Är tanken rostskadad eller annan "mekanisk" skada på i övrigt fräsch plåttank?
Jag utgår från att du ämnar gassvetsa, eller hur?
En rostig tank är svår att svetsa i.
I regel är hela undersidan tunn.
Av värmespänningarna "skrynklar" sig tanken och nya läckande småsprickor uppstår vid svetsning.
Som vid sin svetsning genererar nya sprickor som...…..
Till slut kan det se ut som ett spindelnät runt ursprungliga skadan.
Tank som är "slitsad" av vass sten eller dylikt är lättare att svetsa i, eftersom plåten då inte är "förtunnad".
Ett sätt att laga plåttankar, som jag praktiserat, som inte kräver så mycket värme, är att löda med silverlod.
Det blir lika starkt som sedvanlig svetsning , mässingslod eller tennlod.
Till silverlödning räcker det med gasolbrännare.
Skidvallningsbrännare går också bra.
Problemet med silverlödning är att underlaget måste vara renare än vid svetsning eller mässingslod.
Mässings- och tennlödning kräver mer värme än silverlödning - räcker nog inte med gasolbrännare.
Se till att tanken är väl rengjord med t ex varmvatten så att det inte luktar bensin.
Låt det inte gå för lång tid mellan sköljningen och lagningen så att tanken börjar rosta invändigt.
Lycka till och berätta gärna hur du gör och hur det blev.
Ett tips, som jag inte provat själv, är att i stället för att rengöra tanken montera ett tanklock med hål i för (svag) tryckluft.
Sätta på tryckluften och tända på lågan som sedan brinner så vackert.
Därefter svetsa (den slitsade) tanken.
En finsk "rallymekaniker" berättade om tillvägagångssättet som han sade sig ha praktiserat flera gånger.
Han tyckte jag var en fegis som rengjorde tanken för lagningen.
Silverlod är inte billigt, men jag kan nog avvara några stavar om du så önskar.