Friktionsdäck. Hur bra är dom?

zemet
25 januari 2019 · 4 041 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är konstaterat av alla som testar däck att dubbat är bättre på ren is! Av den enkla anledningen att dubbar river/biter  bättre i ren is än dubbfritt som bara glider på isytan.
-Testa gärna själva på en ren och blank sjöis vad som ger bäst fäste!.
Det finns ju en anledning till att rena tävlingsdäck avsedda för is har dubbar.- Eller hur!?

Helt rätt.
Min far var helt såld på friktionsdäck.
"dem är så tysta", "dem är lika bra" osv.

Tills vi åkte på skidsemester till sälen och bilen bara gick rakt fram i en korsning när han försökte bromsa och svänga.

Efter det har han aldrig haft friktionsdäck igen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
rcy
25 januari 2019 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är konstaterat av alla som testar däck att dubbat är bättre på ren is! Av den enkla anledningen att dubbar river/biter  bättre i ren is än dubbfritt som bara glider på isytan.
-Testa gärna själva på en ren och blank sjöis vad som ger bäst fäste!.
Det finns ju en anledning till att rena tävlingsdäck avsedda för is har dubbar.- Eller hur!?

Det finns faktiskt ett flertal testar där dubbfria däck har uppvisat bättre egenskaper på is än dubbdäck. Och givetvis tvärtom också.

Att jämföra rena tävlingsdäck är helt irrelevant då det är en helt annan typ av däck med helt andra förutsättningar och krav.

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2019 · 10 280 Inlägg

rcy skrev:
Det finns faktiskt ett flertal testar där dubbfria däck har uppvisat bättre egenskaper på is än dubbdäck. Och givetvis tvärtom också.

Nu blev jag lite nyfiken. Vilka är det som testat och vilka däck handlar det om?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
EmsAnders
25 januari 2019 · 151 Inlägg

Dessa tester är jag med intresserad av.
Vilka däck testades och hur gjordes testerna?

simlar
25 januari 2019 · 5 525 Inlägg

Har kört både dubbdäck och dubbfritt då jag pendlade 16mil/dag Kalix-Luleå
Enda gångerna jag märkte skillnad var just på is där dom dubbfria var väldigt halkiga jämfört med dubbdäcken.

Men absolut inga problem att köra på dubbfritt på sålänge det är fräscha däck av bra kvalitet.
Sen får man ju känna efter och anpassa hastigheten efter tillgängligt grepp, absolut första tecknen jag känner vid halka är att styrningen blir lättare och då är det dags att försiktigt sakta ner tills det känns säkert.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Slim
25 januari 2019 · 340 Inlägg

Simlar, jag håller med dig...

Både angående upplevelse av däcken och sedan hur man skall tänka. Man känner när det släpper och då får man anpassa sig.

Det är också kul att leka i snön och ju mer man leker desto bättre lär man sig att hantera halka när det gäller...

Xebers76
25 januari 2019 · 2 271 Inlägg

Kör på gamla dubbdäck med totalt nerslitna dubbar, ingen antislad, ingen abs, är absolut inga problem alls, man anpassar hastigheten till förhållandena så går det jättebra tongue

Edit: Sen bor jag inte i norr iofs.. tongue

Senast redigerat av Xebers76 (25 januari 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
26 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

rcy skrev:
Det finns faktiskt ett flertal testar där dubbfria däck har uppvisat bättre egenskaper på is än dubbdäck. Och givetvis tvärtom också.

Nu blev jag lite nyfiken. Vilka är det som testat och vilka däck handlar det om?

//Brådhis

EmsAnders skrev:
Dessa tester är jag med intresserad av.
Vilka däck testades och hur gjordes testerna?

Bl.a Teknikens värld konstaterade detta 2016.
Dessvärre kommer jag inte åt det testet utan att betala för det.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cassius Hobbymekaniker
28 januari 2019 · 470 Inlägg

De finns så oerhört många faktorer att ta in gällande sånna test så de är jävligt svårt att dra konkreta slutsatser av dom. Åt båda håll!

Gjordes testerna på en yta som tidigare körts med dubbdäck ger de dubbfria bättre resultat. Var de -2 grader ger dom dubbfria bättre resultat än om det var -10 etc. En annan faktor är hur bilens ABS är programmerad.

