Bakaxel/växellåda rasat/påväg och rasa

Bennevolvo
28 november 2018 · 3 Inlägg

Hej, Har en volvo 745 med m47 låda och svetsdiff.  det började med att jag var ute och körde lite och gasade på 2an hela bilen skakade och det kändes precis som bakhjulen spinna och hela bilen skakade kraftigt gasade sen igen och det började bli värre och värre skulle sen åka hem och titta på det då däcken helt plötsligt slutade driva inget ljud det bara slutade driva small ingenting då började även kopplingspedalen skaka och trycket på kopplingen var inte alls det samma som förr det spelar alltså ingen roll vilken växel jag har i bilen drivs inte framåt ändå kardan snurrar och inget missljud ljust ifrån bakaxeln. har även lameller som är ganska slutkörda
och kan nu lägga i växel utan att trycka ner kopplingen

Senast redigerat av Bennevolvo (28 november 2018)

zemet
28 november 2018 · 4 036 Inlägg

Snurrar bakhjuklen när kardanen snurrar?
Om inte: din bakaxeldiff är paj eller drivaxlar är av.

Om bakhjulen snurrar: Du har nog förstört din lamell eller tryckplatta. Kopplingen slirar såfort du får lite belastning på den.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Bennevolvo
28 november 2018 · 3 Inlägg

tack för svaret. Ja bakhjulen snurrar... jag trodde också det hade nåt med lameller att göra för dom har slirat rejält på sistone. Har tagit ner växellådan nu och försöker bara få bort dem inseksskruvarna som håller ihop det hela men dom sitter ju som berg så hårt att inseksnyckeln krökte sig. går det att spreja något rostlösande på eller bör man undvika det med tanke på mina nya lameller som ska sitta där?

zemet
29 november 2018 · 4 036 Inlägg

Är nog bara spruta på, du får väll se till att rengöra ordentligt med bräkleen efteråt bara:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Bennevolvo
29 november 2018 · 3 Inlägg

Ok tack så mycket wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang