Misständer Cylinder 5. V70n T5 -02 steg 3

Stoffswe
28 mars 2019 · 9 Inlägg

Hejsan, varit inne på alla trådar jag kan hitta för att leta efter svar men alla verkar haft tur och löst det med enkla saker.

Som sagt, misständer bilen på cyl5 under belastning (kan komma upp om man torrvarvar men märks tydligast när man kör) På tomgång går den bra och låter att gå jämt och fint på alla varvtal förutom mellan 2500-3000 rpm. Då skakar ratten tillochmed.

Det är 2,3an, och problemet började ett tag efter min lambdasond kabel tog stryg av all snö på tomten i vintras, men tveksam att de är orsaken nu. Det jag har gjort för att försöka lösa misständningen är:

Jag är lött ihop bakre lambdasonden med krympslang ordentligt så ingen fukt kan ta sig in.
Bytt tändstift (tändstiftet va helt svart av olja, de andra såg helt ok ut)
Bytt tändspole.
Flyttat plats på sprdarna mellan cyl 1 och cyl 5.
Lagt in orginal programvara igen.

Oavsett kommer felkoder P0305 upp, även P0141 ibland (inte ofta) som är bakre lambdasond syre sensor men är de  känns inte som de borde va problemet då det ALLTID är just cylinder 5 som strular, oavsett vad jag gör.

Jag funderar på att köra in den till Volvo och se om den kan göra en bättre sökning (jag har en obd2 Bluetooth grej och en app på telefon)
Men det känns nästan som jag står inför en bränd ventil eller en dålig kolvring.

Finns det några andra saker som jag inte kollat som kan orsaka misständningen på just EN cylinder? (tex dåligt bränslefilter borde ju ge på alla)

Ös på med förslag, ju mer ju bättre. Älskar bilen så gör allt för att få igång den igen, även om de innebär att lyfta motorn och byta kolvringar (kanske råkar hamna smidda stakar där då wink )
//stoffe

Joakim-S Hobby Fotograf
29 mars 2019 · 650 Inlägg

Har du gjort komptest? Alternativt skulle jag nog mäta upp kablarna till tändspole nr 5 och kolla om det finns nåt att hitta där.

Det ända jag tycker verkar märkligt är att du skrev att tändstiftet var helt täckt av svart olja. Det låter ju onekligen inte så bra. Men jag skulle nog iallafall börja med att göra ett komptest av motorn.

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
Jesper328
29 mars 2019 · 2 366 Inlägg

Börja med att kolla kompressionen.
Nu antar jag att du redan har provat att byta plats på två tändspolar, tänkte utifall du köpte en begagnad som råkade vara kass, så kolla kablaget hela vägen upp till styrdonet på ställen där det kan skava.

Men som sagt, kompen.
Är ju inte ovanligt att vissa mjukvaror går med lite väl vass tändning i vissa register, vilket ställer till med problem.

Up the RA
Stoffswe
29 mars 2019 · 9 Inlägg

Har inte gjort komptest, har inga grejer för de. Men får köpa de på butiken vi alla älskar att hata på måndag och testa.

Spolen köpte jag ny, då jag vid tidpunkten var så pass säker på att de va felet. Men de va inte ifrån Volvo så när de ändå inte hjälpte testade jag byta spole mellan cyl 1-5.

Stiftet var kolsvart, men kunde torka rent det ifrån oljan. Stiftet var rätt bränd också. De va nog det mest röjda stift jag sett i hela mitt liv. Men har tagit ur det nya stiftet efter jag testat olika saker och bilen har gått varm någon gång, och de ser helt okej ut. Ingen olja och såg inte bränt ut.

Jag tittade bara lite snabbt på kablarna till spolen. Kikade bara noga just vid kontakten, eftersom jag tänkte att om de skulle va kabeln skulle de inte strula hela tiden, inte bara vid vissa varvtal eller under belastning. Men kan det bli att de kärvar på det viset av dåliga kablar?

Jag har även läst att man ska rengöra spjällhuset, men vore det ett sådant problem borde det väl inte vara på just en cylinder, eller är detta också något jag borde testa?

Stoffswe
2 april 2019 · 9 Inlägg

Gör ett litet lyft

Har gjort komp test.
Cylinder 5: 11bar sen hade jag i lite olja så blev det 13,5bar
Cylinder 1: 12bar sen med olja 15 bar.
Jag tyckte detta verka okej för en bil som gått 28k och ringde Volvo och de instämde. De sa även att jag redan testat allt de kunde tänka sig att de va.

Så jag funderar på tändkablarna, tycker de inte borde va dom eftersom den bara misständer under belastning men lika bra att mäta upp de eftersom jag står utan alternativ kvar.

Hur mäter man upp de? Borde ju inte gå med en ohm mätare då de är pulserande ström eller lägger man den i själva kontakten och vrider på tändningen?
Om någon kan förklara hur man kollar tändkablarna på bästa sett vore det underbart

zzr94092
2 april 2019 · 4 385 Inlägg

Du har väl inga tändkablar på en -02.

Stoffswe
2 april 2019 · 9 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du har väl inga tändkablar på en -02.

Jag har ju tre kablar som går till tändspolen, vet inte om det kanske har något annat namn men det är vad jag menar med tändkablar

Jesper328
4 april 2019 · 2 366 Inlägg

Tre kablar till tändspolen?
Är det inte COP på dom här, dvs fem stycken spolar?

Sitter det dubbeltändspolar så har du ju isåfall tändkablar, och dessa går att mäta Ohm i från ände till ände.
Menar du kontaktstycket som går in i vardera tändspole så får du följa kablarna till nästa kontaktstycke, och sedan mäta därimellan.
Diodmätning/Summer/Pip, går att mäta med Ohm också.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang