Mitsubishi PHEV.

torsen
4 oktober 2018 · 7 230 Inlägg

Rubricerade bil går att, enligt uppgift, köra helt på el 6 mil innan bensinmotorn träder in och övertar driften.
Under dessa första 6 mil är bilen bakhjulsdriven, eller hur.
Batteriet är då helt tömt och bilen blir i stället framhjulsdriven.
Enligt reklamen vill Mitsubishi klassa bilen som 4x4-bil.

Men hur gör man för att få bilen 4x4-driven?

Går det att spärra bakhjulsdriften och därmed inte tömma batteriet tills det blir en akut situation när 4x4 behövs?

Har jag missförstått reklambudskapet från Mitsubishi?

Bennybira
4 oktober 2018 · 480 Inlägg

Riktigt bra fråga. Du har ingen bild på bilens drivlina? Som visar motor och axelplacering?

Fiat 127 (1977)
torsen
4 oktober 2018 · 7 230 Inlägg

Bennybira skrev:
Riktigt bra fråga. Du har ingen bild på bilens drivlina? Som visar motor och axelplacering?

Neej. I går pratade jag med en PHEV-ägare som berättade vad jag skrev i första inlägget.
Bland annat framhöll han fördelarna med att ha nästan plant golv och därmed frånvaro av kardanaxlar samt fördelningslåda.
Drivpaketen är helt skilda.
Batteri(er) och elmotor/motorer bak samt bensinmotor med växellåda fram.
Ingen fysisk förbindelse dem emellan.

Men min fråga kvarstår?
Hur får man 4x4?(när batteriet är urladdat)
Är 4x4 bara en biprodukt med bensinaren fram och elmotorn bak?

Noll skatt i 3 år, därefter nånting på 300 i fortsättningen.
Kan laddas i vanligt 240 volt eluttag avsäkrat med 10 Amp.
Från helt tomt batteri till fulladdat på en halv natt.
Resten av natten laddas elbilen från samma uttag.

Kajak
4 oktober 2018 · 15 Inlägg

Mitsubishi Outlander -14 elhybriden är den bil vi är mest missnöjda med på jobbet. Har kört ett par hundra mil med den. Jobbar i skog o mark och längsmed järnvägen året runt. Dålig räckvidd och dålig fyrhjulsdrift. Utan batteriet drar den 1,2 l/mil, alltså som en 240 med släp. Det är en sån bil som ser bra ut på papper med miljöbonus mm men jag skulle aldrig råda någon att köpa en.

Är inte säker på hur drivlinan fungerar men du växlar mellan hur mycket du vill använda batteriet med ett par knappar mellan sätena och strax under radion. Har du tomt i batteriet har du ändå 4wd. När man trycker in knappen 4wd lock höjs motorvarvet om batteriet är tomt, så kanske går effekten till elmotorn i bak.

KÖP INTE BILEN

Senast redigerat av Kajak (4 oktober 2018)

zemet
4 oktober 2018 · 4 035 Inlägg

Min gissning är att generatorn är såpass kraftig att den när batteriet är urladdat klarar att driva bakhjulen direkt ifrån generatorn.

Men om så verkligen är fallet har jag ingen aning om.

zemet
4 oktober 2018 · 4 035 Inlägg

Kajak skrev:
Mitsubishi Outlander -14 elhybriden är den bil vi är mest missnöjda med på jobbet. Har kört ett par hundra mil med den. Jobbar i skog o mark och längsmed järnvägen året runt. Dålig räckvidd och dålig fyrhjulsdrift. Utan batteriet drar den 1,2 l/mil, alltså som en 240 med släp. Det är en sån bil som ser bra ut på papper med miljöbonus mm men jag skulle aldrig råda någon att köpa en.

Är inte säker på hur drivlinan fungerar men du växlar mellan hur mycket du vill använda batteriet med ett par knappar mellan sätena och strax under radion. Har du tomt i batteriet har du ändå 4wd. När man trycker in knappen 4wd lock höjs motorvarvet om batteriet är tomt, så kanske går effekten till elmotorn i bak.

KÖP INTE BILEN

Jag antar att ni behöver bilar som klarar lite tuff körning titt som tätt.

Vilken bil/modell är ni mest nöjda med? Och varför?smile

Kan era arbetsuppgifter genomföras med tex en 2wd caddy eller transporter?
Hade 4wd varienter av dessa fungerat?

Eller är det japan pickuper typ hilux och L200 som fungerar?

Eller föredrar ni fullsize bilar typ Ford F-150 , Dodge ram mm?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2018 · 17 448 Inlägg

När den inte går att köra i el-läge så finns det kraft nog för 4wd och motorn levererar ström till bakhjulen. Den är dock enligt en kamrat väldigt törstig när väl accarna är tömda. En Discojeep för den som kan ladda.

Mitsubishi L200
Fiat Fullback (samma bil som ovan, äkta 4wd)
Isuzu D-max (finns med massa olika utrustningsalternativ, AT35 är brutal)

Kör dessa i jobbet

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
4 oktober 2018 · 7 230 Inlägg

Tack för alla synpunkter i allmänhet och från Kajak i synnerhet.
Dock förstår jag inte hur ni kom in på pickisar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2018 · 17 448 Inlägg

torsen skrev:
Tack för alla synpunkter i allmänhet och från Kajak i synnerhet.
Dock förstår jag inte hur ni kom in på pickisar?

Hehe. Jag har kört Jeep Wrangler i några dagar nu. I början tyckte jag den var en kvarleva från 60-talet men lärt mig uppskatta detta ständigt gungande och råbarkade åbäke. I synnerhet med 3.2-liters dieseln. Skriker i däcken när man drar iväg. Tyvärr är den plottrig i kupén med massor av knappar och appar. Drar säkert massor och vindrutan är löjligt liten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e45dc54c64eafead17ee719ed04c4eb3.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
4 oktober 2018 · 7 230 Inlägg

Hybrid skrev:
Hehe. Jag har kört Jeep Wrangler i några dagar nu. I början tyckte jag den var en kvarleva från 60-talet men lärt mig uppskatta detta ständigt gungande och råbarkade åbäke.

Ser på instrumenteringen att det är sista generationen av JK = 2012 eller senare.
Men den Äääär en kvarleva från 60-talet.
Inte så värst många år sedan man släppte taget om stötstångsmotorer.
1965 lämnade Citroen 2CV yttre drivaxelknutar med knutkors, typ polhemsknutar, för CVT-knutar.
Men Wrangler har det fortfarande på JL 2018, efterträdaren till JK.
Grattis till en bil med FIAT/VM MOTORI-maskin.
Motorerna har inte rosat marknaden, i synnerhet inte 2,5:an.
Hade själv en Liberty 2.8 CRD 2006 som gick helt störningsfritt i över 5 år.
Nya Wrangler JL har fått ärva Gamla Alfa Romeos 4-cyl motor.
Men visst är det något speciellt med Jeep.
Har själv haft 3 st.

Ursäkta o t och spårbyte(från PHEV).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 oktober 2018 · 17 448 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid skrev:
Hehe. Jag har kört Jeep Wrangler i några dagar nu. I början tyckte jag den var en kvarleva från 60-talet men lärt mig uppskatta detta ständigt gungande och råbarkade åbäke.

Ser på instrumenteringen att det är sista generationen av JK = 2012 eller senare.
Men den Äääär en kvarleva från 60-talet.
Inte så värst många år sedan man släppte taget om stötstångsmotorer.
1965 lämnade Citroen 2CV yttre drivaxelknutar med knutkors, typ polhemsknutar, för CVT-knutar.
Men Wrangler har det fortfarande på JL 2018, efterträdaren till JK.
Grattis till en bil med FIAT/VM MOTORI-maskin.
Motorerna har inte rosat marknaden, i synnerhet inte 2,5:an.
Hade själv en Liberty 2.8 CRD 2006 som gick helt störningsfritt i över 5 år.
Nya Wrangler JL har fått ärva Gamla Alfa Romeos 4-cyl motor.
Men visst är det något speciellt med Jeep.
Har själv haft 3 st.

Ursäkta o t och spårbyte(från PHEV).

Det är din tråd...
Det är en 3.2 med paket "SAHARA" årsmodell 2019. Idag har jag pillat lite på skärmen och jösses vad mycket man kan få upp! Styrningsvinkel, grepp, lutning, tilt, extramätare, turbotryck osv...

Gillar rattvärmen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dasboot
6 oktober 2018 · 441 Inlägg

Rent spontant så väljer man inte en PHEV för att få awd. Utan man vill ha låg förbrukning och lång räckvidd på el. Provkört flera PHEV modeller, Outlander är inte dålig men känns som att det har hänt väldigt lite med den genom åren. Jag kommer att beställa en Kia optima sw plugin hybrid i början av nästa vecka. Då man får in den som 7.5 prisbasbelopp, vilket verkar vara helt omöjligt med en Outlander PHEV. Samt att grund utrustningen i en Optima sw PHEV är som en fullutrustad Outlander PHEV.

Det betyder inte att Outlander är en dålig bil, men jämför man gen1 och 2019 års modell så ser man att det tyvärr inte har hänt allt för mycket.

Ska man dra stock i skogen så är en diesel suv eller pickup ett bättre val alla gånger.

Tycker att Outlandern går som en Östermalms SUV så man inte riskerar att fastna när man är i Åre och åker skidor.

torsen
7 oktober 2018 · 7 230 Inlägg

Min vän, som jag refererar till i tidigare inlägg, och som är jägare och fiskare, menar att PHEV tack vare sin markfrigång och frånvaro av fördelningslåda och kardanaxel, bättre klarar vissa passager i skogen där de flesta andra, med stela axlar och "klumpar" på dessa, fastnar.
PHEV har ju individuell fjädring på alla hjul, och därmed inte dessa "klumpar" som har en tendens att uppsöka stubbar och stenar.
Hur rätt vännen har vet jag inte, men hans uppgifter om framkomlighet i terrängen tar jag med en nypa salt.

Han sade sig fundera på att komplettera med en Lada Niva eller Suzuki Jimny.
Jag avrådde honom att köpa Niva, baserat på 3 års erfarenhet av en nyare Niva som hobbybil.
Samma erfarenheter från 4 "småsukkor" gjorde att jag bestämt rådde honom att kolla en Jimny.
Då tar man sig fram MELLAN skogens fasta föremål i stället för ÖVER.

Ja det blev åter lite o t.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang