På hemvägen efter en resa i Europa så havererade motorn plötsligt på e4an i sverige.
Mätarställningen var på 32000 mil och bilen har fin dokumentation. Innan resan så hade en verkstad bytt kamrem, spännare, vattenpump och multirem. Samt olja, oljefilter och luftfilter...
Det jag märkte under resan var att den plötsligt började konsumera lite olja. Jag fick fylla på 1 liter under resans gång.
När vi kom in i Sverige igen så uppkom ett litet missljud. Jag körde rätt snabbt och vid ca 3000 rpm. Så lät det som när ett avgasrör vibrerar emot bilen. Det försvann när jag släppte gasen.
Sen ifrån ingenstans så sa det bara poff. Det började bolma rök från hela bilen och motorn bara rasslade. All kylarvätska var borta och när man startade om bilen så bara rasslade det i hela motorn och vit rök bolmade ur avgasröret.
Vad fan hände? Nåt lagerras? Varför tömdes den på kylarvätska?
Beror lite på vart kylvätskan tränger in i motorn. Och hur mycket. Större läckage... då blir det tvarstopp.
Är det vattenkyld turbo på spisen? Läcktr den olja först och därefter vatten måntro?
Nej, det är standardmotorn på 170 hk.
Jag försökte dra någon koppling till kamremsbytet. Om verkstaden gjort något fel och remmen hoppat ett par kuggar? Fast det förklarar ju inte varför all kylarvärska försvann på några sekunder...
Beror lite på vart kylvätskan tränger in i motorn. Och hur mycket. Större läckage... då blir det tvarstopp.
Är det vattenkyld turbo på spisen? Läcktr den olja först och därefter vatten måntro?
Jag försökte dra någon koppling till kamremsbytet. Om verkstaden gjort något fel och remmen hoppat ett par kuggar? Fast det förklarar ju inte varför all kylarvärska försvann på några sekunder...
Kan förvisso vara deras fel.. för du bytte väll vattenpumpen när du bytte remmen. om den är felmonterad så kan det ju läckt ur där och motorn gick varm och haveriet är ett faktum.
Kan förvisso vara deras fel.. för du bytte väll vattenpumpen när du bytte remmen. om den är felmonterad så kan det ju läckt ur där och motorn gick varm och haveriet är ett faktum.
Teoretiskt sett ja... Men, kylarvattnet hade inte minskat tidigare. Låter skumt att den utan förvarning skulle spruta ut all vatten där på några sekunder och sedan överhettas så att motorn skär utan att jag märker någonting.
Teoretiskt sett ja... Men, kylarvattnet hade inte minskat tidigare. Låter skumt att den utan förvarning skulle spruta ut all vatten där på några sekunder och sedan överhettas så att motorn skär utan att jag märker någonting.
skulle gissa på att det små läckt under resans gång och rätt vad det är så drar tempmätaren upp och överhättar motorn och blåser topp packningen och sen är raset ett faktum. Men det kan ju vara exakt vilken anledning som helst. men skulle inte utesluta kamremsbytet även om det antagligen inte har något med saken att göra.