(Löst) Volvo 940 -96 är svårtstartad och har ojämn tomgång men endast i P-växeln

Fred0J
17 december 2018 · 10 Inlägg

Hej, nu har bilen fått problem igen.
Det startade när jag skulle backa ut bilen och så fort som jag lade i backen så dog bilen utan att kunna starta.
Vi gjorde en koll av allt som behövs för att bilen ska gå och såg att den inte hade någon gnista, då vi bytte ut alla de vanliga tänddelarna och såg att rotorn var svart och ojämn på ena halvan, jag passade då på att nolla motorn ifall kamremmen hade hoppat.
Efter det så startar den och så fort D-växeln läggs i så beter den sig som vanligt. Men den beter sig riktigt konstigt på P-växeln, när den ska starta så låter det oroväckande trögt med några sekunders intervaller och tomgången är oftast på de vanliga varven men med en jämn intervall så kommer det riktigt tröga. Det går även att få motorn att varva ner mycket om man trycker hårt på bromsen.

Här är videor på problemen:
När den ska starta : https://youtu.be/SLkkEGaCZ8I
När den går på tomgång som värst : https://youtu.be/DnPtgGNUbGg
När bromsen trycks ner hårt : https://youtu.be/Pndbp11qlzA

Jag är ganska säker på att jag nollade rätt, ville inte prova att skippa en kugg hit eller dit innan jag skrev här då någon kanske har en bra idé och då den går att köra utan problem.

Senast redigerat av Fred0J (15 januari 2019)

Fred0J
11 januari 2019 · 10 Inlägg

Update: Kamremmen är nu garanterat nollad och bilen beter sig på samma sätt, har kollat efter läckor i insuget men kunde ej hitta några.

Volvo_64
11 januari 2019 · 13 Inlägg

Fred0J skrev:
Update: Kamremmen är nu garanterat nollad och bilen beter sig på samma sätt, har kollat efter läckor i insuget men kunde ej hitta några.

Det med bromsen är ganska normalt skulle jag säga står man stil och tokbromsar på tomgång så blir det som att den får tjuvluft genom bromsservot .och kan då ändra varvtalet. 

Kan tipsa om att inte kolla om motorn är nollad efter remhjulet utan brickan som ligger innanför drevet till remmen på vevaxel , då remhjulet är tvådelat med vulkat gummi mellan och ytterdelen ganska ofta snurrat i förhållande till innerdelen när de blir slitna

JN1975
11 januari 2019 · 233 Inlägg

Om man lägger den i N och startar, beter den sig likadant då?

Volvo 745 GL "Kombi" (1988)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Det var verkligen en trög rackare till att starta!
Hade jag  haft denna kärra och sett detta så hade jag direkt gissat på dåligt laddat batteri eftersom det är så dåligt fräs på startmotorn.
En koll av batteriet som ska  vara 12,5 volt MINST, INNAN  du startar.
Koll att generatorn laddar MINST 13,5 volt när motorn startat.

Senast redigerat av bagatellen (11 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
11 januari 2019 · 4 369 Inlägg

Men varför hugger den mot när du kör på starten? Är ju precis som om tändningen står fel..Eller kortis i starten! Prova att rulla igång den..

Senast redigerat av zzr94092 (11 januari 2019)

uhlin
11 januari 2019 · 2 829 Inlägg

zzr94092 skrev:
Men varför hugger den mot när du kör på starten? Är ju precis som om tändningen står fel..Eller kortis i starten! Prova att rulla igång den..

Är väl en automat som jag förstått så rulla igång Blir nog svårt.

Men startmotor eller batteri gissar jag på efter som den är slö på starten.

Som sagts tidigare. Mät med en multimeter vilospänning på batteri samt spänning då motorn är igång.

Senast redigerat av uhlin (11 januari 2019)

zzr94092
11 januari 2019 · 4 369 Inlägg

Fan.insåg nu att det var auto.. Att den hugger i starten kan väl bero på att den fältar ut.Men varför den går dåligt efter start ??

Fred0J
13 januari 2019 · 10 Inlägg

bagatellen skrev:
Det var verkligen en trög rackare till att starta!
Hade jag  haft denna kärra och sett detta så hade jag direkt gissat på dåligt laddat batteri eftersom det är så dåligt fräs på startmotorn.
En koll av batteriet som ska  vara 12,5 volt MINST, INNAN  du startar.
Koll att generatorn laddar MINST 13,5 volt när motorn startat.

UPDATE
Jag har nu mätt spänningen före, under och efter start.
Den är 11,8 V innan start.
Strax över 9 V när startmotorn går som vanligt men en dipp till 7 V när den trögnar till.
Sen när den går igång och laddar så ligger den på 14.1 V under tiden som varven är stabila, detta sjunker självklart ner lite då tomgången börjar sega men det var inga oroväckande låga spänningar.

Spelade in startens spänning : https://youtu.be/UFb4t6qNDRI

Väldigt sällan händer det att den smäller till ganska högt om man stänger av den och startar igen, har tyvärr inte fått det på video.

Kan också lägga till att den oftast verkar starta som vanligt om den är varm : https://youtu.be/W5NncO5AnFg

Senast redigerat av Fred0J (13 januari 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Eftersom den laddar bra med motorn igång så kan man ju undra hur länge bilen stått stilla i antal  dagar innan du mätte dina 11,8 volt..
12, 5 volt MÅSTE du ha normalt, vilket kan tyda på att batteriet verkar ge upp så smått..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Aronson
13 januari 2019 · 912 Inlägg

När den hugger emot på det där viset så brukar det vara impulsgivarn vid svänghjulet som är fel på.Den ställer om tändningen en kort tid så den hugger emot.prova annan impulsgivare.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Fred0J
15 januari 2019 · 10 Inlägg

Aronson skrev:
När den hugger emot på det där viset så brukar det vara impulsgivarn vid svänghjulet som är fel på.Den ställer om tändningen en kort tid så den hugger emot.prova annan impulsgivare.

Hej, jag prövade att bya till en annan impulsgivare men det hjälpe inte. Bytte även styrenheten till tändningen och nu startar den och går som den ska!

Vad har man lärt sig av detta?
Att biltemas tändnings enheter inte funkar! Som tur vad fick jag mina 250kr tillbaka, det var denna som satt i bilen : https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000024596
Det farliga med det där är att man vet att den är relativt ny och borde fungera så den är det sista jag tänkte på när det gick trögt.

Fred0J
15 januari 2019 · 10 Inlägg

Tack för hjälpen till alla er som har kommenterat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang