6773
Sök

Köpråd: awd kombi 50k

en äkta
16 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
Behöver lite hjälp med köp av nästa bil. Bilen kommer dra skotersläp i stort sett varje helg under vinterhalvåret så det vore skönt med någon form av fyrhjulsdrift.

Bilarna jag fastnat för är:

Audi a4 2.0 tdi 140 alt. 170 hk.
Plus: Klart snyggast, bra storlek, quattro
Minus: Rost, Motor? läst mycket skit om 170hk varianten, är 140hk driftsäkrare?

Vw passat 2.0 tdi
Plus: Billig jämfört med audi, får en nyare med lägre mil för samma peng som dom andra
Minus: Samma motorproblem ? 4-motion är väl haldex, hur är funktion och hållbarhet på dom?

Volvo v70n D5 163hk awd
Plus: Motorn, vad jag förstått väldigt slitstark vilket är ett stort plus. Bekväm vid långturer
Minus: Något stor bil egentligen, Galet hög skatt över 7000 per år! Haldex 4hjulsdrift, mycket krångelmed den?
Kollat på bla. denna: https://www.blocket.se/vasternorrland/V … =2&w=2

Vill helst ha diesel men det är inte ett krav, det viktigaste är att bilen och motorn är driftsäker och inte supertörstig då bränslepriserna är som dom är. Lagt budgeten på cirka 50 tusen men gärna lägre än så.
Jag kör cirka 2-2500 mil per år så frågan är ifall det är värt den högre skatten att köra diesel, finns det någon awd bensinare som är driftsäker och hyffsat bränslesnål som kan vara ett bättre alternativ?

Stort tack ifall någon vill vägleda mig i nästa bilval

4 297 Inlägg
18 maj 2018
Polarens Audi A4a fick byta kolvar efter 7k mil pga att den drack typ 3 liter olja/100 mil. 10000 mil senare gav sig kamkedjan.

Fullservad bil på auk verkstad.  Fick ingen hjälp alls av audi.
Jag hade aldrig köpt något från VAG. Tycker man hör dagligen om folk som blivit drabbade av deras skit.

Jag har dock aldrig hört något dåligt om deras 4wd:)

V70N är ganska törstig men en trevlig bil i övrigt. DOck har jag för mig att det är just v70N som har problem med att en hylsa till 4wd systemet knäcks så du tappar drivning bak.
Och skatten är ju helt löjlig.

Subaru forester kanske hade varit något för dig?
Mycket vägbuller i den tycker jag och automatlådan är riktigt kass på att växla. Men en manuell bil är nog inte fel:)
https://www.blocket.se/stockholm/Subaru … 15&w=3

7 910 Inlägg
18 maj 2018
Köp ingen bil med "låtsas4x4" utan en "riktig" bil i stället.
Vill rekommendera Suzuki Vitara.
Senare årsmodellerna har, förutom fördelningslåda med lågväxel, även spärrbar mellandifferential.

Andra bilar att föreslå är Mitsubishi Pajero och Nissan Patrol samt Terrano II.
Ev. Land Rover och Jeep - men då blir det problem med driftsäkerheten.
Finns även amerikanska "pickisar".

Undvik europeiska bilar, när det gäller 4x4.

Sök