Billigare bil 300+hk, vad ska man köpa?

Fjellner
22 december 2018 · 245 Inlägg

E60/E61 535d. Dieselsexa med dubbelturbo och 272hk original, hyfsat lätt att plocka ut 100 häst till dessutom.

Off
23 december 2018 · 101 Inlägg

Fjellner skrev:
E60/E61 535d. Dieselsexa med dubbelturbo och 272hk original, hyfsat lätt att plocka ut 100 häst till dessutom.

Någonting som absolut tål att tänkas på! Frågan är bara vad "hyfsat lätt" innebär? Du förstår, jag har ingen erfarenhet av att skruva i bilar, eller ja, däckbyte och lampbyte typ wink

Visst, när jag var i moppeåldern höll jag på att byta cylindrar fram och tillbaka och spenderade timmar åt att skruva på förgasaren så nått förstår man väl iallafall, men erfarenheten saknas haha

SportPilot Ubåtsingenjör
23 december 2018 · 7 228 Inlägg

https://www.blocket.se/stockholm/Mitsub … 17&w=3

lite prut så är den inom din budget

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nybergrobin
24 december 2018 · 2 378 Inlägg

S60r (Y)    300 org, awd och manuell låda big_smile   Blir på 400hk efter ca 20k hos autotech dessutom......

Dentar
24 december 2018 · 131 Inlägg

Jag har en C32 Amg sedan drygt 2 år tillbaka, avverkat drygt 2500 mil med den nu. min är original i motorn och visst fan är det bra tryck i den. Angående växellådan så växlar den riktigt snabbt, tror inte jag skulle klara av att växla snabbare med en manuell hur mycket jag än övade på det. ägarförhållandet har för mig varit förvånansvärt billigt dessutom, betalar 6500:-/år i helförsäkring och gjorde service A + byte olja växellåda med filter packningar etc på verkstad nyligen för 6000:- (ej auktoriserad men verkstaden har väldigt gott rykte, körde 10 mil för att komma dit)

Förbrukningen får man vara medveten om att den dricker ju en del. mitt snitt ligger på 1.25 l/m dock använder jag den till jobbet som bara är 1 mil bort samt en heel del gaspådrag, lämnar ett smajl varje gång.

Har inga planer på att byta bil på många år framöver, tröttnar jag så blir det att ta bilen till kleemann och trimma den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 december 2018 · 17 466 Inlägg

Dentar skrev:
Jag har en C32 Amg sedan drygt 2 år tillbaka, avverkat drygt 2500 mil med den nu. min är original i motorn och visst fan är det bra tryck i den. Angående växellådan så växlar den riktigt snabbt, tror inte jag skulle klara av att växla snabbare med en manuell hur mycket jag än övade på det. ägarförhållandet har för mig varit förvånansvärt billigt dessutom, betalar 6500:-/år i helförsäkring och gjorde service A + byte olja växellåda med filter packningar etc på verkstad nyligen för 6000:- (ej auktoriserad men verkstaden har väldigt gott rykte, körde 10 mil för att komma dit)

Förbrukningen får man vara medveten om att den dricker ju en del. mitt snitt ligger på 1.25 l/m dock använder jag den till jobbet som bara är 1 mil bort samt en heel del gaspådrag, lämnar ett smajl varje gång.

Har inga planer på att byta bil på många år framöver, tröttnar jag så blir det att ta bilen till kleemann och trimma den.

Är det Stellan som servat eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dentar
24 december 2018 · 131 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Dentar skrev:
Jag har en C32 Amg sedan drygt 2 år tillbaka, avverkat drygt 2500 mil med den nu. min är original i motorn och visst fan är det bra tryck i den. Angående växellådan så växlar den riktigt snabbt, tror inte jag skulle klara av att växla snabbare med en manuell hur mycket jag än övade på det. ägarförhållandet har för mig varit förvånansvärt billigt dessutom, betalar 6500:-/år i helförsäkring och gjorde service A + byte olja växellåda med filter packningar etc på verkstad nyligen för 6000:- (ej auktoriserad men verkstaden har väldigt gott rykte, körde 10 mil för att komma dit)

Förbrukningen får man vara medveten om att den dricker ju en del. mitt snitt ligger på 1.25 l/m dock använder jag den till jobbet som bara är 1 mil bort samt en heel del gaspådrag, lämnar ett smajl varje gång.

Har inga planer på att byta bil på många år framöver, tröttnar jag så blir det att ta bilen till kleemann och trimma den.

Är det Stellan som servat eller?

Nej, men är medveten om honom och hade egentligen varit mitt första val. Men därifrån jag köpte bilen har den också vart servad under större delen av sitt liv, så känns tryggt att fortsätta på det spåret!

Fjellner
24 december 2018 · 245 Inlägg

Off skrev:

Fjellner skrev:
E60/E61 535d. Dieselsexa med dubbelturbo och 272hk original, hyfsat lätt att plocka ut 100 häst till dessutom.

Någonting som absolut tål att tänkas på! Frågan är bara vad "hyfsat lätt" innebär? Du förstår, jag har ingen erfarenhet av att skruva i bilar, eller ja, däckbyte och lampbyte typ wink

Visst, när jag var i moppeåldern höll jag på att byta cylindrar fram och tillbaka och spenderade timmar åt att skruva på förgasaren så nått förstår man väl iallafall, men erfarenheten saknas haha

Optimering och byta ut partikelfiltret mot ett rör så är du i hamn.
Med dom kunskaperna du beskriver bör det inte vara några problem för dig att göra det själv :-)

Off
25 december 2018 · 101 Inlägg

SportPilot skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_Lancer_Ralliart_300hk_82891102.htm?ca=17&w=3

lite prut så är den inom din budget

Säkerligen en bra och kul bil att köra, lite synd bara att det är en hatchback, det tilltalar inte mig särskilt mycket, men absolut någonting att tänka på. Det är ju inte förrän till våren/sommaren inköpet blir men ska försöka hålla ögonen öppna även på den där modellen.

Dentar skrev:
Jag har en C32 Amg sedan drygt 2 år tillbaka, avverkat drygt 2500 mil med den nu. min är original i motorn och visst fan är det bra tryck i den. Angående växellådan så växlar den riktigt snabbt, tror inte jag skulle klara av att växla snabbare med en manuell hur mycket jag än övade på det. ägarförhållandet har för mig varit förvånansvärt billigt dessutom, betalar 6500:-/år i helförsäkring och gjorde service A + byte olja växellåda med filter packningar etc på verkstad nyligen för 6000:- (ej auktoriserad men verkstaden har väldigt gott rykte, körde 10 mil för att komma dit)

Förbrukningen får man vara medveten om att den dricker ju en del. mitt snitt ligger på 1.25 l/m dock använder jag den till jobbet som bara är 1 mil bort samt en heel del gaspådrag, lämnar ett smajl varje gång.

Har inga planer på att byta bil på många år framöver, tröttnar jag så blir det att ta bilen till kleemann och trimma den.

Kul med inlägg från någon som äger en av bilarna jag är intresserad av!
Försäkringen har jag redan ganska bra koll på och på grund av min ålder så skulle en helförsäkring kosta ungefär vad ett halvår kostar för dig wink

Angående bränsleförbrukningen måste jag ju ändå säga att jag är imponerad! Idag kör jag en C200 Kompressor w203, den ska dra ungefär 1 l/m men jag är garanterat uppe i vad du ligger på, 1.25 l/m. I princip bara korta (gångavstånd typ) stadskörningar dock haha!

Fjellner skrev:
Optimering och byta ut partikelfiltret mot ett rör så är du i hamn.
Med dom kunskaperna du beskriver bör det inte vara några problem för dig att göra det själv :-)

Okej! Jag ska hålla ögon öppna.

Senast redigerat av Off (25 december 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang