Köpråd: Mitsubishi Lancer 1,8 FFV

RiskyPickle
29 mars 2019 · 55 Inlägg

Fått upp ögonen för en Mitsubishi Lancer 1,8 FFV
https://www.blocket.se/Skane/Mitsubishi … 837077.htm

Ska kolla på den imorgon, fått ett rätt bra pris, vad ska jag kolla efter, vad tycker ni om bilen? Nått jag ska tänka på/akta mig för?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2019 · 17 470 Inlägg

Ja. Bilen är kreditspärrad, dvs den kan inte byta ägare utan att restskulden först betalas in till banken/kreditföretaget.

Inte säkert säljaren är medveten om detta. Han/hon måste kolla hur stor restskulden är.

Kreditgivare på bilen:
NORDEA FINANS SVERIGE AB

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RiskyPickle
29 mars 2019 · 55 Inlägg

Tack, får ta upp det med säljaren.

Vad tycker du/ni om bilen i övrigt? Känns annars som en pålitlig bil isf vad jag läst på nätet.

Senast redigerat av RiskyPickle (29 mars 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2019 · 17 470 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Tack, får ta upp det med säljaren.

Känns annars som en pålitlig bil isf vad man läst på nätet.

Säkert en mycket bra bil och behöver inte vara problem med säljare heller. Men skulden måste lösas omgående. Säg att du får köpa bilen för cirka 58000:- så motsvarar det vad säljaren har i skuld. Då känns det stabilt. Men det finns fallgropar och jag rekommenderar att ni tillsammans gör upp köpet i samband med att kontakt med Nordea göres för att säkerställa skuld. Kreditgivaren kan även upplysa om hur ett ägarbyte ska gå till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RiskyPickle
29 mars 2019 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:

RiskyPickle skrev:
Tack, får ta upp det med säljaren.

Känns annars som en pålitlig bil isf vad man läst på nätet.

Säkert en mycket bra bil och behöver inte vara problem med säljare heller. Men skulden måste lösas omgående. Säg att du får köpa bilen för cirka 58000:- så motsvarar det vad säljaren har i skuld. Då känns det stabilt. Men det finns fallgropar och jag rekommenderar att ni tillsammans gör upp köpet i samband med att kontakt med Nordea göres för att säkerställa skuld. Kreditgivaren kan även upplysa om hur ett ägarbyte ska gå till.

Ser ut som att det blir att jag åker och kollar samt potentiellt köper bilen imorgon. Hör av mig hur det gått.

RiskyPickle
29 mars 2019 · 55 Inlägg

Verkar som att denna bil tar E85, är detta bra eller? Kan man köra vanlig bensin? Om ja, Ska man?

NIzmO Ollikkala Racing
30 mars 2019 · 1 724 Inlägg

Svärfar har en sån som han köpte ny 2010 och han är supernöjd, inte vart ett enda problem med den.

Dom går på både bensin och E85 men vanligast är att man bara kör på bensin ändå, har man otur kan det spöka lite när bilen ställer om sig mellan bränslena.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
RiskyPickle
30 mars 2019 · 55 Inlägg

NIzmO skrev:
Svärfar har en sån som han köpte ny 2010 och han är supernöjd, inte vart ett enda problem med den.

Dom går på både bensin och E85 men vanligast är att man bara kör på bensin ändå, har man otur kan det spöka lite när bilen ställer om sig mellan bränslena.

Perfekt!

Fick detta sms idag:
——
God morgon, tyvärr har de inte sin kundtjänst öppen trots att det står på deras hemsida att de har öppet dag före röd dag 9-14.

Jag sålde min förra bil för två år sen och hade då även kreditlån på den. Då gjorde jag och köparen så att när jag jag fick kvittot på att lånet var löst så sms:a jag beviset samt att han fick nr till banken och kunde kontrollera det själv.

Du får själv avgöra hur du vill göra med dagens titt på den 🤗 bilen är på städ och tvätt nu
——
Ringde själv till banken och det är riktigt att de inte har öppet.

Hur gör jag detta köp säkert för min del, betalar jag in krediten till kreditgivaren själv eller väntar jag till måndag?

RiskyPickle
31 mars 2019 · 55 Inlägg

Liten uppdatering: kändes för riskfyllt att utföra köpet över helgens god tro utan banken tillgänglig, vi ska därför träffas imorgon (måndag) istället

RiskyPickle
1 april 2019 · 55 Inlägg

Det blev en Lancer!
https://ibb.co/Pr9FNGS

https://i.ibb.co/YNyP3Br/8-A0-C411-B-BDC7-4294-BFEC-19-E5-A3-A643-D5.jpg

Senast redigerat av RiskyPickle (1 april 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2019 · 17 470 Inlägg

Grattis! Du blir nog nöjd!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang