6458
Sök

Bromsarna låser sig på min Audi 100

6 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Jag har en Audi 100 -85 Quattro som bromsarna jävlas på. Jag har bytt bromsslangar, bytt bromsvätska, luftat bromsarna men det blir inte bättre.
Ska prova byta huvudbromscylindern idag o se om det blir någon skillnad.
Det är fram som bromsarna nyper helt. O när dom gör det tar man sig inte en millimeter.
Är det någon som har något annat förslag på vad jag kan göra.
Bilen börjar vara billig nu smile

820 Inlägg
13 juni 2007
bilverkstad kanske?
dom brukar hitta fel på bilar ganska ofta!

1 827 Inlägg
13 juni 2007
Har du kollat oken så att dom inte är helt slut? Kan ju vara så att dom är så slut att dom inte ens kan gå in av sig själv.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 117 Inlägg
13 juni 2007
Kolvarna i oken kärvar om du fått fukt i bromsoljan. Enda sättet är att plocka ner dem, trycka ihop kolvarna i ett skruvstäd eller med en tving och "massera" kolvarna fram och tillbaka. För att få kolvarna att röra sig utåt kan du använda tryckluft (var försiktig). När de sedan glider lätt i loppen så kan du montera ihop allt igen. Passa på att förse alla glidytor i bromsoket med kopparpasta så att det inte kärvar OBS! (inte på kolvarna i loppen, där ska det bara vara bromsolja).

Fyll på ny olja och lufta. Börja med det ok som är längst bort från huvudcylindern och arbeta dig framåt. Glöm inte att lufta ABS:en.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
13 juni 2007
Vad jag har hört så ska man INTE smörja med kopparpasta utan ta 5-56 istället? rätta mig om jag har fel.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 juni 2007
TFkarlsson skrev:
Vad jag har hört så ska man INTE smörja med kopparpasta utan ta 5-56 istället? rätta mig om jag har fel.

på glidarna kan du ta kopparpasta men resten kan du köra med wd-40

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

6 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Oken är det inte fel på. Dom har blivit nerplockade o smorda. Nu är cylinder bytt o det har inte jävlats än. Men börjar den ingen då börjar bilen bli billig smile

Eliminator
1 441 Inlägg
17 juni 2007
Tänkte precis skriva: Kolla så att kolven i huvudcylindern går tillbaka tillräckligt långt. Hålen där bromsvätskan rinner ner från behållaren ner till cylindern (hålen som du ser när du lyfter på locket på huvudcylindern) måste vara öppna (kolven och packningen måste "backa tillbaka" förbi hålen). 
När jag såg att du löst problemet.

Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

6 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Cylindern som jag plockade lös var full med något segt klegg. Så det var nog dags att byta. Nu har jag verkligen provocerat bromsarna o dom verkar funka bra nu. Dom har inte legat på något.
Tack för alla förslag man har fått.
Det är ju billigare om man kan fixa sakerna själv än att lämna in bilen. Det måste jag ändå göra för kamremmen ska bytas o det fixar jag inte själv

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 juni 2007
ironhead skrev:
TFkarlsson skrev:

på glidarna kan du ta kopparpasta men resten kan du köra med wd-40

Nej du ska inte bara ha multispray mellan glidytor/belägg... kopparpasta, keramikpasta eller vanligt multifett...
Multispray ska du ha på alla bultar och på glidtapparna fram.
Kopparpasta på glidtapparna bak...

Sök