Registreringsbesiktning koppla bort ABS?

BGAA
13 april 2019 · 23 Inlägg

Skall byta motor bensin > diesel på 30 år gammal 740, så den skall registreringsbesiktigas. Vad säger dom om man samtidigt tar bort ABS- systemet. Har för mig att förr fick man bara göra motorbytet annars blev det en annan registrering och ny åramodell.

Knugcab
13 april 2019 · 5 111 Inlägg

ABS är inte standard på 740, så frågan är om de ens märker att det saknas....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Joakim-S Hobby Fotograf
13 april 2019 · 650 Inlägg

En ännu viktigare fråga, varför vill du plocka bort det?

Senast redigerat av ProXem (13 april 2019)

MG e-HS (2021)
Utmarks-Loke
13 april 2019 · 5 833 Inlägg

ProXem skrev:
En ännu viktigare fråga, varför vill du plocka bort det?

Det är enkelt att besvara, det gör man för att slippa krånglande teknik. På gamla bilar är det bara en tidsfråga innan hjulsensorerna börjar krångla.

Jag skulle plocka bort det, göra det snyggt och låtsas som ingenting. Troligtvis kommer det aldrig märkas.

Joakim-S Hobby Fotograf
14 april 2019 · 650 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

ProXem skrev:
En ännu viktigare fråga, varför vill du plocka bort det?

Det är enkelt att besvara, det gör man för att slippa krånglande teknik. På gamla bilar är det bara en tidsfråga innan hjulsensorerna börjar krångla.

Jag skulle plocka bort det, göra det snyggt och låtsas som ingenting. Troligtvis kommer det aldrig märkas.

Känns som mer jobb att montera bort ett helt ABS system än att byta hjulsensorer som eventuellt kommer att gå sönder. Men alla har rätt att göra som dom vill såklart.

MG e-HS (2021)
granadadr
14 april 2019 · 7 287 Inlägg

ProXem skrev:

Svarte_Orm skrev:

ProXem skrev:
En ännu viktigare fråga, varför vill du plocka bort det?

Det är enkelt att besvara, det gör man för att slippa krånglande teknik. På gamla bilar är det bara en tidsfråga innan hjulsensorerna börjar krångla.

Jag skulle plocka bort det, göra det snyggt och låtsas som ingenting. Troligtvis kommer det aldrig märkas.

Känns som mer jobb att montera bort ett helt ABS system än att byta hjulsensorer som eventuellt kommer att gå sönder. Men alla har rätt att göra som dom vill såklart.

jag håller faktiskt med,,  plockar bort saker som krånglar gör man NÄR dem krånglar,, inte innan,,  som om jag skulle plocka bort ac eller farthållare i min bil där det fungerar,, nää 

men som sagt man gör som man vill med sin egen bil

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
BGAA
14 april 2019 · 23 Inlägg

Som  Svarte_Orm skrev - jag vill slippa krånglande elektronik, därför lägger jag i en diesel med mekanisk insprut -den behöver inte ens ström för att fungera!
Har redan en 940 med ABS. Givarna sitter så fastrostade så man får borra ut dom, tandringarna  rostar sönder och slår sönder givarna. När man fått allt att fungera kan man ge sig f..n på att ABS lampan tänds på väg till besiktning och det blir återbesök. Tro mig jag har upplevt detta. Eftersom inte ABS var standard  försökte jag övertyga besiktningsman att då spelade det ingen roll om lampan lyste, men han gav sig inte.
En fördel med ABS är enkolvsoken fram, mkt lättare att renovera än tvåkolvsoken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang