Kamremsbyte

Stila
30 september 2018 · 8 Inlägg

Ska byta kamrem på min Mazda 323f-00 som ja köpte i veckan.
Nån som bytt på lika bil? Drivs remmen av vattenpumpen? Några verkstäder säger nej.
Vad behöver jag beställa? 2 flerspårsremmar?

classexa
30 september 2018 · 193 Inlägg

Ja, du har 2 drivremmar/multiremmar. En till servopumpen och en till generatorn. Drivremmen för servopumpen finns det 2 olika av. En för utan AC och en för med AC

Stila
30 september 2018 · 8 Inlägg

Ok tack 👌

Xebers76
30 september 2018 · 2 271 Inlägg

Stila skrev:
Ska byta kamrem på min Mazda 323f-00 som ja köpte i veckan.
Nån som bytt på lika bil? Drivs remmen av vattenpumpen? Några verkstäder säger nej.
Vad behöver jag beställa? 2 flerspårsremmar?

Kamremmen drivs av vevaxeln och remmen i sin tur driver kamaxel/kamaxlar och oftast även vattenpump. Drivremmar byter man också ut då dem endå måste loss för att byta kamrem.

Menar du att någon verkstad sagt "ja" till att kamremmen drivs av vattenpumpen?

Senast redigerat av Xebers76 (30 september 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 september 2018 · 4 917 Inlägg

Följer denna tråd med spänning, för nu har jag ev  chansen att lära nåt nytt på gamla dar..smile
Tänker då på sista meningen i förra inlägget..

Senast redigerat av bilknuffaren (30 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
30 september 2018 · 5 840 Inlägg

Verkstaden har väl möjligtvis sagt att vattenpumpen drivs av kamremmen, inte tvärtom...

Nu skriver du ju inte vilken motor det är, men om det är denna så drivs vattenpumpen av multiribremmen, inte kamremmen:
http://www.jamesandtracy.co.uk/howto/cambeltchange.htm

Stila
1 oktober 2018 · 8 Inlägg

2 skrev att den inte behövs bytas. Några andra skrev att den byts om den drivs.
Men googlar man så får man olika svar. Ska ej lämna in bilen utan beställa grejer själv men vill inte lägga 700:- på en pump om den nu inte måste bytas

caromania Forummoderator
1 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Beroende på konstruktion så byts den eller inte.

Alltså; om vattenpumpen drivs av kamremmen, dvs kamremmen måste ändå av för att byta vattenpump, så är det brukligt att byta pumpen samtidigt. Är liksom bara dumt att inte göra det.

Om däremot remmen inte behöver plockas av för att byta vattenpumpen så behöver du inte fundera på den, då kan du ju byta pumpen om den går sönder.

Intressant att verkstäderna säger olika. Ska man tolka det som att de inte vet huruvida pumpen drivs av kamremmen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang