31 oktober 2018
Trådstartare
Hej! Idag hände en sådan sak som inte får hända. En blandning mellan dumhet och otur..
Aja börjar från början, lägger in en påställning av bilen idag (31/10 kl 12:15) för tas i trafik i morgon (1/11) samt så klart aktivera min vilande halvförsäkring.
Så efter jobbet idag så fixades det sista inför att bilen skall tas i bruk, extraljusmontering samt uppsmörjning av bromsar och lite annat. Med andra ord göra bilen trafiksäker.
Men efter avslutat arbete så tar jag bilen på en provtur för att kontrollera att allt funkar som det ska, vilket det givetvis gör.
MEN! Kort in på provturen så kolliderar jag så klart med ett rådjur!
Givetvis anmäls detta till polisen samt att platsen märks med viltremsor. Vid anmälan så ville dom så klart ha registreringsnummer vilket dom fick på den i olyckan inblandade bilen. Dom såg givetvis att den var avställd och kommenterade med "att du får se till att åtgärda det". Inget mer om detta nämndes utan vi avslutade men en bekräftelse på olycksplats osv.
Så vad kan jag förvänta mig för konsekvenser utav detta?
Böter för avställd bil är jag införstådd med.
Men kan jag även bli ersättningsskyldig för eftersök osv?
Hittar vid sökning endast vid olycka med annat fordon och självrisk till trafikförsäkringsföreningen.
Att det är dumt och köra avställd bil i trafiken är jag redan medveten och detta är inget jag har satt i system eller liknande utan detta var endast en provkörning!