Kommer garantin att gälla?

denniswp
29 mars · 6 Inlägg
#1

Hej!

har en 2016 jeep grand cherokee som har fått rostbubblor på framsidan av huven, finns inga antydningar på att det skulle bero på stenskott dock så har jag hittat sprickor i lacken på undersidan av huvens kant där fukt förmodligen har krypit in och orsakat rostbubblorna, precis där lacken har spruckit känns det även som om det finns en svetsfog på insidan då plåten buktar ut en aning just i det området - se bild.

vad tror ni - kommer garantin att täcka detta?

http://www.bilddump.se/bilder/201903291 … 7.20.5.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/201903291 … 7.20.5.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 11 729 Inlägg
#2

Hur länge har bilen rostskyddsgaranti? Normalt sett gäller denna oftast genomrostning (Hål genom kaross)

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
denniswp
29 mars · 6 Inlägg
#3

Hybrid_ skrev:
Hur länge har bilen rostskyddsgaranti? Normalt sett gäller denna oftast genomrostning (Hål genom kaross)

den har 7års rostskyddsgaranti

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 11 729 Inlägg
#4

JEEP:

"Även karossen täcks av garantin vid genomrostning inifrån och ut.
Vi reparerar och/eller byter ut alla genomrostade delar i 7 år, från och med bilens leveransdatum
"


Svaret som jag tolkar det är alltså Nej.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
denniswp
29 mars · 6 Inlägg
#5

Hybrid_ skrev:
JEEP:

"Även karossen täcks av garantin vid genomrostning inifrån och ut.
Vi reparerar och/eller byter ut alla genomrostade delar i 7 år, från och med bilens leveransdatum
"


Svaret som jag tolkar det är alltså Nej.

Dock är det ju inget stenskott som har orsakat rostbubblorna utan en spricka i lacken på undersidan av huven, så att det skulle vara en yttre skada som har orsakat sprickan är ju helt uteslutet

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 11 729 Inlägg
#6

denniswp skrev:

Hybrid_ skrev:
JEEP:

"Även karossen täcks av garantin vid genomrostning inifrån och ut.
Vi reparerar och/eller byter ut alla genomrostade delar i 7 år, från och med bilens leveransdatum
"


Svaret som jag tolkar det är alltså Nej.

Dock är det ju inget stenskott som har orsakat rostbubblorna utan en spricka i lacken på undersidan av huven, så att det skulle vara en yttre skada som har orsakat sprickan är ju helt uteslutet

Den ska vara genomrostad för att garantin ska gälla.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
denniswp
29 mars · 6 Inlägg
#7

Hybrid_ skrev:

denniswp skrev:

Hybrid_ skrev:
JEEP:

"Även karossen täcks av garantin vid genomrostning inifrån och ut.
Vi reparerar och/eller byter ut alla genomrostade delar i 7 år, från och med bilens leveransdatum
"


Svaret som jag tolkar det är alltså Nej.

Dock är det ju inget stenskott som har orsakat rostbubblorna utan en spricka i lacken på undersidan av huven, så att det skulle vara en yttre skada som har orsakat sprickan är ju helt uteslutet

Den ska vara genomrostad för att garantin ska gälla.

jag förstår inte riktigt, skulle plåten vara genomrostad (ett hål rakt igenom) så skulle det vara omöjligt att felsöka vad som har orsakat rosten? de måste ju mena att rosten har orsakats utan yttre påverkan

Senast redigerat av denniswp (29 mars )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 11 729 Inlägg
#8

denniswp skrev:

Hybrid_ skrev:

denniswp skrev:

Dock är det ju inget stenskott som har orsakat rostbubblorna utan en spricka i lacken på undersidan av huven, så att det skulle vara en yttre skada som har orsakat sprickan är ju helt uteslutet

Den ska vara genomrostad för att garantin ska gälla.

jag förstår inte riktigt, skulle plåten vara genomrostad (ett hål rakt igenom) så skulle det vara omöjligt att felsöka vad som har orsakat rosten? de måste ju mena att rosten har orsakats utan yttre påverkan

Det där får du nog ta upp med återförsäljare/FCA. Är återförsäljaren/bilhandlaren okunnig i ämnet kanske du ska vända dig till Fiat centralt. Kanske finns någon Goodwill?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
NIzmO Ollikkala Racing
30 mars · 1 713 Inlägg
#9

Det är bara att åka in o visa den för närmaste återförsäljare, vi kan gissa hur mycket som helst men endast där får du svar.

Min personliga åsikt är att det bör gälla, är ju som sagt ingen yttre åverkan som oftast är anledningen till avslag på kaross o lack garanti.

- Time Attack -
denniswp
5 april · 6 Inlägg
#10

Hybrid_ skrev:

denniswp skrev:

Hybrid_ skrev:

Den ska vara genomrostad för att garantin ska gälla.

jag förstår inte riktigt, skulle plåten vara genomrostad (ett hål rakt igenom) så skulle det vara omöjligt att felsöka vad som har orsakat rosten? de måste ju mena att rosten har orsakats utan yttre påverkan

Det där får du nog ta upp med återförsäljare/FCA. Är återförsäljaren/bilhandlaren okunnig i ämnet kanske du ska vända dig till Fiat centralt. Kanske finns någon Goodwill?

Fick idag godkänt av generalagent på jeep att huven kommer att bytas till en splitterny smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang