_

Loranga-
3 april 2019 · 52 Inlägg

_

Senast redigerat av Emilperolov (3 april 2019)

it_mutt Avstängd
3 april 2019 · 10 388 Inlägg

Emilperolov skrev:
Hej, köpte en bil för fyra dagar sedan. I annonsen stod det att kamremmen var bytt vid 27000 mil, 2017. detta bekräftade också säljaren muntligt. I motorrummet satt en lapp som även bekräftade detta. jag köpte bilen då jag litade på mannen som sålde bilen. jag betalade 17 500 kr för den. efter köpet kröp en misstänksamhet in och hörde därför av mig till ägaren innan den jag köpte bilen av. Detta är en äldre herre som ägt bilen sedan 2005 och sålde den för ca en månad sedan. han berättade att kamremsbyte gjorts vid 20 000 mil år 2011. Han berättar också att han skänkte bilen till verkstaden (där säljaren jag köpte av jobbar), eller egentligen sålde han den för 1 kr. detta p.g.a. att Lampan för både abs och antispinn-systemet tändes och att alla däck var slut. Han hade tidigare varit med bilen hos denna firma då de försökt hitta felet. felet löstes inte utan felkoderna släcktes bara och gubben körde vidare och kunde besikta bilen, felkoderna uppkom senare igen med jämna mellanrum.

Säljaren har antagligen släckt felkoderna igen och besiktat den och sedan sålt den till mig (visserligen med nya SoV). Jag undrar om någon där ute har tips hur jag ska gå vidare med detta. vad har jag rätt till? kan jag häva köpet? Enligt mig är det uppenbart att han har förfalskat lappen om kamremsbyte samt att han sålt bilen trots att han vet att det finns felkoder i bilen som kommer upp med jämna mellanrum. det jag har bakom ryggen är annonsen där det står att kamrem är bytt vid 27000, jag har mail-konversation med Rejmes där dom bekräftar att kamremsbyte gjorts år 2011 samt har denna äldre herre som sagt att han stöttar mig till 100% med information om vad som var fel på bilen när han skänkte den, han kan också bekräfta att den personen jag köpte bilen av kände till dessa fel. Jag förstår att det kan vara svårt att bevisa detta vad gäller felkoderna men visst måste jag kunna kräva att han antingen byter kamrem själv, alt. att han gör prisavdrag så jag kan byta kamrem alternativt att jag kan häva köpet?

uppskattar era reflektioner

mvh. en mycket ledsen student som lagt sina sista sparpengar på en skrothög

Fast...vänta nu.

Hur -VET- du att kamremmen inte blivit bytt vid 27000 mil? Inte spekulationer, utan hur VET du att så inte är fallet?

Hur -VET- du att inte det varit en ABS-givare som spökat, och säljaren bytt denna? Och därigenom åtgärdat felet med abs- och ESP-lampan?

En annons är -ALDRIG- ett avtal. Står det inte i avtalet att kamremmen är bytt vid 27.000 mil, så får det stå att den var bytt förra veckan i annonsen, det spelar ingen roll.

Vad förrförra ägaren säger var fel på bilen, säger inget om skicket idag.

Så...du har inga uppenbara fel som du kan peka på idag, och har alltså inget att gå vidare med. Du -antar- däremot att någon har blåst dig och du har bestämt dig för att kamremmen inte är bytt. Du vet egentligen inte, utan du har bara bestämt dig för det.

Så...nej, du har inget att gå vidare med alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang