Montera ner en ac från last/personbil?

Tummen_mittihanden
4 augusti 2018 · 6 Inlägg

Hej,

Har en ide och undrar om den är genomförbar.
Tanken är att hitta en skrotad bil/lastbil med fungerande ac och plocka ut allt som hör till, för att sedan montera det i husvagnen. För att driva kompressorn tänker jag att en 12V motor skulle kunna göra jobbet som får sin ström från solceller. Det kan väl inte vara många watt som krävs till en sådan elmotor? Därtill så är det väl bara "inomhusfläkten som tar ström, eller?
2 solpaneler ger 500-600W (beroende på typ) och det borde då bli lite över till att ladda ett batteri.

Det fina i kråksången är att ac i regel bara behövs när solen skiner och då kan köra på kontinuerligt. Det är ingen ny vagn och kylaren och allt det andra som normalt sett sitter under motorhuven kan monteras bak på vagnen eller för all del fram i kofferten.

Jag är medveten om att kapaciteten inte är dimensionerad för för detta ändamål men hey, jag vill inte ha pingviner springandes inomhus:). Att minska luftfuktigheten och sänka temperaturen ett par grader räcker långt. Att sedan slippa bry sig om driftkostnader tack vare solcellerna är nice. Ett annat plus är att jag tror det blir ett ganska tyst system. Köpte en ny vagn 2000 och lät montera in en ac via en av takluckorna. Men det var ett as till att väsnas! Det kändes nästan pinsamt att dra igång eländet på en tyst camping.

Så vad tror ni, går det att plocka ut hela ac-paketet ur en bil/lastbil och flytta över det till "annan plats" och få det att fungera? Det kan i så fall finnas många användningsområden till detta;)

Tacksam för svar med funderingar och tips

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Räkna med typ 5hk minst för att dra runt kompressorn  så nog kräva det skapligt med effekt för att driva allt.    Därtill elfläktar och dylikt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
4 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

Ja, du får ha enorma solceller och en stor elmotor för att driva en lastbils-AC. Bättre då att få tag på en dieseldriven kylkompressor från någon gammal kylbil, alltså en lastbil med nedkylt lastutrymme som de kört livsmedel i. Men då får du ha en dieselmotor som står och brummar och går

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Vi säger att den drar 5hk. Det är 6.8kw.  Alltså 6800watt. Alltså 567amp drar den vid 12volt..  Som du nu börjar inse att det krävs mer än vad man tror..  Då har vi inte räknat fläkten till kondensor för att kyla den eller fläkten till att få luften spriden från evoporten ut i husvagn.    Klart det man kan få det att fungera men det finns färdiga anläggningar att köpa som fungerar bättre och är mer anpassade..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Power-krille
4 augusti 2018 · 672 Inlägg

Vad tror man om att skrota ett gasolkylskåp? Ljudlöst....

"Väx inte upp! det är en fälla"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

Tummen_mittihanden skrev:
Hej,

Har en ide och undrar om den är genomförbar.
Tanken är att hitta en skrotad bil/lastbil med fungerande ac och plocka ut allt som hör till, för att sedan montera det i husvagnen. För att driva kompressorn tänker jag att en 12V motor skulle kunna göra jobbet som får sin ström från solceller. Det kan väl inte vara många watt som krävs till en sådan elmotor? Därtill så är det väl bara "inomhusfläkten som tar ström, eller?
2 solpaneler ger 500-600W (beroende på typ) och det borde då bli lite över till att ladda ett batteri.
./.
Tacksam för svar med funderingar och tips

En rejäl solpanel ger 80 watt. Vi installerade en i husbilen i våras. Gratis var den inte heller. Det finns färdiga AC-moduler för montering på husvagn/husbil. Fast rejält med ström vill de ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tummen_mittihanden skrev:
Hej,

Har en ide och undrar om den är genomförbar.
Tanken är att hitta en skrotad bil/lastbil med fungerande ac och plocka ut allt som hör till, för att sedan montera det i husvagnen. För att driva kompressorn tänker jag att en 12V motor skulle kunna göra jobbet som får sin ström från solceller. Det kan väl inte vara många watt som krävs till en sådan elmotor? Därtill så är det väl bara "inomhusfläkten som tar ström, eller?
2 solpaneler ger 500-600W (beroende på typ) och det borde då bli lite över till att ladda ett batteri.
./.
Tacksam för svar med funderingar och tips

En rejäl solpanel ger 80 watt. Vi installerade en i husbilen i våras. Gratis var den inte heller. Det finns färdiga AC-moduler för montering på husvagn/husbil. Fast rejält med ström vill de ha.

mm dom är inte gratis.. men den klarar inga 6800watt även om man täcker hela taket med paneler ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Power-krille skrev:
Vad tror man om att skrota ett gasolkylskåp? Ljudlöst....

om det vorre så enkelt skulle dom man köper till husvagnar vara byggda på liknande sätt..  dom kräver ström från utag eller en generator för att gå.. fördelen med en riktig är att dom går snålt  och man kan få värme nackdelen är priset som ligger mellan 18-30K beroende på storlek men lätt värt pengarna för att sova i en husvagn i den här värme utan ac så finns det lättare och mindre smärtsamma sätt att ta livet av sig.. tex med en slö plastsked.smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tummen_mittihanden
4 augusti 2018 · 6 Inlägg

Growe skrev:
Vi säger att den drar 5hk. Det är 6.8kw.  Alltså 6800watt. Alltså 567amp drar den vid 12volt..  .

Skojar du? Jag ifrågasätter inte dina kunskaper men seriöst, 6,8kW för att dra runt kompressorn? Wow, det var mer än jag kunde föreställa mig. Ja då faller den idén bort... Men är det rimligt att det är så mycket?
6,8kW är en hel del energi

Tummen_mittihanden
4 augusti 2018 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tummen_mittihanden skrev:

En rejäl solpanel ger 80 watt. Vi installerade en i husbilen i våras. Gratis var den inte heller. Det finns färdiga AC-moduler för montering på husvagn/husbil. Fast rejält med ström vill de ha.

Nja, en "solpanel" i min värld ligger på 250-300W.
Jo, hade en sådan ac-modul i förra vagnen. Satan vad den väsnades. Visst, kylde ner vagnen på ett ögonblick men det är inte det jag är ute efter nu. Och ja, den var törstig på el...

Tummen_mittihanden
4 augusti 2018 · 6 Inlägg

Tummen_mittihanden skrev:

Growe skrev:
Vi säger att den drar 5hk. Det är 6.8kw.  Alltså 6800watt. Alltså 567amp drar den vid 12volt..  .

Skojar du? Jag ifrågasätter inte dina kunskaper men seriöst, 6,8kW för att dra runt kompressorn? Wow, det var mer än jag kunde föreställa mig. Ja då faller den idén bort... Men är det rimligt att det är så mycket?
6,8kW är en hel del energi

Funderade mer över dina 6,8kW. Det kan inte vara möjligt att kompressorn kräver så mycket.
6800 (W) / 230 (V) ≈ 30A vilket i trefas kan driva en kraftig industrisvets.
En ac/luftvärmepump i hemmet lägger man på en 10A säkring som ger max 2300W vilket inte behövs.


Jag tror (utan att veta) att en elmotor på max 300-400W räcker för att dra runt kompressorn, och det är säkert i överkant.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Tummen_mittihanden skrev:

Growe skrev:
Vi säger att den drar 5hk. Det är 6.8kw.  Alltså 6800watt. Alltså 567amp drar den vid 12volt..  .

Skojar du? Jag ifrågasätter inte dina kunskaper men seriöst, 6,8kW för att dra runt kompressorn? Wow, det var mer än jag kunde föreställa mig. Ja då faller den idén bort... Men är det rimligt att det är så mycket?
6,8kW är en hel del energi

nu gjorde jag en snabb googling vad en kompressor till ac drar i en bil.    går säkert att mäta en bil när den har ac på och av för att få fram exakt.  men det känns rätt rimligt..  dom mesta bilarna stänger av kompressorn när man ger full gas för att ge all effekt.  så det finns nog en anledning till det just pga den tar effekt.     hur som helst måste kompressorn snurra för att fungera.   på något sätt.. det skulle kräva en hel hög med batterier.  och  taket på vagnen är inte stort nog för 20solpaneler för att ha en chans att ladda upp batterierna..  för problemet är att ac används när det är varmt.. och solen skiner när det är varmt..  så enda gång den laddar batterierna bra är när solen skiner och ac används..   10st 325watts paneler går på 19,000kr   batterier för att klara över 500amp utag går nog på minst det dubbla om det ens räcker..   visst korta stunder kan man plocka ur skapligt ur ett batterier men värmen försvinner ju knappast efter 1min smile 

det kostar flis..   att blåsa runt luft låter tyvärr en hel del.  så är det.  visst du kan montera en hus ac i husvagnen och då kan du köra allt på lägsta inställningen men fortfarande drar det väldigt mycket ström vilket man aldrig kan komma ifrån tyvärr..    enda form av kylning som är gratis och relativt ljudfritt är ju korsdrag..men det hjälper föga när det är +32 ute smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tummen_mittihanden
4 augusti 2018 · 6 Inlägg

Growe skrev:

Tummen_mittihanden skrev:

Growe skrev:
Vi säger att den drar 5hk. Det är 6.8kw.  Alltså 6800watt. Alltså 567amp drar den vid 12volt..  .

enda form av kylning som är gratis och relativt ljudfritt är ju korsdrag..men det hjälper föga när det är +32 ute smile

Hahahaha ja men eller hur:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

https://www.electriccarpartscompany.com … p_152.html   den här kanske kan lösa ditt problem..   man kan ju tydligen välja lite ut efter vad man matar den med..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tummen_mittihanden
4 augusti 2018 · 6 Inlägg

Intressant lista, tack!

BTU är för mig lika flummigt som fot och tum;) men har koll på just BTU eftersom detta elände används i Thailand där jag bor halvårsvis (tänk på det när det blir kalt i vinter hahaha).
10-12.000 BTU är en rejäl AC man petar in i vardags/sovrum.
Den lägsta i listan var 3.412 BTU/840W. En AC i bilen är säkerligen betydligt klenare än så eftersom det är så liten volym den ska kyla.
Så nu kan vi säkert vara överens om att det inte handlar om tusentals Watt att driva kompressorn;)

mb_pucken
4 augusti 2018 · 5 087 Inlägg

Enda sättet att kunna driva en ac pump elektriskt är nog att höja spänningen (V) för att få ner strömmen (A). Misstänker att det finns en anledning att dom flesta bilar med elektronisk ac-pump är elbilar med riktigt högvoltsystem eller tex vissa nya bilar tex Mercedes s-klass där ac-pumpen m.m drivs med 48V system. Borde så klart vara görbart med tex 48V. Batteribiten och laddningen via solseller borde vara ganska enkelt att lösa. Dock så får man se upp lite då så pass hög likspänning börjar bli farlig..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang