Min Audi A6 C5-01 kokar utan någon direkt anledning!

Meaganeowner
15 november 2018 · 2 250 Inlägg

F ö, så beror den svaga värmen i kupen, just på att det inte funnits någon termostat.
Kylvätsketemperaturen har varit allt för låg.
Ska normalt vara dryga 90 grader i t ex värmepaketet, men kan vara betydligt högre vid varma partier inuti motorn, utan att koka, p g a övertryck, som jag skrev ovan.

Förmodligen kokar bilen nu när du satt i ny termostat.
Men med korrekt trycksatt system, vid varm motor, så blir det förhoppningsvis bra.

ValdemarJensen
17 november 2018 · 18 Inlägg

Meaganeowner skrev:
På de flesta "moderna" bilar i locket, så sitter det två ventiler. Eller kombinerad ventilfunktion i locket, som på min Octavia
(Audi-symbol).

Skruvat.se har lock till din bil med originalnr (står på locket) 8E0 121 321, för 59:- + frakt 39:-.

(På min vattenkylda snöskoter sitter ventilerna monterade i locket till kylsystemet, vid vattepumpen. Därifrån går en slang till expansionskärlet. Trycket regleras till 19 - 20 psi.)

En som reglerar hur högt trycket ska bli när motorn är varm, och en som släpper in luft när motorn kallnar.

Moderna motorer o kylsystem  behöver övertryck för att inte koka.
Kommer sig av att motorerna tillverkas med tunnare gods i block och topp, som då med ett trycklöst system på vissa delar når över 100 grader och då kokar kylvätskan just där.
Annat var det med äldre järnspisar som
t ex Volvo B18. De var tjocka i godset. Metallen ledde bort värmen från de hetaste delarna och det behövdes inga ventiler, utan ett helt öppet kylsystem.

Låt vara att glykolblandat vatten inte kokar vid exakt 100 grader trycklöst, vid havets nivå, och normalt lufttryck mm.

Krånglande ventiler, eller ett läck ovanför kylvätskenivån, t ex i gaveln på kylaren, eller sprucket expansionskärl, leder till att kylvattnet kokar, men ingen kylvätska rinner ut.

Jämför med tryckkokare för matlagning.
Där kokar t ex potatis på 10 minuter vid 130 graders vatten.

Vilken bilverkstad som helst kan provtrycka kylsystemet... men då med ett speciellt lock, utan ventiler.


Så den som hade bilen tidigare, "åtgärdade" felet, genom att plocka ur termostaten, och fick bilen såld till en då ovetandes nöjd köpare.
Motorns temperatur blir då överlag lägre, med längre tid innan den når upp i beräknad arbetstemperatur o s v, vilket leder till ökad bränsleförbrukning, risk för ökad utspädning av motorolja, ökat slitage e t c.

Att köpa ett lock är en bra och inte allt för dyr investering. Kanske t o m lösningen på ditt problem.

Tjolahopp...

Tack för tips!! Uppskattar all hjälp:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang