Byta avgasrör mazda5

ilaali
3 april 2019 · 167 Inlägg

Det är så att avgasröret(mitten) gick av helt idag. Ska man byta hela vägen på en gång när man ändå håller på?
Någon som vet om det är jobbigt att byta själv?
Finns någon guide hur man gör?

Tänkte åka upp till OKQ8 så jag kan hissa upp hela bilen.

Fick en chock av hur mycket en verkstad tog för att byta halva avgasröret. Så jag kommer inte att lämna in den.

Det är en Mazda -07

Har ingen möjlighet till svets.

caromania Forummoderator
3 april 2019 · 9 296 Inlägg

ilaali skrev:
Det är så att avgasröret(mitten) gick av helt idag. Ska man byta hela vägen på en gång när man ändå håller på?
Någon som vet om det är jobbigt att byta själv?
Finns någon guide hur man gör?

Tänkte åka upp till OKQ8 så jag kan hissa upp hela bilen.

Fick en chock av hur mycket en verkstad tog för att byta halva avgasröret. Så jag kommer inte att lämna in den.

Det är en Mazda -07

Har ingen möjlighet till svets.

Visst kan man byta det själv. Det är inte raketforskning men ganska mycket slit. Börja med att undersök var det gått av. Oftast är det två delar efter katalysatorn. Om det är dem bakre kan det räcka att byta bara den delen. Kravet då är att det är ett originalsystemet. Annars kanske det är lika bra att byta från katalysatorn då det säkert inte är mycket dyrare.

Börja besiktiga systemet. Hur sitter det fast i katalysatorn? Förmodligen med ett antal muttrar. Spraya med rostolja flera dagar innan. Ta loss muttrarna med en fast ringnyckel, helst sexkant. Knacka till, segdra inte. Smörj gummina med såpa så är det lättare att få tillbaka dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang