Läckage motorvärmare saab 9-5 2004

Smurfen40
2 maj · 587 Inlägg
#1

Märkte idag att det läcker ifrån motorvärmaren då jag fått fylla på vatten
Min fråga är var man köper o-ringar och hur svårt detta är att byta??
Sitter defa motorvärmare på bilen

Harwing
2 maj · 8 Inlägg
#2

Vad för märke på värmaren?
Sen är det bara att kolla på defa /calix hemsida så finns montage anvisning
O-ringen finns lite här och var t.ex. mekonomen

Smurfen40
2 maj · 587 Inlägg
#3

Harwing skrev:
Vad för märke på värmaren?
Sen är det bara att kolla på defa /calix hemsida så finns montage anvisning
O-ringen finns lite här och var t.ex. mekonomen

Det är Defa
Får kolla Mekonomen
Som jag fattar det så sitter där 2 st o-ringar.

Harwing
3 maj · 8 Inlägg
#4

Är det bilen du har upplagd?
Ganska säker på att det bara är en O-ring men kan dubbelkolla imorgon

Smurfen40
3 maj · 587 Inlägg
#5

Harwing skrev:
Är det bilen du har upplagd?
Ganska säker på att det bara är en O-ring men kan dubbelkolla imorgon

Ja det är bilen som är upplagd.
Har beställt en o-ring
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … DA419819sv
Hoppas det är rätt men fanns bara denna och två små när jag knappade in mitt det nummer
Fattar inte hur man får loss blockvärmaren i heller??
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … DA411379sv
Är exakt likadan
Ska man vrida på sexkantspinnen?
Eller ska man skruva av den helt??
Vill ju inte att något ska trilla in i blocket

Harwing
3 maj · 8 Inlägg
#6

Den sitter med en 10mm
Du ska bara lossa den så att det går att skruva ur för hand
men ta det lugnt så att inte bakstycket lossnar och ramlar ner
man känner när den börjar bli lös

Fick byta på min för inte så länge sedan. Tappa ur kylvätskan som sagt. Sen får man lossa på kobran och ta bort sen, skruva loss vattenrören till vattenpumpen och vika ner dem lite.
Sen kommer man åt att skruva loss och demontera motorvärmarkroppen.

Hittade detta när jag googla
Demontera den, byt o-ring. Smörj in den ordentligt med vaselin samt kanalen den skall in i, i motorblocket.
Försök få dit den, kan vara lite klurigt. Sen skruva dit den. Åtdragningsmoment på min Defa var 10nm.

Smurfen40
3 maj · 587 Inlägg
#7

Harwing skrev:
Den sitter med en 10mm
Du ska bara lossa den så att det går att skruva ur för hand
men ta det lugnt så att inte bakstycket lossnar och ramlar ner
man känner när den börjar bli lös

Fick byta på min för inte så länge sedan. Tappa ur kylvätskan som sagt. Sen får man lossa på kobran och ta bort sen, skruva loss vattenrören till vattenpumpen och vika ner dem lite.
Sen kommer man åt att skruva loss och demontera motorvärmarkroppen.

Hittade detta när jag googla
Demontera den, byt o-ring. Smörj in den ordentligt med vaselin samt kanalen den skall in i, i motorblocket.
Försök få dit den, kan vara lite klurigt. Sen skruva dit den. Åtdragningsmoment på min Defa var 10nm.

Ok tack för infon då är jag med lite.
Förstår bara inte varför cobran ska lossas då min sitter ovanför vevaxelgivaren och cobran är väl på andra sidan??

EmsAnders
3 maj · 57 Inlägg
#8

Det sitter 2st o-ring, en runt kroppen och en bakom muttern, en liten.

Smurfen40
3 maj · 587 Inlägg
#9

EmsAnders skrev:
Det sitter 2st o-ring, en runt kroppen och en bakom muttern, en liten.

Har beställt en liten med men vet inte om det är rätt då där fanns 2 st att välja på.
Kanske bäst att köpa båda
Fanns bara en stor så den borde vara rätt iallafall

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang