Eftermarknads styrsystem på orginal motor?

lenuz_245a
27 juni 2018 · 6 Inlägg

Hejhej, har en fråga angående styrsystem (hoppas de blev rätt kategori)
Har inhandlat en m104, rak bensin sexa från Mercedes, och tänkte hinka ner den i en 245a.
Frågan är om ja kan använda mig av tillexmpel VEMS, Ms, Maxecu osv i en original motor? Utan turbo vill säga.
Tänkte besikta med motorn sen plocka ur den och fixa upp den, sen blir det turbo osv smile
Nån som har erfarenhet av detta ?
Tack på förhand !

Utmarks-Loke
27 juni 2018 · 5 833 Inlägg

Om din 245:a är nyare än 1975 kan du bara regga den med en motor som är original, det vill säga att du måste även ha original styrsystem.

lenuz_245a
27 juni 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om din 245:a är nyare än 1975 kan du bara regga den med en motor som är original, det vill säga att du måste även ha original styrsystem.

Ja men det är en 75a

Senast redigerat av lenuz_245a (27 juni 2018)

Utmarks-Loke
27 juni 2018 · 5 833 Inlägg

Då skall det inte vara några större problem

lenuz_245a
27 juni 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Då skall det inte vara några större problem

Med besiktningen eller med själva frågan som ja ställde ?

Janneutanb
27 juni 2018 · 7 271 Inlägg

Inga problem att använda eftermarknads ecu med original motor.

lenuz_245a
27 juni 2018 · 6 Inlägg

Janneutanb skrev:
Inga problem att använda eftermarknads ecu med original motor.

Okej, provat själv ? Måste man mappa då?

Janneutanb
27 juni 2018 · 7 271 Inlägg

lenuz_245a skrev:

Janneutanb skrev:
Inga problem att använda eftermarknads ecu med original motor.

Okej, provat själv ? Måste man mappa då?

Nej jag har inte provat men jag vet hur dom fungerar...
Klart du måste mappa den efter motorn.

zemet
27 juni 2018 · 4 035 Inlägg

Har du BBL så kan du nog fixa en grundmapp själv som du kommer genom bes med. Men du får nog ha hjälp av firma med bromsbänk för att få till en bra mapp för gatan.

Utmarks-Loke
27 juni 2018 · 5 833 Inlägg

Man måste ändå ha papper från bromsbänk så de vet hur många hästar bilen har med nya styrsystemet. Egentligen är det lika bra att sätta på turbon på en gång och mappa så man precis klarar effektkravet. En 245 är ju ganska tung så 300hk är ju inga problem om jag räknar rätt

lenuz_245a
27 juni 2018 · 6 Inlägg

zemet skrev:
Har du BBL så kan du nog fixa en grundmapp själv som du kommer genom bes med. Men du får nog ha hjälp av firma med bromsbänk för att få till en bra mapp för gatan.

Vad nåt sånt ja tänkte smile

lenuz_245a
27 juni 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Man måste ändå ha papper från bromsbänk så de vet hur många hästar bilen har med nya styrsystemet. Egentligen är det lika bra att sätta på turbon på en gång och mappa så man precis klarar effektkravet. En 245 är ju ganska tung så 300hk är ju inga problem om jag räknar rätt

Vet inte riktigt alla dessa regler angående effektökning osv, men sfro har en lathund där de stå ”240/260 - 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor fram”? Och då får man ha 162 kilowatt och 275 nm

Utmarks-Loke
27 juni 2018 · 5 833 Inlägg

lenuz_245a skrev:

Svarte_Orm skrev:
Man måste ändå ha papper från bromsbänk så de vet hur många hästar bilen har med nya styrsystemet. Egentligen är det lika bra att sätta på turbon på en gång och mappa så man precis klarar effektkravet. En 245 är ju ganska tung så 300hk är ju inga problem om jag räknar rätt

Vet inte riktigt alla dessa regler angående effektökning osv, men sfro har en lathund där de stå ”240/260 - 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor fram”? Och då får man ha 162 kilowatt och 275 nm

Jo men då måste du ha bromspapper på vad motorn har för effekt, om du ändrat på den med nytt styrsystem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang