"Förbud sälja nya diesel/bensin bilar år 2030"

Low
27 januari 2019 · 3 306 Inlägg

• Enligt en satsning på fossilfria transporter kommer det från år 2030 inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar. Förslaget ska utredas 2019, och kräver ett godkännande av EU-kommissionen

Vem tror kommer detta gå igenom?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dett … ppgorelsen

jaka54
27 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Inte jag!

uhlin
27 januari 2019 · 2 834 Inlägg

Jag tror heller inte det går igenom.

Hur blir det då med alla veteranbilar som finns?
Nu var det ju försäljningen av nya bilar det gällde. Och det är ju första steget för att stoppa all försäljning av bensin/diesel.

Det kommer säkert finnas bensin o diesel att köpa ändå i många år efter ett godkännande. Fast tror inte det går igenom som sagt.

caromania Forummoderator
27 januari 2019 · 9 296 Inlägg

uhlin skrev:
Jag tror heller inte det går igenom.

Hur blir det då med alla veteranbilar som finns?
Nu var det ju försäljningen av nya bilar det gällde. Och det är ju första steget för att stoppa all försäljning av bensin/diesel.

Det kommer säkert finnas bensin o diesel att köpa ändå i många år efter ett godkännande. Fast tror inte det går igenom som sagt.

Fast du kan ju köpa en ny bensinbil 2029 och det är ju ingen veteranbil 2030? Och den kommer behöva bensin i många år framöver.

Prylen är den att de flesta tillverkare redan nu har en plan att ställa om sin produktion och det är ju frågan om det ens går att köpa en bensin/dieseldriven bil då? Vi får se. Jag har verkligen inget emot ifall det bara finns alternativa lösningar om 11år.

Låt nu inte tråden bli en Flashback-bubbla. Vi låter de riktiga jubelidioterna fortsätta tro på sina konspirationsteorier där. Vi vet bättre hoppas jag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
27 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Klart det kommer gå igenom.

Vi pratar om en plan som sks träda i kraft om 11 (elva) år. En plan som innebär att NYbilsförsäljningen av bilar drivna med fossila bränslen ska avslutas.

Inget konstigt med det.

För 9 år sen vann för första gången en elbil "Årets bil". Nissan Leaf. Räckvidd på ca 15 mil. Idag säljs elbilar med räckvidd på ~50..så långt har vi kommit.

EU:s mål är att tätortstrafik ska vara utsläppsfri 2050. Då är jag så gammal att jag helt sonika antagligen inte bryr mig alls.


Grabbar (för jag får någon känsla av att de flesta är yngre förmågor)....ni MÅSTE seriöst sluta måla fan på väggen. "Oh dom ska förbjuda försäljningen av bilar med fossilbränslemotorer om 11 år...vad kommer hända med alla veteranare dåååååååååååååå+!??!?!?!!?!?!...*death argh gurgle* ". Varenda gång förbränningsmotorförbud, eller något som med de värsta glasögonen på kan ses som ett hot mot den samma, kommer på tal är det samma sak.

Precis som caromania påtalar; du kommer kunna köpa en, under förutsättning att det finns några till försäljning, men sett till förbudet, bil med förbränningsmotor 31/12 2029. Det är inte så att den dagen efter kommer vara förbjuden, oanvändbar eller liknande.

Det är galet mycket dramaqueens and kings här inne stundtals.

Senast redigerat av it_mutt (28 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-jimmy
27 januari 2019 · 377 Inlägg

Blir kanon det.

Brådhis * Voff voff *
28 januari 2019 · 10 276 Inlägg

it_mutt skrev:
Klart det kommer gå igenom.

Vi pratar om en plan som sks träda i kraft om 11 (elva) år. En plan som innebär att NYbilsförsäljningen av bilar drivna med fossila bränslen ska avslutas.

Inget konstigt med det.

För 9 år sen vann för första gången en elbil "Årets bil". Nissan Leaf. Räckvidd på ca 15 mil. Idag säljs elbilar med räckvidd på ~50..så långt har vi kommit.

EU:s mål är att tätortstrafik ska vara utsläppsfri 2050. Då är jag så gammal att jag helt sonika antagligen inte bryr mig alls.


Grabbar (för jag får någon känsla av att de flesta är yngre förmågor)....ni MÅSTE seriöst sluta måla fan på väggen. "Oh dom ska förbjuda försäljningen av bilar med fossilbränslemotorer om 11 år...vad kommer hända med alla veteranare dåååååååååååååå+!??!?!?!!?!?!...*death argh gurgle* ". Varenda gång förbränningsmotorförbud, eller något som med de värsta glasögonen på kan ses som ett hot mot den samma, kommer på tal är det samma sak.

Precis som caromania påtalar; du kommer kunna köpa en, under förutsättning att det finns några till försäljning, men sett till förbudet, bil med förbränningsmotor 31/12 2029. Det är inte så att den dagen efter kommer vara förbjuden, oanvändbar eller liknande.

Det är galet mycket dramaqueens and kings här inne stundtals.

Precis!

Det är ju rätt få som använder vedspis idag i sitt vardagliga hushåll.
Det är ju rätt få lastfartyg som körs på kol idag.
Det är ju rätt få stjärnmotorer inom fraktflyget idag. (Okej, Buffalo Air...)

Så att utvecklingen inte skulle gå framåt inom vägtrafik tror jag inte en sekund på... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2019 · 13 734 Inlägg

Blir fint.    Elen kommer bli en bristvara och kosta en jävla massa pengar.  Tanke på att 2030 så kommer 40% av all el tillverkning vara som bort blåst   och vi förlitar oss på vind och solkraft.  Det är fint när det är - 20 och vindstilla och solfritt

Tänk om man jobbade mer med miljövänliga bränslen istället för att sätta krokben på dom mer miljövänliga bränslen som fungerar till våran nuvarande bilpark..   Ska bli skoj att se turistbussar som går 100mil på en laddning och lastar lika bra som dagens bussar

Senast redigerat av Growe (28 januari 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
28 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Tänkte, klassas en hybridbil som en bensin/dieselbil?

Jag tror också att om man ska tänka på miljön så ska man hitta ett nytt förnybart bränsle för dagensbilar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2019 · 13 734 Inlägg

Low skrev:
Tänkte, klassas en hybridbil som en bensin/dieselbil?

Jag tror också att om man ska tänka på miljön så ska man hitta ett nytt förnybart bränsle för dagensbilar.

Vi har hvo100. Släpper ut 22gram/km  elbil 9gram. Mot  bensin som är värst näst värst är diesel.  Så det går att påverka därimot har Mp satt rejäla käppar i hjulen för hvo100 tillverkningen.    Inte direkt förvånande dock...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
28 januari 2019 · 4 036 Inlägg

Jag ser inte varör det skall till ett förbud. Det är bara tramspolitik.

Vem idag vill egentligen ha en förbränningsmotor? Är det verkligen folk som vill ha en pissig 2L dieselmotor som bara är slö, dyr och tråkig?

Visst, i mer entusiastfordon köper jag helt klart att man vill ha en förbränningsmotor. Men en Passat eller volvo kan med stor fördel köras på el istället för diesel.

Snart är det billigare med EL är bensin/diesel och då ställer marknaden om automatiskt.

Skulle man nu ha behov av en förbränningsmotorbil av någon anledning tycker jag inte staten skall lägga sig i det för år 2030 kommer det vara en väldigt liten andel av nyförsäljningen som är förbränningsmotor.

Eller så är det inte en liten andel förbränningsmotorrer pga att EL av en eller annan anledning inte fungerar, Då bör man inte heller ha ett förbud!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Low
28 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:
Tänkte, klassas en hybridbil som en bensin/dieselbil?

Jag tror också att om man ska tänka på miljön så ska man hitta ett nytt förnybart bränsle för dagensbilar.

Vi har hvo100. Släpper ut 22gram/km  elbil 9gram. Mot  bensin som är värst näst värst är diesel.  Så det går att påverka därimot har Mp satt rejäla käppar i hjulen för hvo100 tillverkningen.    Inte direkt förvånande dock...

Hur räknar man dessa gram per kilometer på en elbil?


Skulle kräva extremt många laddstolpar för alla som inte bor i hus tex.

Slim
28 januari 2019 · 340 Inlägg

Jag är en av de som har förbränningsmotorer som intresse och är därför lite oroad inför framtiden(på längre sikt) för hobbybilarna. Så länge det finns något bränsle(gärna bio) att köra på är jag dock inte så missnöjd och det lär det nog göra bara inte miljöpartiet får egen majoritet och vill ha symbolvärdet i ett totalförbud.
När det gäller en vardagsbil är el ok, men då får det gärna vara billigt att åka också. Ett problem där är att man vill minska allt åkande på egen hand och för miljön är det såklart bättre att alla åker kollektivt än att man sitter en och en i varsin bil. Jag är dock en av de som verkligen vill åka egen bil, men inser att det kommer bli dyrare och dyrare. Det finns inget incitament för staten att göra något annat...

tethir
28 januari 2019 · 14 Inlägg

Tror inte lösningen är ett förbud på förbränningsmotorer, utan fokus borde vara att lösa ett bränsle som går att ersätta bensin och disel med, få till ett biobränsle som fungerar ordentligt, och sen kommer marknaden sakta ställa om sig till el eller väte under processens gång.

nu är ju förbudet på försäljning, men påverkar inte äldre bilar mer än troligen högre kostnader för drift.
och om typ 11 år så kommer el driften vara likvärdiga eller bättre både i pris, drift och räckvidd som bensin/disel är nu, och det kommer naturligt säljas mer av elbilar.

problemet som jag ser är för kalle 19 år som köper sin första bil med körkortet, när man var ung så kunde en 740 för 5000:- räcka långt, men tänk om bensin/disel blir dyrare och de "billiga" begagnade elbilarna kommer ha slitna batterier.
ser att gränsen man kan hitta en fungerande bil kommer höjas högre än vad den är nu om man inte vill ha en förbränningsmotor.

spillolja
28 januari 2019 · 4 020 Inlägg

kanske dags att klä på gul väst och protestera, skämt å sido, kommer det att bli minst ett par regeringsskiften innan förordningen hinner träda i kraft

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
28 januari 2019 · 10 388 Inlägg

tethir skrev:
Tror inte lösningen är ett förbud på förbränningsmotorer, utan fokus borde vara att lösa ett bränsle som går att ersätta bensin och disel med, få till ett biobränsle som fungerar ordentligt, och sen kommer marknaden sakta ställa om sig till el eller väte under processens gång.

nu är ju förbudet på försäljning, men påverkar inte äldre bilar mer än troligen högre kostnader för drift.
och om typ 11 år så kommer el driften vara likvärdiga eller bättre både i pris, drift och räckvidd som bensin/disel är nu, och det kommer naturligt säljas mer av elbilar.

problemet som jag ser är för kalle 19 år som köper sin första bil med körkortet, när man var ung så kunde en 740 för 5000:- räcka långt, men tänk om bensin/disel blir dyrare och de "billiga" begagnade elbilarna kommer ha slitna batterier.
ser att gränsen man kan hitta en fungerande bil kommer höjas högre än vad den är nu om man inte vill ha en förbränningsmotor.

Du menar precis som det har blivit ... de senaste 50 åren? (det räcker inte, men iaf) I samband med att lönerna ökat?

Ja...jag förstår problemet. Eller nej. Det hjälper ju inte att "hitta på" problem. Ska jag välja sida i frågan "ska kalle få en billig bil om 15 år, eller ska jorden få lite bättre förutsättningar?", så kan jag konstatera att jag fullkomligt skiter i Kalle. Jag är inte direkt någon trädkramare, men jag kan inte springa runt och bry mig om Kalle som ska ha bil om 15 år...eller Lisa...eller Stina....eller Stefan osv.

Det jobbas redan på biobränslen som fungerar som alternativ. Preems "Evolution Diesel Plus" består av minst 50% förnybar råvara...det är idag. Om 11 år förbjuder man försäljningen av kärrorna...om ytterligare 20 år vill man förbjuda förbränningsmotorer inom städer (inom EU). Då har man, med all sannolikhet, kommit en bra bit längre.

"Vi" har alltså, om vi håller oss till detta, 31 år på oss att få fram begagnade bilar som fungerar på alternativa bränslen till Kalle 19 år.

En 740 har väl aldrig varit ett driftekonomiskt alternativ heller iofs.

VW:s "I.D. Neo" planeras att kosta under 250.000kr. Om 1 år. Storlek? Mellan Golf och Passat. Det är visserligen instegsvarianten med 48kWh-batteri, som "bara", enligt WLTP-cykeln, kommer räcka 33 mil.

Den kommer givetvis inte vara med om 31 år. Men, det är hur det ser ut nu. Om priset stannar där, återstår givetvis att se (på NEO:n). Men det är ett ganska markant nedhopp i pris, sett till många andra renodlade elbilar.

Kalle kommer kunna köpa bil om 15-20-31 år...utan att behöva lägga 150.000kr på en begagnad kärra eller behöva välja en bil med sopslut batteri och räckvidd på 2 mil.

Det fungerar inte att leva med skräcken för "tänk om.....". Då är det lika bra vi alla tar livet av oss direkt (planeten skulle väl iofs uppskatta det). För...vi kan inte gå ut, för tänk OM vi blir påkörda...så vi stannar inne...fast...tänk OM huset börjar brinna och så vidare.

Senast redigerat av it_mutt (28 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
28 januari 2019 · 4 020 Inlägg

it_mutt skrev:
Kalle kommer kunna köpa bil om 15-20-31 år...utan att behöva lägga 150.000kr på en begagnad kärra eller behöva välja en bil med sopslut batteri och räckvidd på 2 mil.

lol

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
viccoA
28 januari 2019 · 3 109 Inlägg

Jag kör elbil redan idag och kan bara se fördelar gentemot fossildrivna varianter.
Elbilen har mer effekt, fullt vridmoment på alla varvtal, går tystare osv än för priset jämförbara fossilvagnar.

Vilken bilentusiast vill egentligen kuska runt i en sur Volvo 740 när alternativet är 0-100 på 4s och kostar 4kr per mil i drivmedel.

jaka54
28 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Min -76:a Camaro bara måste ha en bensinslukande V8...

caromania Forummoderator
28 januari 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Min -76:a Camaro bara måste ha en bensinslukande V8...

Ja? Eller iofs fanns de väl med soptrötta sexor också? Oavsett vad, vad har det med tråden att göra?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang