Köpråd pendling 20mil toR 30-70k budget

mallenn
7 september 2018 · 19 Inlägg

panda666 skrev:

Cuefa skrev:
Nu är ju jag en VAG fanboy... (Panda, du vet att jag älskar dig wink )
Men jag hade nog också valt Mazdan faktiskt. Dom går helt ok med den motorn, kvalitetskänslan är som sagts mer än ok för en asiatisk bil, körglädjen är rejäl i alla nyare Mazda personbilar och förutom rost (och A3an är inte perfekt på det planet heller...) så är det med stor sannorlikhet mindre problem med 3:an.
Gissningsvis har den likvärdig eller bättre utrustning dessutom.

Dessutom är den 2 år nyare med mindre mil.

Älskar dig mer, fast än du är vag fanboy;)

Har ts kollat på mer bilar än mazdan? fastän mazdan såg bra ut. Hunnit provköra nått kanske? skulle iaf köpa en automat personligen^^

Ska faktiskt åka och testa den nu wink återkommer

Senast redigerat av mallenn (7 september 2018)

Cuefa Ain't no place like home...
7 september 2018 · 4 628 Inlägg

Spännande! Vi inväntar svar smile
Håller för övrigt med Panda, även om det är motorväg o raka spåret etc så är automat grovt underskattat!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
mallenn
8 september 2018 · 19 Inlägg

Tack allihopa! Det blev Mazdan! Riktigt skön bil för priset måste jag säga! Mycket bättre än i30n jag provade. Dock är det lite lackproblem som jag tänkte fråga er om. De har fixat små repor med en mörkare färg (antar jag). Kan man göra nått åt detta? Jag bryr mig inte så mycket om det kosmetiska men om man kan göra nått gör jag gärna det. Dessa lagningar finns lite överallt på bilen, fotade den största
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229618/229618-8291c8888efc5f1903e5110033fff290.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229618/229618-3a2e25c9ad71111952c4b911099b1ecc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229618/229618-fc6e6bee548b632494851fa7932f7d8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229618/229618-723a25e523c3a35733347b262a948084.jpg

panda666
8 september 2018 · 4 228 Inlägg

Skitfin! och grattis! egentligen gammal bil så repor o skavanker kommer ju finnas, du kommer säkert hitta flera grejer o märken som kommer irritera dig lite;) men ja skulle rekommendera omlack på dom delarna. Att göra nått själv är svårt om man inte vet hur man gör. Men njut av bilen och kör på, spara pengar och fixa lacken om du vill, ja skulle inte bry mig om det inte fanns nån del som är jätteful;smile

Grattis!!

mallenn
8 september 2018 · 19 Inlägg

panda666 skrev:
Skitfin! och grattis! egentligen gammal bil så repor o skavanker kommer ju finnas, du kommer säkert hitta flera grejer o märken som kommer irritera dig lite;) men ja skulle rekommendera omlack på dom delarna. Att göra nått själv är svårt om man inte vet hur man gör. Men njut av bilen och kör på, spara pengar och fixa lacken om du vill, ja skulle inte bry mig om det inte fanns nån del som är jätteful;smile

Grattis!!

Tack! Är glatt överraskad över den snabba hjälpen jag fått här. Är själv ganska ointresserad men framförallt okunnig när fet kommer till bilar trots att jag kört flera timmar om dagen på mitt förra jobb. Ville därför få lite insikt av er kunniga och nu har jag min första privata bil. Sparar nog lackpengarna till servicetillfällen istället smile!

Mack Forum- och sitemoderator
8 september 2018 · 26 111 Inlägg

Jag vill som moderator bara flika in här att den här tråden gjorde min dag.
Förbaskat trevligt att se att alla kommer överens, inget stök och så vidare, och en trådskapare som till slut inte bara fann en bil han blev nöjd över utan också blev gratulerad över!

Starkt jobbat kamrater, och trevlig helg!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mallenn
11 september 2018 · 19 Inlägg

panda666 skrev:
Skitfin! och grattis! egentligen gammal bil så repor o skavanker kommer ju finnas, du kommer säkert hitta flera grejer o märken som kommer irritera dig lite;) men ja skulle rekommendera omlack på dom delarna. Att göra nått själv är svårt om man inte vet hur man gör. Men njut av bilen och kör på, spara pengar och fixa lacken om du vill, ja skulle inte bry mig om det inte fanns nån del som är jätteful;smile

Grattis!!

Säkert en jättedum fråga för er, men för en okunnig.
Bilen har inte servats sedan 8000 mil, så den har ju gått över 3000 mil utan service.
Dock besiktigades den för 3 veckor sedan utan någon anmärkning.

Antar(?) att man bör göra en service ändå?
Och om jag ska göra det, är det värt att gå till en auktoriserad eller går det bra med typ mekonomen?

MVH Mathias

amazinjoey
11 september 2018 · 1 138 Inlägg

mallenn skrev:

panda666 skrev:
Skitfin! och grattis! egentligen gammal bil så repor o skavanker kommer ju finnas, du kommer säkert hitta flera grejer o märken som kommer irritera dig lite;) men ja skulle rekommendera omlack på dom delarna. Att göra nått själv är svårt om man inte vet hur man gör. Men njut av bilen och kör på, spara pengar och fixa lacken om du vill, ja skulle inte bry mig om det inte fanns nån del som är jätteful;smile

Grattis!!

Säkert en jättedum fråga för er, men för en okunnig.
Bilen har inte servats sedan 8000 mil, så den har ju gått över 3000 mil utan service.
Dock besiktigades den för 3 veckor sedan utan någon anmärkning.

Antar(?) att man bör göra en service ändå?
Och om jag ska göra det, är det värt att gå till en auktoriserad eller går det bra med typ mekonomen?

MVH Mathias

Umm bilen ska servas varje 3000 mil....Eller 1 gång per år, vilket som kommer först. Så gör service direkt!

Jag hade gått till en allbilverkstad, de är billigare och alla vet hur man servar dessa bilar. Kolla runt med vänner om de känner nån mekaniker

Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2018 · 4 628 Inlägg

Vet inte vad Mazda har för service-intervaller men jag tror bara transportbilar och lastbilar har längre än 3000 mil, så hör med din lokala verkstad o låt dem göra service på bilen. Gratulerar till ett fint köp förresten! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
11 september 2018 · 4 228 Inlägg

javvist serva den direkt, och i framtiden nu när du är nya ägaren kan ja rekommendera att du servar pärlan varje 1500mil eller varje år. 3000mil känns väldigt länge, som flera har skrivit så ta henne till en allverkstad mekonomen eller meca osv, bör inte kosta mer än runt 2000kr för en oljeservice, och ifall du vill kontrollera flera punkter kanske det kostar lite till.  Bara att höra av dig här om du undrar nått och säg till hur bilen känns;)

mallenn
11 september 2018 · 19 Inlägg

Tack allihopa big_smile

panda666
11 september 2018 · 4 228 Inlägg

mallenn skrev:
Tack allihopa big_smile

varsegod, återkom gärna om du har tid med vad du har gjort me bilen och hur den känns;*) blir nog bra!wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang