Repor / Lackskador på ny bil - Vid leverans.

Bennybira
6 september 2018 · 376 Inlägg
#1

Tjena Grabbar & Töser!
Skriver av mig lite här. Eventuellt får jag lite råd av er. Läs gärna hela situationen innan ni skriver så att vi kan hålla oss till ämnet! <3

Försöker hålla det objektivt tills situationen är löst!!!

Situation:
Jag tog måndagen den 3e September emot leverans av min nya bil.
En solid röd bil med klarlack och pianolackade plastdetaljer på B och C stolpen.
Då jag enligt mig själv har ett genuint bilintresse och arbetar med färg / plaster så synade jag lacken ordentligt.
Hela bilen var "spiderwebbed / Swirled" (kan ej terminologin på svenska) Kanske kallas tvättrepor/torkrepor.
Även de pianosvarta delarna var ordentligt smårepade.
Vänster bakdörr har en stor repa. ca 5cm lång och över ett kaross"hörn".

Uppföljning / Reaktion:
3e september (leveransdagen):
Jag sa till säljaren direkt. Visade alla skador och sa att jag inte accepterade detta.
Han förklarade att bilen kom täckt i skyddsplast och de hade avtal med en lokal rekondfirma för bortplock och tvätt av limrester / damm.
Därefter skickades JAG till rekondfirman, på min fritid, och han försökte förgäves polera bort repan.
Han käftade även  emot när jag påpekade reporna.

Jag åkte tillbaka och sa att han inte åtgärdat felet. Och fick en syningstid (på verkstaden) bokad till onsdagen den 5e September.

5e september:
Jag lämnade ifrån mig bilen efter många om och men, och förklarade hur jag ville ha lacken.
SAMMA REKONDFIRMA fick då i uppdrag att fixa tvättreporna och försöka klara repan i dörren.
Jag krävde även att plasten skulle ordnas. Skulle få tillbaka bilen den 6e September (torsdag)

6e September
Jag ordnade skiktmätare och en stark lampa och åkte för att se hur min bil nu såg ut.
Tvättreporna är kvar, bilen har INGET ytskikt / lackskydd.
Plasten är fortfarande repad.
Och nu har idioten på rekondfirman brännt lacken på dörren.
OCH ÄNDÅ INTE FÅTT BORT REPAN. Trots bortslipning av 40-50 mikron lack av 150...

Resultat, säljaren ska kontakta lackverkstan i närliggande stad. Jag har min bil sålänge.

Detaljer:
Jag har fotograferat allt med datummarkering, även visat verkstadschef vid varje steg.
Har flera vittnen på det hela.


Frågor:
Kan jag kräva något mer?
Kan jag kontakta någon annan?
Kan jag kräva ersättning för nerlagd tid?
Kan jag häva köpet?
Kan jag kräva en annan likvärdig bil?

Jockk3
20 november 2018 · 1 426 Inlägg
#2

Efter 3 ggr och fel kvarstår så kan du häva köp (avdrag för de mil du åkt med bilen)
eller kolla om du kan ta annat i inbytes.
Du kan kräva ersättning för utgifter som orsakats av bilen/försäljaren.
Vänd dig enbart till någon annan när det inte går att lösa med handlaren. Ev vänd dig till ARN.

Krävt lånebil?

torsen
20 november 2018 · 3 195 Inlägg
#3

Svårt att få rätt, i alla fall mot VAG.
Har köpt nya Golf och Vento som varit dåligt om-/bättringslackade.
I Golffallet hävdades det att bättringslackeringen gjorts från fabrik.
I Ventofallet att bättringslackeringen gjorts i Hamnen i Södertälje.
Något man får finna sig i enligt VAG i Södertälje.
I det senare fallet, Vento, var båda bakljusglasen dåligt maskerade vid lackeringen så det var färg på glasen.
Begärde i båda fallen att få ta del av de "fraktsedlar" biltransportören överlämnar när bilen lämnas till återförsäljaren.
I båda fallen har sedeln förvunnit.
Vid köp av nya Toyota, Citroen och Mazda har det inte varit något problem att få sedeln, som följt bilen från den lastades på båten tills den avlämnades av transportören hos återförsäljaren.
Allt som bilen "råkat ut för" under transporten finns noterat där.
Mestadels smärre lackbättringar, byten av backspeglar och hjulsidor m m.
I Ventofallet "bjöd" man på full tank som kompensation.

Vad är det för bil du köpt?

jaka54
20 november 2018 · 3 020 Inlägg
#4

Hej!
En ny bil ska väl vara perfekt i lacken..!!

torsen
20 november 2018 · 3 195 Inlägg
#5

jaka54 skrev:
Hej!
En ny bil ska väl vara perfekt i lacken..!!

Ja man tycka det - men köper man ny VAG får man skylla sig själv.
Kräv alltid att få (ta del av) "fraktsedeln"!

Meaganeowner
20 november 2018 · 1 877 Inlägg
#6

Inte kul med värdeminskning på köpet.

Häv köpet! Om du nu har någon utomstående som kan verifiera felaktigheterna.

Fick en reva! i ena glaset, när optikern justerade de nya glasögonen. Såg detta innan jag lämnade butiken. La bara av mig glasögonen på disken, för åtgärd.
Hade jag gått ut genom dörrarna, hade felet varit mitt. Och då försäkringssak.

torsen
20 november 2018 · 3 195 Inlägg
#7

Meaganeowner skrev:
Inte kul med värdeminskning på köpet.

Häv köpet! Om du nu har någon utomstående som kan verifiera felaktigheterna.

Fick en reva! i ena glaset, när optikern justerade de nya glasögonen. Såg detta innan jag lämnade butiken. La bara av mig glasögonen på disken, för åtgärd.
Hade jag gått ut genom dörrarna, hade felet varit mitt. Och då försäkringssak.

Råkat ut för exakt samma sak. Upptäckte vid hemkomsten en repa i högra linsen på de nya glasögonen.
Skulle reklamerats vid leveransen sa man i optikbutiken.

Ursäkta o t.

Bennybira
20 november 2018 · 376 Inlägg
#8

Oj nu har det skrivits.

Dörren blev omlackerad, och jag är väldigt nöjd med resultatet. Tror bilen fick sig ett trevligare ytskikt också.
Jag fick fri lånebil under hela tiden detta åtgärdades och återförsäljaren har gjort allt de kunnat för att hålla mig nöjd.

Men rekomendation är att inte vara otrevlig, bara uttrycka otrolig besvikelse och ordna tillgång till ordentlig lacksyningsutrustning så du har fakta att stå på.

Det var en honda jag köpte. Och jag är jävligt nöjd med bemötandet från alla utom den "rekondfirma" de anlitat.

Kommer lämna bilen på 2 stegspolering och lackskydd till våren smile så blir dte så bra som det borde.

"Dealer installed swirl option" är dessvärre så gott som standard.. T.om på dyrare bilmärken!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang