Blästring

janneN
1 oktober 2018 · 69 Inlägg

Tänkte fråga råd ang, tänkte blästra en gammal traktor från rost.
Skulle denna fungera? https://verktygsboden.se/blaestertankar … rtank-37-l
Går det i sådana blästergrejor använda vanlig sållad sand? Det blir dyrt köpa speciell sand som är anpassad.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 oktober 2018 · 14 048 Inlägg

janneN skrev:
Tänkte fråga råd ang, tänkte blästra en gammal traktor från rost.
Skulle denna fungera? https://verktygsboden.se/blaestertankar … rtank-37-l
Går det i sådana blästergrejor använda vanlig sållad sand? Det blir dyrt köpa speciell sand som är anpassad.

Det känns som att det tar en evighet att blästra med en sån där som kräver 250-450 liter luft. En riktig bläster som tar något behöver några kubik luft. Om det bara är några få för stora sandpartiklar så blir det stopp i det lilla munstycket som det förmodligen sitter på denna maskin. Jag rekommenderar riktig sand som i och för sig är förbjuden sedan mer än 40 år på grund av silikosrisken. Eller så tycker jag att du lämnar in traktorn till en riktig blästringsfirma som använder andra godkända blästermedel. Jag har hållit på med blästring tidigare

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zemet
1 oktober 2018 · 4 038 Inlägg

Slipa är nog effektivare än den där lilla blästern. Sand kommer bli väldigt dyrt om du inte kan återanvända sanden.

Testa med vanlig sand du, jag skulle bli förvånad om blästern går sönder av det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 oktober 2018 · 14 048 Inlägg

zemet skrev:
Slipa är nog effektivare än den där lilla blästern. Sand kommer bli väldigt dyrt om du inte kan återanvända sanden.

Testa med vanlig sand du, jag skulle bli förvånad om blästern går sönder av det.

Näe, inte går den sönder men man blir väldigt irriterad varje gång det blir stopp. Varje munstycke kräver ju en viss maxstorlek på kornen annars blir det stopp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
janneN
2 oktober 2018 · 69 Inlägg

Okey bra då är det inte omöjligt  i alla fall att använda vanligt sand, har kompressor som ger ca 400 liter så det kanske räcker till småjobb.
Tack för svar

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang