Köpråd pålitlig bil 40 000kr

Sjostenen
21 januari 2019 · 98 Inlägg

Hej! Söker just nu en bil som jag ska ha under en kortare period (ca 6 månader). Förhoppningen på bilen är att den ska vara driftsäker och pålitlig. Behöver inte ha någon rolig motor denna gång utan denna ska ta mig från punkt A  till punkt B och kommer att gå 2-3 dagar per vecka, mestadels körningar kring 2-3 mil men även några enstaka kring 20 mil. Prisklass kring 30-40 000kr

Frågan då är, jag har kollat på allt från Peugeot 207 2010 årsmodell med ungefär 10-14 000 mil. Men även kollat på Audi A6 2.0 tfsi 2007 med 20 000mil, vilket egentligen är en bil mer i min smak men det blir väl också dyrare att äga.

Vad skulle ni experter säga, om jag bara ska behöva tanka och köra under våren utan något ytterligare underhåll. Vad ska jag satsa på? Någon av dessa två eller bör jag kolla på något japanskt? Ge gärna konkreta förslag på bilmodeller, stort tack på förhand!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
heliac
21 januari 2019 · 9 Inlägg

Finns nog många bilar i den prisklassen som skulle täcka ditt behov, dock skulle väl jag personligen hålla mig ifrån franskt.

En fin Volvo 940-945 köper du för halva pengen, och den bjuder mycket sällan på några överraskningar.

Sjostenen
21 januari 2019 · 98 Inlägg

heliac skrev:
Finns nog många bilar i den prisklassen som skulle täcka ditt behov, dock skulle väl jag personligen hålla mig ifrån franskt.

En fin Volvo 940-945 köper du för halva pengen, och den bjuder mycket sällan på några överraskningar.

Franskt har inte blivit bättre på senare år alltså?

Tack för tips men åker gärna lite nyare och fräschare bil än Volvo 940, men pålitlig det tror jag definitivt!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
zemet
21 januari 2019 · 4 030 Inlägg

Jag hade nog köpt en V70N om du letar något i samma storlek som A6.
Den tappar nog inget större i värde under den tiden du beskriver.

Liten pålitlig bil betydligt billiage är väll annars valfri korean eller japan. Yaris, Atos osv.

Fula och tråkiga men dem tar dig fråan A till B billigt och pålitligt.

jaka54
21 januari 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Du vill alltså ha en ganska stor bil?! Själv skulle jag aldrig valt en sedan utan kombi (Avant på Audi språk) så man får plats med lite grejer.
Franska bilar skulle jag undvika , likaså "småbilar" då de är är dåligt ljudisolerade och har högt varvtal vid motorvägsfart ,dessutom sämre på att frakta skrymmande saker.

Sjostenen
21 januari 2019 · 98 Inlägg

Storlek på bilen finns egentligen inget krav på men det var mer pga driftsäkerheten och pålitligheten som ofta finns i större bilar som jag kollat på dessa. Volvo V70 skulle definitivt vara ett alternativ och likaså någon Toyota yaris eller liknande om man hittar ett fint exemplar. Känslan jag har är att t.ex. en V70 eller även s60 som jag kollat på lite kan gå typ hur långt som helst, eller tänker jag fel då?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
caromania Forummoderator
21 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Bara tanka o köra? Honda Accord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sjostenen
21 januari 2019 · 98 Inlägg

caromania skrev:
Bara tanka o köra? Honda Accord.

Ska definitivt kolla på dessa!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
torsen
21 januari 2019 · 7 202 Inlägg

Jag skulle akta mig väldigt noga för tyska bilar, med undantag för OPEL numera, som höjt kvaliteten på senare tid.
Finns i stort sett endast Honda, Mazda och Toyota att välja på - om man vil åka billigt och driftsäkert.
Koreanerna lär ha "spotta upp sig", men inte i den prisklass du söker - då ska man även akta sig även för dem.

jaka54
21 januari 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vad är det för fel på Tyska bilar? smile
30 år och snart 37000mil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ec8b130208dbb4be8378df4fa50b7283.jpg

Senast redigerat av jaka54 (21 januari 2019)

Sjostenen
21 januari 2019 · 98 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för fel på Tyska bilar? smile

Det undrar jag med! Har tidigare haft bra erfarenheter från Audi iallafall smile

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
torsen
21 januari 2019 · 7 202 Inlägg

Läs här på forumet där problemen med BMW, AUDI och VW dominerar.

Bennybira
22 januari 2019 · 480 Inlägg

Honda Accord, eller så mycket toyota du kan få för pengarna.

Bilar med garanti kvar går att "lita på" då det mesta blir fixat om det klabbar.
Så fort garantin är slut så börjar lotteriet.

Lotteriets odds justeras med:
Servicehistorik.
Föregående ägares kärlek.
Prislapp.

Leta efter en välskött bil som inte blivit ful-lagad men inte fått skador som ignorerats.
Snedslitna däck, obehandlade stenskott, smutsig interiör, besudlat motorutrymme (ska vara i ordning men inte nytvättat). Rent generellt så undvik motorstarkare modeller som drar till sig yngre och köp helst av någon som haft bilen sen den var ny eller iaf hälften av dens livstid.

Kvar kommer det finnas ett fåtal välservade fina bilar med få ägare. Kanske du får köra 300km och ge 5000 mer än du tänkt dig. Men det kan vara värt de timmarna för att slippa huvudvärk framöver.

MEN, DET ÄR FORTFARANDE ETT LOTTERI! Bilen KAN fortfarande dö imorgon eller bli onödigt dyr att laga. Se till att ha en buffert.


Notera att allt ovanstående är sunt förnuft och rubbas OFTA av vad hjärtat säger. Därför jag bytte in min helt nya bil mot en 10 år gammal forester xt. Smart? Kanske.. kanske inte! Får se när jag står och skriker någonstans.

Fiat 127 (1977)
rcy
22 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Kan bara instämma med många föregående, köp en Toyota, Honda eller Mazda.
Det är inte världens roligaste bilar men dom fungerar, rent statistiskt så spöar dom vilket premiummärke som helst i driftsäkerhet.

BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Sjostenen
22 januari 2019 · 98 Inlägg

rcy skrev:
Kan bara instämma med många föregående, köp en Toyota, Honda eller Mazda.
Det är inte världens roligaste bilar men dom fungerar, rent statistiskt så spöar dom vilket premiummärke som helst i driftsäkerhet.

Får bli o kolla efter nån japanare helt enkelt!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Johansson72 IT Geek och Audiot
28 januari 2019 · 127 Inlägg

Folka Golf, delar finns överallt. Relativt lättmekat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang