Svetsa bensintank?

jaka54
13 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ska laga ett hål i en bensintank i min Camaro -76:a och har tagit bort tank och tömt den på bensin men...vågar man svetsa den?

CC72
13 februari 2019 · 1 661 Inlägg

Rengör tanken flera omgångar med avfettning och vattenfyll den.
Har iofs svetsat tankar utan att vattenfylla dom men dom har varit extremt rena invändigt.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari 2019 · 7 228 Inlägg

Köp en ny, borde vara lätt att få tag på, plåt till dessa bilar är billigt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
13 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Är tanken rostskadad eller annan "mekanisk" skada på i övrigt fräsch plåttank?

Jag utgår från att du ämnar gassvetsa, eller hur?

En rostig tank är svår att svetsa i.
I regel är hela undersidan tunn.
Av värmespänningarna "skrynklar" sig tanken och nya läckande småsprickor uppstår vid svetsning.
Som vid sin svetsning genererar nya sprickor som...…..
Till slut kan det se ut som ett spindelnät runt ursprungliga skadan.

Tank som är "slitsad" av vass sten eller dylikt är lättare att svetsa i, eftersom plåten då inte är "förtunnad".

Ett sätt att laga plåttankar, som jag praktiserat, som inte kräver så mycket värme, är att löda med silverlod.
Det blir lika starkt som sedvanlig svetsning , mässingslod eller tennlod.
Till silverlödning räcker det med gasolbrännare.
Skidvallningsbrännare går också bra.
Problemet med silverlödning är att underlaget måste vara renare än vid svetsning eller mässingslod.
Mässings- och tennlödning kräver mer värme än silverlödning - räcker nog inte med gasolbrännare.

Se till att tanken är väl rengjord med t ex varmvatten så att det inte luktar bensin.
Låt det inte gå för lång tid mellan sköljningen och lagningen så att tanken börjar rosta invändigt.

Lycka till och berätta gärna hur du gör och hur det blev.

Ett tips, som jag inte provat själv, är att i stället för att rengöra tanken montera ett tanklock med hål i för (svag) tryckluft.
Sätta på tryckluften och tända på lågan som sedan brinner så vackert.
Därefter svetsa (den slitsade) tanken.
En finsk "rallymekaniker" berättade om tillvägagångssättet som han sade sig ha praktiserat flera gånger.
Han tyckte jag var en fegis som rengjorde tanken för lagningen.

Silverlod är inte billigt, men jag kan nog avvara några stavar om du så önskar.

Low
13 februari 2019 · 3 306 Inlägg

Såg på tv när dem skulle laga en bensintank. De tog kompressor luft o lät den blåsa tills allt torkade inne i tanken.

spillolja
13 februari 2019 · 4 020 Inlägg

jag har vait med om att få en bensintank svetsad, den vädrades ur med en dammsugare i ca 15 minuter efter urtömning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
13 februari 2019 · 7 234 Inlägg

spillolja skrev:
jag har vait med om att få en bensintank svetsad, den vädrades ur med en dammsugare i ca 15 minuter efter urtömning

Intressant att få veta hur det gick till.

CC72
13 februari 2019 · 1 661 Inlägg

torsen skrev:

spillolja skrev:
jag har vait med om att få en bensintank svetsad, den vädrades ur med en dammsugare i ca 15 minuter efter urtömning

Intressant att få veta hur det gick till.

På samma sätt som med en kompressor/lufthandtag fast tvärtom?
Sug ut luft istället för att blåsa in luft.

jaka54
13 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Tänkte svetsa med Mig-svets. Tanken är tidigare rostlagad (svetsad) med pålagda plåtremsor. Tänkte ta bort dessa och lägga i plåt så att det blir en jämn yta på lagningen och inte som nu med en "blaffa" ovanpå. De bucklor som finns tänkte jag tennspackla men helst skulle jag vilja "dra" ut dem men då vill man ha en speciell punktsvets med pop-nit liknande stålnitar som fästs i plåten och sedan använda draghamare och dra ut bucklan, men en sån  grej är ju rätt dyr.
Att hårdlöda  med silver eller mässingslod har jag funderat på men det skulle även gå att bara mjuklöda på samma sätt som man tennspacklar. Men det lutar åt att jag Mig-svetsar och sedan förtennar ytan då jag inte tror att svetsen blir helt tät.

torsen
13 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Den senaste tanken svetsade jag med gassvets eftersom tanken var som ett höstlöv under.
Varje gång jag närmade mig tanken med min ESAB så blev det bara ett stort hål, som blev större och större.
Därför blev det X11:an som fick göra jobbet.

CC72
13 februari 2019 · 1 661 Inlägg

Inte funderat på en ny eller bättre begagnad?

Camaroskroten, Summit Racing, Hansen, Norrlands Custom m fl. kan fixa hem en om du inte har någon annan lokal aktör på din ort.

M123
13 februari 2019 · 962 Inlägg

Arbetskostnaden i tid och material lär nog överstiga priset på en ny.
Sen om den är sömsvetsad i närheten av där du tänker laga då är det bara till att svetsa hela varvet runt för att få tätt.

Sen om det har rostat hål på ett ställe är det som att laga ett ruttet avgassystem, man går om sig själv bara med nya lagningar.

Nytt är nytt och bytt är bytt. smile

Senast redigerat av M123 (13 februari 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
13 februari 2019 · 7 234 Inlägg

M123 skrev:
Arbetskostnaden i tid och material lär nog överstiga priset på en ny.
Sen om den är sömsvetsad i närheten av där du tänker laga då är det bara till att svetsa hela varvet runt för att få tätt.

Sen om det har rostat hål på ett ställe är det som att laga ett ruttet avgassystem, man går om sig själv bara med nya lagningar.

Nytt är nytt och bytt är bytt. smile

Mjaa, i princip har du rätt. Räknar man på det så......
Men några av oss ser det som en sport att laga i stället för att byta.
Vi räknar nog inte på tiden, utan ser det som kvalitetstid att tillbringa lite tid i garaget med att övervinna problem i stället för att transpirera på ett gym.
Jämförelsen med avgassystem anser jag haltar lite.
När man lagat en läckande tank kan man behandla den invändigt mot fortsatt rost inifrån.
Finns medel, som jag glömt namnet på, som är vanliga att behandla MC-tankar invändigt med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang