Volvo 940 -97 LTT knack från motorn när jag stängde av den

Nylandeer
31 augusti 2018 · 11 Inlägg

Tjenare nu äre så att ja e så trött o snurrig men hoppas på hjälp från goda människor!

Det är så att jag var borta och e på väg hem då, kom hem sänker stereon och stängde av bilen.. Då hör jag ca 3 knackningar sen stängdes bilen av, jag vet att oljelockets packning är dålig så de ventilerar ut lite olja den vägen på ventilkåpan och jag har inte kollat oljan på cirkus 3 dagar. Och den verkar vara precis vid minimum och ja jag skall fylla på olja innan den körs nästa gång. Det knackande ljudet jag hörde var lite grövre och högre än ett vanligt ventil knack från lyftarna. Vad kan det ha varit som knackade till? Som sagt inte ventilerna för de e ju som ett *tick tick tick* o inte *Knack knack knack*..

Tacksam för svar, höörs smile

Volvo_64
31 augusti 2018 · 13 Inlägg

Nylandeer skrev:
Tjenare nu äre så att ja e så trött o snurrig men hoppas på hjälp från goda människor!

Det är så att jag var borta och e på väg hem då, kom hem sänker stereon och stängde av bilen.. Då hör jag ca 3 knackningar sen stängdes bilen av, jag vet att oljelockets packning är dålig så de ventilerar ut lite olja den vägen på ventilkåpan och jag har inte kollat oljan på cirkus 3 dagar. Och den verkar vara precis vid minimum och ja jag skall fylla på olja innan den körs nästa gång. Det knackande ljudet jag hörde var lite grövre och högre än ett vanligt ventil knack från lyftarna. Vad kan det ha varit som knackade till? Som sagt inte ventilerna för de e ju som ett *tick tick tick* o inte *Knack knack knack*..

Tacksam för svar, höörs smile

Kan knacka rätt illa om motorn glödtänder när du stänger av den , haft ett antal gammla Volvo som efter hård körning gått i flera sekunder efter man vridit av tändningen. Låter förjävligt och motorn går  många gånger åt fel håll när de blir så hehe så brukar få stopp fort med o ha växel i o släppa kopplingen .kan ju varit de som hände dig? Brukar dock vara vanligast på bilar med förgasare eller e-insprut.  Har du egr system på din bil? Brukar kunna bli så på dom med om det strular

Senast redigerat av Volvo_64 (31 augusti 2018)

jaka54
31 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Motorn glödtände! -Inget att oroa sig för!

zzr94092
31 augusti 2018 · 4 385 Inlägg

En motor ska inte glödtända !!! Isåfall är något fel..

jaka54
31 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är klart att en motor inte Ska glödtända, men det kan inträffa med en motor som gått långt och är full med sot i förbränningsrummen. Man behöver för den skull inte ta bort toppen och göra rent om man inte vill.

Nylandeer
1 september 2018 · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är klart att en motor inte Ska glödtända, men det kan inträffa med en motor som gått långt och är full med sot i förbränningsrummen. Man behöver för den skull inte ta bort toppen och göra rent om man inte vill.

Såg nu efter några svar, den glödtände inte. Motorn har gått 14000 mil så svårt att tro att den glödtände antagligen vart de lite knack för körde rätt hårt med den påväg hem, den knackar ej längre bara lyftarna man hör som e vanligt på dessa. Tack för ni tog er tid att svara ja var väldigt trött när jag skrev detta kunde egentligen väntat till dagen efter och gått ut och på började felsökningen som jag gjorde visserligen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang