"Förbud sälja nya diesel/bensin bilar år 2030"

caromania Forummoderator
30 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Slim skrev:

caromania skrev:
Angående det infantila argument att nuvarande batteriteknik är så krävande för miljön och människor vad gäller själva brytningen, olja/bensin/diesel kommer alltså inte ur en kran på bensinmacken. Känner mig nödgad att påpeka det...

Nu var ju det här en forskare inom området, så att kalla det infantilt bygger på att du är mer påläst än forskarkåren antar jag? Miljöpåverkan gällde dessutom tillverkningen som helhet och mineralargumentet gällde tillgången på dessa.

Givetvis finns det enorma problem med fossil teknik hela vägen från borrhålet till bilens tank, det säger jag inget om. Det enda jag ville få fram är att man behöver titta brett på miljöproblematiken.
Jag vet inte vad som ger bäst utfall för miljön och därför litar jag mer på de som forskar inom området. De har sannolikt olika åsikter och det är inte ens säkert att forskaren på nyheterna är den som har rätt. Infantilt är det dock inte att prata kring de problem som faktiskt finns med eldrift.

Jag var månne otydlig men det infantila jag refererade till var alltså att oljetillverkningen medför ”vissa smärre” miljöproblem även de. Ber om ursäkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
30 januari 2019 · 340 Inlägg

Jag som var gnällig också! smile Sorry!

Ja, det är inte ett delikat problem. Personligen tror jag inte att vi löser hela klimatet genom utsläppsminskning, utan vi behöver också komma på nåt likt ”solseglet” eller något vi kan släppa ut i atmosfären som binder koldioxiden det för att klara målen.

Teknik är oavsett detaljerna lösningen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang