Angående bilförvaring och urkoppling av batteriet.

seeba92
16 mars 2019 · 4 Inlägg

Hej,

Hur brukar ni göra när ni föravarar era entusiastbilar över vintern?
Brukar ni koppla ur batteriet helt eller brukar ni koppla ur minus-polen bara, eller brukar ni koppla ur plus-polen?

Jag vet inte säker hur man gör det, och har lite svårt att hitta rätt info om det. Hade lite problem med min 200SX S14 över vintern, där batteriet har urladdats över vintern och de sista kalla veckorna.

Allt tips och råd är vällkommna.

Vänliga hälsningar,
Sebastian

Nissan 200SX S14 "Tenshi Chihiro" (1994)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Batteriet tappar ca 1% om dagen så att ta av batteriet helt är en god idé.
Sen kan man passa på att underhållsladda det..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 mars 2019 · 14 056 Inlägg

_- skrev:
Batteriet tappar ca 1% om dagen så att ta av batteriet helt är en god idé.
Sen kan man passa på att underhållsladda det..

Antingen kopplar jag bort en pol och laddar batterierna ibland eller så sätter jag på CTEK-laddare och låter dom vara på hela den garagerade tiden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2019 · 13 742 Inlägg

har haft min 407:a stått i carporten i över 1.5år den står med konstant laddning  verkar fungera bra.. kommit in i den varje gång jag viljat..  drar så lite ström att ha den på konstant laddning att det inte spelar någon roll  har man ingen utag inärheten tar man ur batteriet och tar det till ett ställe där man kan ha den på laddning..  enda sättet att  hålla liv i ett batteri när det blir kallt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
16 mars 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Laddar min sommarbil (Audi TT roadster)  då och då (var 4-6 vecka) med gammal 12V/6A laddare men kopplar inte ur batteriet! CTEK laddare funkar inte med inkopplat AGM batteri på min TT.

zzr94092
16 mars 2019 · 4 390 Inlägg

Här du en gammal CTEK? Min funkar på AGM.

candyweiss
16 mars 2019 · 876 Inlägg

zzr94092 skrev:
Här du en gammal CTEK? Min funkar på AGM.

Jag har också en gammal CTEK som fungerar på AGM, jag trycker på knappen med "snöflingan".

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
16 mars 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Den fungerar att ladda så tillvida att laddlampan lyser grönt när man slår på laddaren men laddaren slår aldrig över till rött lampa (Fulladdad). Det kanske beror på att batteriet aldrig blir fulladdat när batteriet hela tiden är inkopplat i bilen?!?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2019 · 17 478 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Den fungerar att ladda så tillvida att laddlampan lyser grönt när man slår på laddaren men laddaren slår aldrig över till rött lampa (Fulladdad). Det kanske beror på att batteriet aldrig blir fulladdat när batteriet hela tiden är inkopplat i bilen?!?

AGM har högre vilospänning. Där kan problemet vara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
17 mars 2019 · 7 238 Inlägg

Jag lägger av minuspolen och ansluter min CTEK lite då och = när den inte behövs på något av de andra bilbatterierna.
Dock vill jag varna för att demontera batteriet och ställa det på golvet(på frampassagerarplatsen).
Jag fick nämligen en rostskada med samma storlek som batteriets bottenyta, där jag således fick byta ut plåten mot fräsch dito.
Till saken hör att jag avlägsnat mattorna för att undvika fukt under dem.
Batteriet stod således direkt på durkplåten.
Gör jag aldrig mera om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang