Ju sämre man är på att svetsa(nybörjare) - desto bättre svets behövs.
Ofantlig skillnad på att svetsa med en 230 volt flusstråds-MIG och en 400 volt 3-fas Kemppi eller ESAB.
Därför värt att installera 380 volt 3-fasuttag på 16 ampere. Kostar inte mycket om en erfaren elektriker gör det.
Köper du en NÅGOT begagnad kvalitetssvets, KEMPPI eller ESAB, får du tillbaka pengarna när du säljer den.
Om du tänker meka mycket med bil i framtiden kan du tillverka egna specialverktyg av grövre material om du har en "riktig" MIG-svets, typ 3-fas KEMPPI eller ESAB.
Köp ingen billig "varuhus-MIG", du kommer tveklöst att ångra dig.
Förutom att du kan göra mer är en "riktig" svets mera förlåtande mot en nybörjare.
När du, efter några år, lärt dig svetsa kan du köpa en 1-fas "varuhussvets".
Beakta även att med en flusstrådssvets kan du inte svetsa inomhus p g a de starkt giftiga gaserna - om du inte har mycket kraftigt punktutsug - vilket kostar en hel del.
Med en "skyddsgas-MIG" är det svårt, men inte omöjlig, att svetsa utomhus när det blåser starkt. Man får öka skyddsgasen kraftigt - vilket är oekonomiskt.
B t w, om du bor i villa/radhus kan du ha nytta av 16 ampere eluttag.
Lätt gjort att anordna 16 ampere 1-fasuttag för att driva vedklyv, elkedjesåg, elgräsklippare, kompostkvarn etc som drar över 10 ampere. "Alla" mina "trädgårdsmaskiner" kräver 16 ampere 1-fas.