Min egna erfarenhet gäller främst 4wd bilar vilket för trådens syfte blir lite mindre relevant. Jag har kört 3 olika 4wd bilar med både dubbat och dubbfritt (eller ja, 2st. Den tredje är samma modell, olika motorer och lådor och dubbat på ena men inte den andra)

Vid acceleration anser jag skillnaderna vara minst. Sidledsgrepp börjar man märka att det är skillnad och broms är där de verkligen märks! Så sent som igår kände jag på de dubbfria Hakka's jag har på bruksbilen jag köpte i höstas (A4 Allroad 2010) i 2-5cm snömodd. Ett före som dubbfria däck Ska prestera bra i! Accelerationsgreppet var superbt, sidledsgreppet inbjöd till sladd vid provokation, annars bra. Men bromsgreppet ansåg jag på gränsen till uselt bitvis.. Jag tror personligen att ABS'en är tillåter lite för lite låsning för att utnyttja däcken på ett bra sätt men de kan finnas andra faktorer med.

En annan bil som jag också kört i samma före, Toyota Tercel 4wd, med både dubbat och dubbfritt, detta dessutom för en bit över 10 år sen när dubbfritt inte var lika bra som idag, upplevde jag inte samma skillnad i bromsförmåga på. Notera då att den bilen inte har ABS alls.

Summasummarum: Vad som är "bäst" är mer eller mindre något som handlar om vilken bil, vilket däck, vilket före i vilken temperatur.

Åter till TS fråga: E4an saltas som sagt ganska hårt, är de inte kallare än -5 till -7 är de inga konstigheter. Är de kallare än så, kör försiktigare så är de lugnt!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
mekkarn
4 februari 2019 · 226 Inlägg

Körningen gick bara bra. Trots väldigt stora snöfall både förra helgen och denna helg.
Vi höll rejält avstånd och sänkte hastigheten vid snöfall, körde kanske 70-90 då.
Nu tillbaks i Stockholm så är det glashalt och idag slutade jag hur mycket som helst med min jobbil som faktiskt har dubb.

Men om jag gör om denna vinteeresa så kommer jag absolut ha nyare friktionsdäck den gången.
Och det var svårt att förutsäga vädret, hade koll på rapporterna, men ändå snöade det mycket mycket mer än vad som var sagt.
Eller är det jag som inte förstår hur man ska tolka den 😀

Mack855
5 februari 2019 · 1 354 Inlägg

mekkarn skrev:
Körningen gick bara bra. Trots väldigt stora snöfall både förra helgen och denna helg.
Vi höll rejält avstånd och sänkte hastigheten vid snöfall, körde kanske 70-90 då.
Nu tillbaks i Stockholm så är det glashalt och idag slutade jag hur mycket som helst med min jobbil som faktiskt har dubb.

Men om jag gör om denna vinteeresa så kommer jag absolut ha nyare friktionsdäck den gången.
Och det var svårt att förutsäga vädret, hade koll på rapporterna, men ändå snöade det mycket mycket mer än vad som var sagt.
Eller är det jag som inte förstår hur man ska tolka den 😀

Ja det är väl allmänkänt att vädret är oförutsägbart haha. Skönt att allt gick bra, var själv orolig när vi flyttade upp för bilkörningen vintertid men som sagt är man lugn och inte har bråttom är det hur lugnt som helst smile

Cassius Hobbymekaniker
5 februari 2019 · 470 Inlägg

mekkarn skrev:
Körningen gick bara bra. Trots väldigt stora snöfall både förra helgen och denna helg.
Vi höll rejält avstånd och sänkte hastigheten vid snöfall, körde kanske 70-90 då.
Nu tillbaks i Stockholm så är det glashalt och idag slutade jag hur mycket som helst med min jobbil som faktiskt har dubb.

Men om jag gör om denna vinteeresa så kommer jag absolut ha nyare friktionsdäck den gången.
Och det var svårt att förutsäga vädret, hade koll på rapporterna, men ändå snöade det mycket mycket mer än vad som var sagt.
Eller är det jag som inte förstår hur man ska tolka den 😀

Rapporterna pratar ofta om nederbörd i mm. De stämmer vid regn, men vid snö är det i verkligheten cm. De kanske du redan visste? Annars är de nog den vanligaste feltolkningen smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang