Mitt Bälteslås piper när jag kör trots att det är i, Audi A4 -07

johanlindson
24 april 2019 · 3 Inlägg

Hej!
Jag har en Audi A4 -07 och bältetlåset till föraren glappar så när jag kör så kan det börja pipa då och då trots att jag har bältet i, sjukt irriterande.. Men verkstaden skulle ha 2-3 tusen för att byta ut detta och då är min fråga ifall det inte bara går att koda bort? Finns det någon vänlig själ i trakterna runtom Enköping/Uppsala/Stockholm  som kan hjälpa mig med detta?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 april 2019 · 4 917 Inlägg

Ibland KAN man fixa sånt själv, och alldeles gratis. .
JAG hade tagit en stark lampa och lyst ner i bälteshållaren och letat efter vad det kan vara som jäklas..
Det kan t ex vara 2 kontakter därnere som inte sluter riktigt tätt när du trycker ner metalldelen på bältet.
Och har du tur så kan du kanske sticka ner en flatskruvmejsel och rätta till problemet..
DET är i vartfall vad JAG hade gjort allra först..
Kanske ska man ta av ena polen på batteriet före arbetet, man vet ju aldrig. .

Senast redigerat av _- (24 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
johanlindson
24 april 2019 · 3 Inlägg

Tack! Jag försökte kika ner i bälteslåset men de gick inte att se något alls hmm

fish Allfixare
25 april 2019 · 1 475 Inlägg

Sitter en kontakt under stolen till bälteshållaren. Ryck ur den, problem solved. Iaf på min 06,a smile

johanlindson
30 april 2019 · 3 Inlägg

fish skrev:
Sitter en kontakt under stolen till bälteshållaren. Ryck ur den, problem solved. Iaf på min 06,a smile

Tog denna bild för vet inte vilket sladd jag ska dra ut, någon som vet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231716/231716-4c0d95d103cd16240bd4405e2ed3a66f.jpg

fish Allfixare
1 maj 2019 · 1 475 Inlägg

Följ kablarna som går från bälteshållaren. Vill minnas att det va en lös kontakt, men jag kan minnas fel också.

classexa
1 maj 2019 · 193 Inlägg

Den svarta kontakten ska vara till bälteskontakten

Senast redigerat av classexa (1 maj 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
1 maj 2019 · 4 628 Inlägg

Det är låset i sig som är skadat. Sitter en grön plastbit som skjuts åt sidan av tungan på bältet som du trycker ner i kontakten. Den plastbiten blir avskavd och till slut rör den sig inte tillräckligt mycket för att komma åt microbrytaren som talar om att du har bältet på dig.
Byt bälteslås. Tejpa eller addera för guds skull ingenting på bältestungan, då kan det bli så att du inte får upp låset i en nödsituation.
Att inte ha kontakten i påverkar hur airbags och bältessträckare fungerar, så som en tillfällig lösning fungerar det men ska bilen t.ex säljas så bör detta åtgärdas.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang