4 augusti 2018
Trådstartare
Hej,
Har en ide och undrar om den är genomförbar.
Tanken är att hitta en skrotad bil/lastbil med fungerande ac och plocka ut allt som hör till, för att sedan montera det i husvagnen. För att driva kompressorn tänker jag att en 12V motor skulle kunna göra jobbet som får sin ström från solceller. Det kan väl inte vara många watt som krävs till en sådan elmotor? Därtill så är det väl bara "inomhusfläkten som tar ström, eller?
2 solpaneler ger 500-600W (beroende på typ) och det borde då bli lite över till att ladda ett batteri.
Det fina i kråksången är att ac i regel bara behövs när solen skiner och då kan köra på kontinuerligt. Det är ingen ny vagn och kylaren och allt det andra som normalt sett sitter under motorhuven kan monteras bak på vagnen eller för all del fram i kofferten.
Jag är medveten om att kapaciteten inte är dimensionerad för för detta ändamål men hey, jag vill inte ha pingviner springandes inomhus:). Att minska luftfuktigheten och sänka temperaturen ett par grader räcker långt. Att sedan slippa bry sig om driftkostnader tack vare solcellerna är nice. Ett annat plus är att jag tror det blir ett ganska tyst system. Köpte en ny vagn 2000 och lät montera in en ac via en av takluckorna. Men det var ett as till att väsnas! Det kändes nästan pinsamt att dra igång eländet på en tyst camping.
Så vad tror ni, går det att plocka ut hela ac-paketet ur en bil/lastbil och flytta över det till "annan plats" och få det att fungera? Det kan i så fall finnas många användningsområden till detta;)
Tacksam för svar med funderingar och tips