torsen
6 mars 2019
· 7 233 Inlägg
Köpte för många många år sedan, på 70-talet, en MGB för 500:- av en bilfirma i Södertälje(vid Maren).
Bilen var rostig och vid provkörningen hördes ett väsande ljud från/under golvet bakom stolarna.
Vid hemkomsten, efter några mil, undersöktes bilen närmare.
Fann då att förbindelsen/kabeln mellan de två 6-volt-batterierna låg på kardanaxeln med flera lager wellpapp mellan, därav det väsande ljudet.
Batterihållarna/ramarna/bottnarna var nämligen så gott som helt bortrostade så att batterierna praktiskt taget hängde i kablarna.
Har för övrigt ägt 2 vardera MGA och MGB.
MGA:na, som var äldre(och rambyggen) hade klarat sig betydligt bättre från rost än MGB:na.
Har även "nästan" köpt MG TC och MG TD. Dessa har haft betydligt mindre rostangrepp än MGB:na.
MGB:na har varit så rostskadade att det varit svårt att öppna och stänga dörrarna.
Avhjälptes med att palla bilarna mer på mitten, så att de "rätade upp sig" och därefter svetsa i stålprofiler i sidobalkarna, under de ytliga "bärande" plåtarna.
Alla MG-bilarna har genererat betydande vinster efter "renoveringarna".
BMC:s B-motorer är dessutom bland de lättaste som finns att renovera, tillsammans med A-motorerna(i Morris Minor SII & 1000, Austin A30 & A35 samt "Hundkojorna").