Trasig 9-3, what to do?

Lolo0196
25 augusti 2018 · 1 Inlägg

Hej, tänkte höra runt lite om tips ifrån andra. Har en Saab 9-3 2.0t ifrån -99 som har gått cirka 17... mil. Nyligen gick växellådan sönder, eller ja det är det vi fruktar, all växellådsolja har läckt ut samt att backen har helt plötsligt blivit otroligt trög att lägga i.
Jag som inte har sådan otrolig ekonomi har inte pengar för att lämna in den för tillfället. Mina funderingar är att antingen vänta tills jag har mer ekonomi för att sedan lämna in den hos någon privat som törs ta sig an problemet, eller sälja den i delar. Ni som har lite mer koll och kanske mer erfarenhet, hur tycker ni att jag bör göra?

Att ta den direkt till skroten kommer jag inte göra, så dessa kommentarer undviks gärna.

Tobzter
25 augusti 2018 · 3 145 Inlägg

En ny vxl låda är ju så gott som gratis till dessa..Gå in på saabturboclubem forum så finns de säkert någon låda och kanske även hjälp med att byta

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Snurriis
25 augusti 2018 · 761 Inlägg

Gå in på stcs på facebook och ställ frågan om någon har en låda samt att ta sig an jobbet!

Snurriis
25 augusti 2018 · 761 Inlägg

Har en meck här där jag bor som tog 1500:- för demo/montering av min låda på saaben samt att fick mecka i hans garage samtidigt :-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

Men vad skulle det kosta TS att köpa billig låda plus få hjälp med montering?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tewo22
25 augusti 2018 · 118 Inlägg

Med rätt utrustning bör det inte ta så lång tid att göra? Kan inte tänka mig att någon skulle ta mer än kanske 1000kr för jobbet i sig? (vild gissning)

jaka54
25 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
??? Vad fick oljan att rinna ut ur växellådan? Kommer oljan verkligen från växellådan?

Xebers76
25 augusti 2018 · 2 265 Inlägg

det är inte något med hydrauliken till kopplingen? Eller rent mekaniskt med lamell som fastnat på axel osv

panda666
26 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

wow dessa grabbar tar verkligen jättelite för ett sånt jobb, om ts behöver hjälp av mekaniker så känner jag bra verkstäder som inte tar ner folks byxor me priset. Ser att ts finns i stockholm så bara säga till ifall jag ska rekommendera billiga och bra verkstäder. Men som tidigare skribent undrade, Vad exakt har hänt och hur har det börjat krångla me lådan??

rcy
27 augusti 2018 · 1 705 Inlägg

tewo22 skrev:
Med rätt utrustning bör det inte ta så lång tid att göra? Kan inte tänka mig att någon skulle ta mer än kanske 1000kr för jobbet i sig? (vild gissning)

1000 kr vore ett drömpris.
Att byta låda på en og9-3 är inget drömjobb. Subframen sitter i vägen, så antingen måste motor och låda lyftas ur bilen eller så får man lossa precis allt och vinkla hela motorpaketet så man kan "hälla" ut lådan ur bilen.

tewo22
27 augusti 2018 · 118 Inlägg

rcy skrev:

tewo22 skrev:
Med rätt utrustning bör det inte ta så lång tid att göra? Kan inte tänka mig att någon skulle ta mer än kanske 1000kr för jobbet i sig? (vild gissning)

1000 kr vore ett drömpris.
Att byta låda på en og9-3 är inget drömjobb. Subframen sitter i vägen, så antingen måste motor och låda lyftas ur bilen eller så får man lossa precis allt och vinkla hela motorpaketet så man kan "hälla" ut lådan ur bilen.

oj, haha ja, tänkte inte ens på att det var saab eller framhjulsdrift lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang