Firmabil

Cookienutz
10 juni 2018 · 12 Inlägg

Någon som har mer koll på detta med Firmabil?
På mitt förra jobb fick vi tillåtelse att ta med firmabilen hem pga långa resor till och från arbetet.
Fick även hämta bilen på firman under helgen ifall vi skulle behöva den på Måndagen.
Av ren olyckshändelse krockade vi med bilen under en helg.
Resultarade i sparken från jobbet samt självrisk på 9.000 och misstänkt för olovlig körning.

Men nu är frågan. Nu ser man annat folk köra omkring med sina firmabilar under helgerna"alltså mitt förra jobbs bilar" Finns de på något sätt man kan gå tillväga för att sätta dit dom ?
Skatteverket?  Vill göra allt för att sätta dit dom..
All hjälp behövs

hugge81
10 juni 2018 · 83 Inlägg

Hej

Det stod inget i dit arbetsavtal att ni fick använda bilen hem/hämta den på helgen för att användas på måndagen? Du har inga bevis för hur du skulle jobba på måndagen så att du var tvungen att hämta bilen på helgen?

Gör som Kina köp Volvo!
Volvo T-Gul (1995)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juni 2018 · 14 054 Inlägg

Cookienutz skrev:
Någon som har mer koll på detta med Firmabil?
På mitt förra jobb fick vi tillåtelse att ta med firmabilen hem pga långa resor till och från arbetet.
Fick även hämta bilen på firman under helgen ifall vi skulle behöva den på Måndagen.
Av ren olyckshändelse krockade vi med bilen under en helg.
Resultarade i sparken från jobbet samt självrisk på 9.000 och misstänkt för olovlig körning.

Men nu är frågan. Nu ser man annat folk köra omkring med sina firmabilar under helgerna"alltså mitt förra jobbs bilar" Finns de på något sätt man kan gå tillväga för att sätta dit dom ?
Skatteverket?  Vill göra allt för att sätta dit dom..
All hjälp behövs

Förmånsbil genom avtal med det företag där du är anställd är nog det enda som gäller. Eller hemstationerade bilar men då får du inte röra dom utanför arbetstid och så får du inte åka mer privat än 100 mil om året samt att du får inte åka in till firman varje dag.
Allt måste vara reglerat i avtal. Så har vi på vår firma. Jag har förmånsbil som jag betalar för och får köra hur mycket jag vill eftersom jag själv betalar dieseln.
Jag tror att alla andra sätt att ha firmabil hem är olagliga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cookienutz
10 juni 2018 · 12 Inlägg

Just detta som är sjukt svårt.
Allt detta har vi fått tillåtelse av chefen alltså muntligt. Vi får hämta lämna bilen m.m
Sen ger dom än en jäkla smäll när en liten olycka hände.
Står ingenting om detta i våra avtal.
" Dom har ljugit många i ansiktet, kör massa fulingar" alltså är de inte tillåtet att köra bilen utanför arbetstid.
Då borde man väl kunna göra något när man ser gamla kollegor köra runt privat med dom ?

Evildan
10 juni 2018 ·

Det bästa du kan göra är att gå vidare i livet och inte bränna dina broar på arbetsmarknaden. Vem vet, din tidigare chef/arbetsledare kanske dyker upp någon annanstans i framtiden när du söker anställning.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juni 2018 · 14 054 Inlägg

Cookienutz skrev:
Just detta som är sjukt svårt.
Allt detta har vi fått tillåtelse av chefen alltså muntligt. Vi får hämta lämna bilen m.m
Sen ger dom än en jäkla smäll när en liten olycka hände.
Står ingenting om detta i våra avtal.
" Dom har ljugit många i ansiktet, kör massa fulingar" alltså är de inte tillåtet att köra bilen utanför arbetstid.
Då borde man väl kunna göra något när man ser gamla kollegor köra runt privat med dom ?

Firmor kan inte säga att du och du får göra si och så med firmabilar. Allt är fel då det ALLTID är Skatteverket som har tolkningsrätten och kan utdöma kraftiga skattetillägg. Det kan ju bli som Evil säger: :"Vem vet, din tidigare chef/arbetsledare kanske dyker upp någon annanstans i framtiden när du söker anställning."

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
10 juni 2018 ·

Vettemannen skrev:

Cookienutz skrev:
Just detta som är sjukt svårt.
Allt detta har vi fått tillåtelse av chefen alltså muntligt. Vi får hämta lämna bilen m.m
Sen ger dom än en jäkla smäll när en liten olycka hände.
Står ingenting om detta i våra avtal.
" Dom har ljugit många i ansiktet, kör massa fulingar" alltså är de inte tillåtet att köra bilen utanför arbetstid.
Då borde man väl kunna göra något när man ser gamla kollegor köra runt privat med dom ?

Firmor kan inte säga att du och du får göra si och så med firmabilar. Allt är fel då det ALLTID är Skatteverket som har tolkningsrätten och kan utdöma kraftiga skattetillägg. Det kan ju bli som Evil säger: :"Vem vet, din tidigare chef/arbetsledare kanske dyker upp någon annanstans i framtiden när du söker anställning."

/Benny

När jag arbetade inom taxinäringen fördes det körjournal manuellt för de gånger bilen brukades utanför tjänsten.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juni 2018 · 14 054 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Cookienutz skrev:
Just detta som är sjukt svårt.
Allt detta har vi fått tillåtelse av chefen alltså muntligt. Vi får hämta lämna bilen m.m
Sen ger dom än en jäkla smäll när en liten olycka hände.
Står ingenting om detta i våra avtal.
" Dom har ljugit många i ansiktet, kör massa fulingar" alltså är de inte tillåtet att köra bilen utanför arbetstid.
Då borde man väl kunna göra något när man ser gamla kollegor köra runt privat med dom ?

Firmor kan inte säga att du och du får göra si och så med firmabilar. Allt är fel då det ALLTID är Skatteverket som har tolkningsrätten och kan utdöma kraftiga skattetillägg. Det kan ju bli som Evil säger: :"Vem vet, din tidigare chef/arbetsledare kanske dyker upp någon annanstans i framtiden när du söker anställning."

/Benny

När jag arbetade inom taxinäringen fördes det körjournal manuellt för de gånger bilen brukades utanför tjänsten.

Vi har "ABAX", en sorts GPS-enhet som ser var vi kör.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
10 juni 2018 ·

Cookienutz skrev:
Just detta som är sjukt svårt.
Allt detta har vi fått tillåtelse av chefen alltså muntligt. Vi får hämta lämna bilen m.m
Sen ger dom än en jäkla smäll när en liten olycka hände.
Står ingenting om detta i våra avtal.
" Dom har ljugit många i ansiktet, kör massa fulingar" alltså är de inte tillåtet att köra bilen utanför arbetstid.
Då borde man väl kunna göra något när man ser gamla kollegor köra runt privat med dom ?

Förstår jag rätt.
Du fick köra hem bilen till ditt hem efter arbetet.  Men hade du överenskommelse att du fick köra till ica och köpa mjölk?

När jag körde taxi så hade vi överenskommelse att bilarna som var stationerade i annan kommun än basen låg på så fick vi ta hem bilarna för att vi sparade på milen och arbetstid.  Vi fick under inga omständigheter köra privat med dem. Självrisken var enorm.

Om du kan göra något ?  Ja vill du vara jante så ringer du skatteverket.  Men då måste du ha mycket på fötterna  så du inte står med lång näsa om de betalar som förmånsbilar. 
Om det sen kommer ut så lär du vara kokt hos många arbetsgivare smile  Jag hade aldrig anställt dig.

Evildan
10 juni 2018 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Firmor kan inte säga att du och du får göra si och så med firmabilar. Allt är fel då det ALLTID är Skatteverket som har tolkningsrätten och kan utdöma kraftiga skattetillägg. Det kan ju bli som Evil säger: :"Vem vet, din tidigare chef/arbetsledare kanske dyker upp någon annanstans i framtiden när du söker anställning."

/Benny

När jag arbetade inom taxinäringen fördes det körjournal manuellt för de gånger bilen brukades utanför tjänsten.

Vi har "ABAX", en sorts GPS-enhet som ser var vi kör.

/Benny

Vi hade GPS vi med på samma vis med så bra korrekthet att man via systemet kan avgöra om kollegan parkerat utanför rätt hus i ett villaområde. Mycket praktiskt när man ringde kollegan och bad henne köpa en dunk spolarvätska när hon ändå stod parkerad utanför Biltema i Botkyrka.  big_smile

Cookienutz
10 juni 2018 · 12 Inlägg

Förstår helt och hållet vad ni menar. Men detta företag är en hemsk plats. Har mycket i bagaget. Nedvärderingar , otillåtna arbeten , fifflat med rätt mycket.
har sökt massa jobb och berättat om detta företaget.  Har inte blivit nekad en enda gång utan ännu mer välkomnad för dom vet vilket skitföretag de är 🤣
Märkligt men sant

Muttley
10 juni 2018 ·

Nämn ett enda företag i Sverige som är 100% korrekt.

Vänd bara ryggen till och jobba på din framtid istället.  Det allra sämsta är ju att baktala andra företag vid intervjuer så det avråder jag dig från.  Hur bra du än blivit mottagen av "massa jobb"

Fast vänta lite.  Massa jobb ?   Hur längesen var de du blev kickad?  Har du massa arbeten igång idag?

Släpp stenen och titta framåt istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang