MB 608 utan koppling

master2002diesel
27 maj 2018 · 12 Inlägg

Kopplingen tar inte och det är luft i systemet. Den har stått i ett år. Den startade på en gång men utan koppling. Vart fyller jag på olja och hur luftar jag systemet? Jag har ingen som kan hjälpa mig så hoppas att jag kan göra det själv INGEN SOM bor I VÄRMDÖTRAKTEN som kan hjälpa mig. Om en vecka  ;-)

Senast redigerat av master2002diesel (27 maj 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 maj 2018 · 14 007 Inlägg

master2002diesel skrev:
Kopplingen tar inte och det är luft i systemet. Den har stått i ett år. Den startade på en gång men utan koppling. Vart fyller jag på olja och hur luftar jag systemet? Jag har ingen som kan hjälpa mig så hoppas att jag kan göra det själv

Känner du verkligen ingen? Eftersom bilen stått i 1 år så kan det nog inte vara värre än att du kan vänta någon/några dagar för att få hjälp. Jag tror att det kan behövas 2 man för att lufta kopplingen. Kommer inte ihåg, för det är nog 30 år sedan jag hade någon bil med koppling.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
27 maj 2018 ·

Minns ej hur det ser ut på 308 men vanligt är att kärlet för kopplingshydrauliken är ett delat kärl med bromsvätskan eller är ett separat kärl monterat bredvid detsamma.
Luftning av systemet görs med en såkallad  bromsluftare alternativt v två personer, en som pressar ned kopplingspedalen medans en under fordonet släpper luftnippeln när pedalen pressas ned, stänger igen, pedalen släpps upp och proceduren upprepas.
Kopplingspedalen får under inga omständigheter släppas upp/tillbaka när nippel är öppen då luft sugs in i systemet av det baksug som skapas.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 maj 2018 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:
Minns ej hur det ser ut på 308 men vanligt är att kärlet för kopplingshydrauliken är ett delat kärl med bromsvätskan eller är ett separat kärl monterat bredvid detsamma.
Luftning av systemet görs med en såkallad  bromsluftare alternativt v två personer, en som pressar ned kopplingspedalen medans en under fordonet släpper luftnippeln när pedalen pressas ned, stänger igen, pedalen släpps upp och proceduren upprepas.
Kopplingspedalen får under inga omständigheter släppas upp/tillbaka när nippel är öppen då luft sugs in i systemet av det baksug som skapas.

Är Evil bakfull eller? Det är en 608 det handlar om!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
27 maj 2018 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Minns ej hur det ser ut på 308 men vanligt är att kärlet för kopplingshydrauliken är ett delat kärl med bromsvätskan eller är ett separat kärl monterat bredvid detsamma.
Luftning av systemet görs med en såkallad  bromsluftare alternativt v två personer, en som pressar ned kopplingspedalen medans en under fordonet släpper luftnippeln när pedalen pressas ned, stänger igen, pedalen släpps upp och proceduren upprepas.
Kopplingspedalen får under inga omständigheter släppas upp/tillbaka när nippel är öppen då luft sugs in i systemet av det baksug som skapas.

Är Evil bakfull eller? Det är en 608 det handlar om!!! smile

/Benny

Nope, fortfarande aprak tydligen. tongue
Men oavsett om det är en 208 så är förfarandet detsamma.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang