Köpråd: Lämplig dragbil för familj -60k

zemet
18 december 2018 · 4 014 Inlägg

torsen skrev:

zemet skrev:
En v70 är en V70 och ett säkert kort. Min kompis säljer just nu sin farfars 2005a med 6000 mil på mätaren inom din budget:)

Men alla dessa bilar är ju kassa dragbilar om du frågar mig. Det går ju knappt ens svänga med en V70.

Och skall du backa en 1500kg boggievagn och det är lite uppförsbacke eller svänga samtidigt och står på grus eller gräs eller snö så tror jag inte du kommer långt.

Men med det sagt så har väll folk klarat dra husvagn bakom sin gamla volvo i alla år så du klarar det nog också, bara aningen sämre än om du gjort det med en bra dragbil:)

Men det finns en ganska kapabel Volvo som borde klara backa husvagn i uppförsbacke inom din budget.
https://www.blocket.se/vasterbotten/Vol … 15&w=3

Där borde du ha plats för barnen också.

Bilen i annonsen är 2-hjulsdriven. Mindre lämplig som dragbil.

Hmm, jag trodde i min enfald att alla XC90 var AWD. Där lärde jag mig något nytt, tack Torsen:)

Men köprådet gäller fortfarande men kolla på någon xc90 med AWD istället för FWD:)

Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2018 · 4 628 Inlägg

För 60kkr får du en av de allra sista årgångarna av Jeep Cherokee XJ, en bil som byggts sen 1984 och förfinats hela tiden. Hög frigång. stela axlar som du med normal körning inte så lätt tar död på, ordentlig 4WD, bra komfort, stark motor och en rejäl dragare.
denna t.ex får dra 2080kg på utökat kort, har bra utrustning och det är en bil som skiljer sig från mängden.
Innan man kört en XJ kan man tänka sig att komforten blir lidande med tanke på den något arkaiska hjulupphängningen osv, men de är faktiskt förvånansvärt bekväma. Dessutom mer än tillräckligt starka med sin 4L sexa. I mina ögon ett betydligt roligare alternativ till t.ex en gammal XC90, som dessutom har billigare reservdelar smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2018 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:
Vissa Honda motorer har haft problem med oljeförbrukningen, googla på motortypen innan köp. Skulle jag dra mycket och ofta köp en bil med nivåreglering och gärna 4wd.

Har aldrig hört talas om att Honda skulle ha problem med motorer.
Världens i särklass största och mest erfarna motortillverkare.

Du menar inte enbart tillverkning av bilmotorer då gissar jag?
Annars finns det spelare som ligger betydligt högre än Honda i tillverkningssiffror.
Räknar vi in små-motorer också så hamnar vi i ett annat läge dock smile

Jag vill nog också påstå att Hondas motorer som regel är väldigt hållbara och slitstarka!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
viccoA
18 december 2018 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:
Vissa Honda motorer har haft problem med oljeförbrukningen, googla på motortypen innan köp. Skulle jag dra mycket och ofta köp en bil med nivåreglering och gärna 4wd.

Har aldrig hört talas om att Honda skulle ha problem med motorer.
Världens i särklass största och mest erfarna motortillverkare.

Klart de har haft stora bekymmer, annars hade jag inte skrivit det.
En bekants drog 10 liter mellan servicarna, 1.6 liters, kördes av en gammal tant.
Enligt Honda var det ett känt problem och de renoverade motorn.


Se till exempel:

https://www.autonews.com/article/201310 … ning-claim

Artikeln behandlar överenskommelsen med 6 cyl motorer, finns en liknande med 4 cyl som kom något år efter.

Senast redigerat av viccoA (18 december 2018)

torsen
18 december 2018 · 7 189 Inlägg

Varför skulle inte även Honda drabbas av vissa defekter och bakslag.
Världens största tillverkare av motorer.
En del säkert handhavanderelaterat.
Honda har ju alltid legat i framkant.
Kan kosta om motorutvecklingen inte är utprovad.
Minns 5-ventilersmotorn i Accord.
Så ofantligt före sin tid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang