5999
Sök

Fläktsensor???

6 596 Inlägg
19 juni 2018
Trådstartare
#1
Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.
Senast redigerat av jaka54 (19 juni 2018)


Forummoderator
18 357 Inlägg
19 juni 2018
#2
jaka54 skrev:
Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Jag gissar att du inte har AC men din bror har det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 596 Inlägg
Avstängd
10 388 Inlägg
19 juni 2018
#4
jaka54 skrev:
Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Steg 1 är vid 90c

Steg 2 är vid 95c

Inte ovanligt att ett steg lägger av.

- - - -  Edit - - - -

"Termostatbrytare" benämns den hos VAG
Senast redigerat av it_mutt (19 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 596 Inlägg
20 juni 2018
Trådstartare
#5
Hej!
Intressant! Så även om jag inte har AC så skulle jag ha två olika farter på kylarfläkten!?


Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2018
#6
jaka54 skrev:
Hej!
Intressant! Så även om jag inte har AC så skulle jag ha två olika farter på kylarfläkten!?

Japp, ska vara så iaf.

Finns någon avart som har två elfläktar som båda styrs av den. Då går andra fläkten igång vid "steg 2" också.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 596 Inlägg
21 juni 2018
Trådstartare
#7
Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D


Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2018
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Märkligt, alla jag har haft har varit tvåstegs. Men, jag har å andra sidan aldrig haft någon "c3" heller så det är möjligt att det är så på den.

C4:an min (utan ac), hade ett tvåstegssystem, samma sak med b5:an och sen efter det började man...ehm...Audi...låta systemet se annorlunda ut för fläktstyrningen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 357 Inlägg
21 juni 2018
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Det var lite det jag hade i åtanke då min gamla 100 från -87 hade samma setup. Det vet jag för den började koka en vacker sommardag året 1992. Det var min förstabil som fick utstå mycket stryk och detta var det ända felet under det dryga året jag hade nöjet att bruka den i min ägo.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök