Motorlampa lyser inte Volvo V70N -04 , inga övriga fel på bilen, ej godkänd besiktning.

Tommy_h
15 februari 2019 · 17 Inlägg

Så efter många om och men så lyckades OKQ8 Huddinge lösa problemen med avgasvärden plus lite småsaker.
De frågade därefter om de skulle ta över bilen till besiktningen mitt emot och det fick de gärna göra för min del.
Den här pedante besiktningsmannen noterade dock att motorlampan inte lyste och kunde därför inte godkänna bilen.
Min bilmekaniker sa att min modell låg i skiftet mellan lampor och dioder i panelen och var därför inte lika simpelt att byta om jag fattade rätt..?

Vad har ni för erfarenheter?
Vad gör man?
Känns så himla orimligt att bilen inte skulle anses som körduglig?!

(fel forumsdel kanske?)

Mack855
15 februari 2019 · 1 354 Inlägg

Faceliften har dioder löda (stavning?) medans 00-04 har lampor. Beror nog på när din bil är tillverkad helt enkelt. Har du nyare emblemet på ratten eller gamla med enbart text ”Volvo”?

simlar
15 februari 2019 · 5 524 Inlägg

Ja är den i modellskiftet mellan lampor och dioder så är det ju bara ta ut mätarhuset och se om motorlampan är en vanlig mätarhusglödlampa.
Löjligt enkelt och billig fix i så fall.

Annars så finns det firmor som reparerar mätarhus, ganska vanligt med diverse elfel i V70N mätarhusen om jag inte minns fel.
Första träffen på google sökning "V70N reparera mätarhus":
https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati … 70-6663009

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang