Söker en nybörjarsvets för tröskeljobb och dylikt

Sabang
14 januari 2019 · 170 Inlägg

Hej

Har aldrig svetsat förr
Är på väg att köpa en gammal 80 talare med diverse rosthål.
Inget som behöver bli en skönhetsreperation.
Vilken svets behöver jag för att börja??
Trösklar ska repareras...Även diverse skit undertill som inte är tunt som plåt.
Läst om Mig....Men finns visst både med och utan gas??? vad behöver jag?



Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

M123
14 januari 2019 · 962 Inlägg

Det du först behöver se över är vad du har för uppsäkring där du tänkt ha en svets.
Tråkigt om du skulle dra på dig en svets och du inte har ett uttag som passar för ändamålet.

Sen skulle jag själv ha satsat på en märkes-svets beg. Billiga är både svåra att få tag på delar och inte sällan det är bara rassel.
Gas är givet i min värld, sen gillar jag 0.8 mm på bilplåt andra gillar 0.6 mm men jag tycker det är så känsligt med just 0.6 mm.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Sabang
14 januari 2019 · 170 Inlägg

Tack för svar.
Har eget garage men kommer att svetsa utomhus på uppfarten.
Har bara 220-230V men en 20 amp säkring.
Dum fråga....Vad är skillnaden med att svetsa med eller utan gas?

zzr94092
14 januari 2019 · 4 369 Inlägg

Svetsa med gas ute är ingen höjdare om det blåser det minsta, så kanske bättre o köpa en gaslös svets.Sedan så har du ju inte trefas heller.

Slim
14 januari 2019 · 340 Inlägg

Är du säker på att du har en 20A? Inte många som har det... Brukar max vara 16A(2,5mm2) hemma hos folk.
Om det finns platser kvar i elcentralen/proppskåpet är ju annars inte 3fas så dyrt/bökigt att få till.

jaka54
14 januari 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Jag skulle satsa på en  beg 3-fas MIG-svets med gas. Med gas blir svetsfogarna snyggare och därmed bättre.
Be en elektriker fixa till så du får 3-fas urtag i garaget.
...Såg precis att Lidl säljer en 230V MIG-svets utan gas för 999kr (Parkside). Kan kanske vara något om man vill ha billiga grejer.

Senast redigerat av jaka54 (14 januari 2019)

Sabang
14 januari 2019 · 170 Inlägg

Absolut säker på 20A säkring.
Bad om det vid ombyggnad.
Ska kolla angående 3 fas....Men känns lite onödigt för att göra bara för att fixa till bilen.
Tar nog en utan gas men som även går att koppla gas till om jag senare vill det.
Om man kollar typ B-tema och Jula.. vad skulle ni rekommendera. eller något på blocket (Skåne) Gärna länkar.

tack på förhand

zzr94092
14 januari 2019 · 4 369 Inlägg

En gaslös kan väl inte byggas om till gas?!

Sabang
14 januari 2019 · 170 Inlägg

zzr94092 skrev:
En gaslös kan väl inte byggas om till gas?!

Typ denna

https://www.biltema.se/verktyg/svetsnin … 2000022913

zzr94092
14 januari 2019 · 4 369 Inlägg

Det var som fan! Men måste man inte byta slangpaketet.?

caromania Forummoderator
14 januari 2019 · 9 296 Inlägg

zzr94092 skrev:
Det var som fan! Men måste man inte byta slangpaketet.?

Min Biltemasvets med 25år på nacken är förberedd för gas. Bara att hänga på tub. Så det är inte säkert.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
15 januari 2019 · 7 189 Inlägg

Ju sämre man är på att svetsa(nybörjare) - desto bättre svets behövs.
Ofantlig skillnad på att svetsa med en 230 volt flusstråds-MIG och en 400 volt 3-fas Kemppi eller ESAB.
Därför värt att installera 380 volt 3-fasuttag på 16 ampere. Kostar inte mycket om en erfaren elektriker gör det.
Köper du en NÅGOT begagnad kvalitetssvets, KEMPPI eller ESAB, får du tillbaka pengarna när du säljer den.
Om du tänker meka mycket med bil i framtiden kan du tillverka egna specialverktyg av grövre material om du har en "riktig" MIG-svets, typ 3-fas KEMPPI eller ESAB.
Köp ingen billig "varuhus-MIG", du kommer tveklöst att ångra dig.
Förutom att du kan göra mer är en "riktig" svets mera förlåtande mot en nybörjare.
När du, efter några år, lärt dig svetsa kan du köpa en 1-fas "varuhussvets".

Beakta även att med en flusstrådssvets kan du inte svetsa inomhus p g a de starkt giftiga gaserna - om du inte har mycket kraftigt punktutsug - vilket kostar en hel del.

Med en "skyddsgas-MIG" är det svårt, men inte omöjlig, att svetsa utomhus när det blåser starkt. Man får öka skyddsgasen kraftigt - vilket är oekonomiskt.

B t w, om du bor i villa/radhus kan du ha nytta av 16 ampere eluttag.
Lätt gjort att anordna 16 ampere 1-fasuttag för att driva vedklyv, elkedjesåg, elgräsklippare, kompostkvarn etc som drar över 10 ampere. "Alla" mina "trädgårdsmaskiner" kräver 16 ampere 1-fas.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2019 · 13 644 Inlägg

Köp ingen gaslös om du ska svetsa bilplåt..   Sen köp en märkes svets det är skillnad som natt och dag framför allt för en utan grundkunskaper

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Sabang
15 januari 2019 · 170 Inlägg

Jag tackar för förnuftiga  kommentarer, och tar de med mig.
Kommer att köpa en med gas. Går in på typ Swedol och rådfrågar.
Jag tackar alla för input och åsikter.

Mvh

Fredrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang