det stora hela?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Evildan
Skrivet 16 april #11

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Som svar på TS  fråga: Nej.

Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.
Det finns inget smidigare än en CVT vid kökörning. Inga ryck, ingen överhettning av bromsband eller ATF i momentomvandlaren.

Vad tycker du om Nissan Qashqai? CVT. Kan köpa en fördelaktigt som är från 2017-07. Jag vet; Renault som du upplyst om. Med på det stora hela?

Jag har en kompis som heter Kaj och är miljonär, honom kallar vi just Qashqai och hans kusin kallas givetvis Kadjar. Tyvärr är dom inte från Turkiet. sad
Men götteborrshumor till trots så är bilarna bättre än humorn.
Bra pålitliga bilar.
Men köp ingen jvl diesel, dom är bra men snart likt dronterna utdöda och iskalla på begagnatmarknaden.

330 Inlägg
Skrivet 16 april #12

Evildan skrev:
Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.

Mmm, trist fenomen. Min Lancer (Ralliart) har SST låda, och är skitkul, vid full gas. Nå, inte riktigt hela sanningen, men "entusiastisk" körning, är den kanon till. Krypkörning, då släpper den kopplingen helt, för att strax frikoppla helt igen, om och om. Ryckigt. Långsam kökörning, då letar den varv, och hittar aldrig riktigt rätt, och studsar upp och ned ett par hundra varv hela tiden. Och stadskörning är inte mycket bättre. Först när man kommer ut på landsvägar och träffar 70+ slutar den.
Det ger sig förvisso när man kört en stund, så lådan blivit ordentligt varm i kläderna, men jag kör sällan ett par timmar i taget. Har man bara gjort det, så är lådan hur snäll som helst, och krypkör rent av bra med...

Evildan skrev:
Men köp ingen jvl diesel, dom är bra men snart likt dronterna utdöda och iskalla på begagnatmarknaden.

Jag är inte säkert på att de kommer gå samma väg som dronten, men just nu har du helt rätt, man bör nog undvika diesel, om man inte har specifika önskemål. TS pratar väl iofs om en euro6'a i alla fall, så den kommer ju inte vara något problem inom de närmaste 5 åren eller så, men i alla fall.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang