Börja med drifting

K1vi
11 december 2018 · 13 Inlägg

Tjenamors Garaget! Som rubriken lyder så är jag sugen på att börja med drifting. Motorsport har alltid vart ett stort intresse sen barnsben och jag känner att det är rätt tillfälle nu att dra igång, och drifting var det som lockade mest! Tanken är att jag kommer ta CE kort nu till våren, och det blir ju perfekt om man ska transportera en bil big_smile Mina frågor lyder somsagt:

En bra startbil? De jag har kollat på är E36:an (325). Har hört att dessa bilar ska vara bra att starta i, billiga i inköp, finns bra med delar, nog med pulver osv. Självklart kommer ju all meck ske över en lång tid så tanken är väll att ha en färdig bil tills våren 2020 iallafall,  då jag inte är helt på hemmaplan angående bilmeck.

En annan bil jag hört är bra att lära sig bredställ på är 240/740/940. Ska vara billiga i inköp, reservdelar så man kan bada i de, osv. Effekten är jag dock osäker på. Räcker det? Har hört att diffen kan va rätt slö också, och att diffbyte eller svets av diff kan vara aktuellt.

Vet ni någon mer bra startbil? Kom gärna med tips, allt är välkommet, oavsett om det gäller första bil eller ej!

Ha en jävligt bra dag!

Mvh

Saviator o/

K1vi
11 december 2018 · 13 Inlägg

Och ja, det är självklart att jag kollar upp licenser och regler och allt som hör till INNAN jag börjar. Så vi har det överstökat, brukar alltid vara någon som påpekar det.

rcy
11 december 2018 · 1 705 Inlägg

Vilken nivå har du tänkt lägga dig på?

Ska du tävla seriöst så blir argument såsom "940 är bra för det finns gott om reservdelar" i stort sett helt irrelevanta för nästan ingenting på din bil kommer att vara originaldelar.
Samma sak med "nog med pulver", det är ytterst få i drifting som åker runt med samma motor som satt i bilen från början så hur mycket effekt bilen har som standard är helt ointressant. Dom flesta slänger in en 2JZ eller M50 eller nån annan trimvänlig motor.

zemet
11 december 2018 · 4 030 Inlägg

Drifting verkar och är nog skitballt. Men som med nästan all motorsport så är det hundratals timmar i garaget för varje timmes körning. (varierar ju såklart från tävlingsform till tävlingsform)

Och det brukar vara dyrt, räkna med att lägga 100K första året eftersom du startar från noll. Alla verktyg, kärror, däck, bil osv som du behöver. Du kanske behöver köpa en dragbil och släp också?

Vill du testa på en bilsport där du inte behöver lägga mer än en helg i garaget och får träna i flera timmar per tävling på att hantera bilen rekomenderar jag www.enkelbilsport.se

Gillar du detta och känner att du har sug efter att plöja ner 10x mer pengar för 1/100 dels körtid så kör påsmile

Jag är inte insatt i drifting klasserna alls men jag hoppas att det finns en nybörjar klass där man kan köra med en hyfsat standard bil.

Skall du bygga en godkänd bur, ha godkända storlar och skyddskläder osv så springer tiden och pengarna snabbt iväg.

Angående bilarna, E36an är nog inte dum alls och med tanke på hur prisutvecklingen på gamla 7/940 bilar med turbo varit det senaste åren så är den nog inte speciellt mycket dyrare heller.

Volvo har ju dock fördelen att den är i princip odödlig, Bmwn är generellt sett väldigt känslig för kylproblem och liknande. Men jag hade köpt bmw om jag var i dina skor.

K1vi
11 december 2018 · 13 Inlägg

rcy skrev:
Vilken nivå har du tänkt lägga dig på?

Ska du tävla seriöst så blir argument såsom "940 är bra för det finns gott om reservdelar" i stort sett helt irrelevanta för nästan ingenting på din bil kommer att vara originaldelar.
Samma sak med "nog med pulver", det är ytterst få i drifting som åker runt med samma motor som satt i bilen från början så hur mycket effekt bilen har som standard är helt ointressant. Dom flesta slänger in en 2JZ eller M50 eller nån annan trimvänlig motor.

Alltså, det här med att tävla seriöst är inte aktuellt just nu iallafall. Om det blir det, så kommer det säkert dröja minst två år, från när jag är klar med bilen. Men ja, förstår också att folk slänger in 2JZ:or och RB26:or och fan o hans moster i bilarna när de kör för att tävla.


Men somsagt, räkna med de två första åren att de kommer vara mest för skojjs skull, och INTE för att tjäna pengar eller att göra karriär på det.

Utmarks-Loke
11 december 2018 · 5 813 Inlägg

Köp inte för fin bil för drifting sliter något vansinnigt på grejerna så det kommer inte hålla så länge. Generellt borde du köpa E46/E39 istället för E36 börjar bli gamla och ovanliga

K1vi
12 december 2018 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Köp inte för fin bil för drifting sliter något vansinnigt på grejerna så det kommer inte hålla så länge. Generellt borde du köpa E46/E39 istället för E36 börjar bli gamla och ovanliga

Är det inte E30 som börjar bli ovanliga, och E36:orna är i sin "golden age" just nu? Tycker det finns hur många som helst av de, men jag kan ju ha haft tur också.. SKa kika på E46/E39! Tack för tips!

K1vi
12 december 2018 · 13 Inlägg

zemet skrev:
Drifting verkar och är nog skitballt. Men som med nästan all motorsport så är det hundratals timmar i garaget för varje timmes körning. (varierar ju såklart från tävlingsform till tävlingsform)

Och det brukar vara dyrt, räkna med att lägga 100K första året eftersom du startar från noll. Alla verktyg, kärror, däck, bil osv som du behöver. Du kanske behöver köpa en dragbil och släp också?

Vill du testa på en bilsport där du inte behöver lägga mer än en helg i garaget och får träna i flera timmar per tävling på att hantera bilen rekomenderar jag www.enkelbilsport.se

Gillar du detta och känner att du har sug efter att plöja ner 10x mer pengar för 1/100 dels körtid så kör påsmile

Jag är inte insatt i drifting klasserna alls men jag hoppas att det finns en nybörjar klass där man kan köra med en hyfsat standard bil.

Skall du bygga en godkänd bur, ha godkända storlar och skyddskläder osv så springer tiden och pengarna snabbt iväg.

Angående bilarna, E36an är nog inte dum alls och med tanke på hur prisutvecklingen på gamla 7/940 bilar med turbo varit det senaste åren så är den nog inte speciellt mycket dyrare heller.

Volvo har ju dock fördelen att den är i princip odödlig, Bmwn är generellt sett väldigt känslig för kylproblem och liknande. Men jag hade köpt bmw om jag var i dina skor.

Tack så hjärtligt för tips! smile

Bennybira
12 december 2018 · 480 Inlägg

Saviator skrev:

Svarte_Orm skrev:
Köp inte för fin bil för drifting sliter något vansinnigt på grejerna så det kommer inte hålla så länge. Generellt borde du köpa E46/E39 istället för E36 börjar bli gamla och ovanliga

Är det inte E30 som börjar bli ovanliga, och E36:orna är i sin "golden age" just nu? Tycker det finns hur många som helst av de, men jag kan ju ha haft tur också.. SKa kika på E46/E39! Tack för tips!

Fina e36or är ovanliga. Viljan att renovera de motorstarkare orginalbilarna har börjat synas med.
Det finns billiga härkar fortfarande. Men det gäller ju nästan e30 med.


Mitt tips är köp en färdig bil. Den ska ändå inte gå på gatan.
Pengarna du sparar kontra att bygga samma bil själv lägger du på ett bra släp och extra hjuluppsättningar.

Fiat 127 (1977)
K1vi
12 december 2018 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Köp inte för fin bil för drifting sliter något vansinnigt på grejerna så det kommer inte hålla så länge. Generellt borde du köpa E46/E39 istället för E36 börjar bli gamla och ovanliga

Är inte E39:orna tunga utav helvete också? Känns som att E36:an är lättare men kan ha fel där med.. big_smile

K1vi
12 december 2018 · 13 Inlägg

Bennybira skrev:

Saviator skrev:

Svarte_Orm skrev:
Köp inte för fin bil för drifting sliter något vansinnigt på grejerna så det kommer inte hålla så länge. Generellt borde du köpa E46/E39 istället för E36 börjar bli gamla och ovanliga

Är det inte E30 som börjar bli ovanliga, och E36:orna är i sin "golden age" just nu? Tycker det finns hur många som helst av de, men jag kan ju ha haft tur också.. SKa kika på E46/E39! Tack för tips!

Fina e36or är ovanliga. Viljan att renovera de motorstarkare orginalbilarna har börjat synas med.
Det finns billiga härkar fortfarande. Men det gäller ju nästan e30 med.


Mitt tips är köp en färdig bil. Den ska ändå inte gå på gatan.
Pengarna du sparar kontra att bygga samma bil själv lägger du på ett bra släp och extra hjuluppsättningar.

Okej, tack för tips! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang