Hur testa automatisk växellåda på säkert sätt? Ford S-max 2011.

niska
17 maj 2019 · 264 Inlägg

Som jag tidigare beskrivit i tråden Fel på växellåda har den tidigare ägaren av vår S-max missat att byta oljan i automatväxellådan i tid. Förmodligen är det därför växellådan slutat fungera vid två tillfällen med meddelandet "Fel på växellåda".

Vid båda tillfällena föregicks felet av att jag svängde i en ganska tvär påfartskurva, och när jag accelererade inför att åka på motorvägen så slutade bara växellådan att fungera tills jag stannat bilen, stängt av den och startat den på nytt. Därefter har jag kunnat fortsätta färd på motorväg utan problem.

Det verkar alltså som att felet yttrar sig vid snabb acceleration - jag gissar att bilen då försöker växla från 3 till 4 eller 3 till 5. Jag gissar att det inte har så stor betydelse att jag vid båda tillfällena accelererade efter en kurva - men jag vet inte säkert.

Igår bytte vi oljan i växellådan och jag behöver nu testa för att se om felet kvarstår eller ej.

Jag har inte lust att accelerera snabbt på motorväg - för det är väldigt obehagligt att behöva stanna ofrivilligt på motorvägen. Stor olycksrisk och stressig miljö.

Så hur gör man egentligen för att testa all funktionalitet i en automatväxellåda? Kan jag lämna in den på en verkstad och be dem göra ett ordentligt test? Eller - finns det något sätt jag kan göra ett någolunda komplett test på egen hand - och vad bör jag då testa förutom att accelerera snabbt - jag tänker att jag borde försöka testa så mycket funktionalitet som möjligt så jag inte missar något. Jag är inte insatt i hur automatiska växellådor fungerar - så är tacksam för de tips ni har här.

Jag undrar också vad som är en lämplig testplats. Kanske en landsväg som är tom på bilar är lämplig? Eller skulle ni vågat er på att testa på motorvägen? Vad finns det annars för alternativ? Jag bor i förort i Stockholm.

Tack för hjälpen.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Utmarks-Loke
17 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Jag har ingen aning, jag vill bara påpeka att det kan ha varit accelerationen i kombination med den tvära påfartskurvan som gav problemet. Sidkrafterna kan ha gjort att vätskan tryckts iväg mot kanten i växellådan, bort från pumpens pickup. För att testa bör du alltså leta upp en väg med liknande kurva, åt samma håll. Men kanske du kan sätta väckarklockan på 02:30 och smyga dig ut och testa, eller är det ändå ganska mycket trafik på Stockholms motorvägar vid den tiden?

niska
17 maj 2019 · 264 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag har ingen aning, jag vill bara påpeka att det kan ha varit accelerationen i kombination med den tvära påfartskurvan som gav problemet. Sidkrafterna kan ha gjort att vätskan tryckts iväg mot kanten i växellådan, bort från pumpens pickup. För att testa bör du alltså leta upp en väg med liknande kurva, åt samma håll. Men kanske du kan sätta väckarklockan på 02:30 och smyga dig ut och testa, eller är det ändå ganska mycket trafik på Stockholms motorvägar vid den tiden?

Tack för din kommentar. Om det är så som du beskriver, då skulle det samtidigt innebära att det inte var tillräckligt med olja i växellådan? Normalt brukar man väl fylla på fullt?

Ang testet: Det är tyvärr trafikerat dygnet runt på motorvägarna häromkring. Men om ingen annan har bättre förslag så får jag nog göra så som du beskriver. Jag vill gärna ha den här saken ur världen, så jag känner mig lite tidssressad (till saken hör även att om det visar sig att felet kvarstår så måste jag kräva det säljande företag på pengar för byte av växellåda, och då behöver jag gå via ARN - och sådana här ärenden tar ju tid)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Nybergrobin
17 maj 2019 · 2 378 Inlägg

Du kan inte åka en bit utanför stan och provköra på en mindre väg?

Stå stilla och tryck full gas...låt växellådan arbeta tills du är uppe i 100km/h?
Borde väl finnas någon väg i närheten som inte är 100% trafikerad?

Janneutanb
17 maj 2019 · 7 271 Inlägg

Full gas när du svänger in på påfarten sen bara anpassa dig när du fram till motorvägen.
Handlar ju bara om en sån kort stund du ska köra fullt så det finns gott om säkra platser.

niska
17 maj 2019 · 264 Inlägg

Tack för alla svar. Jag provkörde bilen idag på landsväg och felet kvarstår tyvärr. Så nu blir det byte av växellåda....

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
zzr94092
17 maj 2019 · 4 384 Inlägg

Hur gjorde du när du bytte oljan? Jag menar hur kollade du nivån? Det har inget med problemet att göra att du svängde och gasade...Slirar lådan även när du gasar på ordentligt rakt fram?

niska
17 maj 2019 · 264 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hur gjorde du när du bytte oljan? Jag menar hur kollade du nivån? Det har inget med problemet att göra att du svängde och gasade...Slirar lådan även när du gasar på ordentligt rakt fram?

Oljan byttes av Mekonomen. Jag har inte kollat någon nivå. Felet uppstår när jag accelererar snabbt, som exempelvis vid påfart till motorväg - oavsett om det är en föregående kurva eller ej.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Mack Forum- och sitemoderator
17 maj 2019 · 26 134 Inlägg

niska skrev:

zzr94092 skrev:
Hur gjorde du när du bytte oljan? Jag menar hur kollade du nivån? Det har inget med problemet att göra att du svängde och gasade...Slirar lådan även när du gasar på ordentligt rakt fram?

Oljan byttes av Mekonomen. Jag har inte kollat någon nivå. Felet uppstår när jag accelererar snabbt, som exempelvis vid påfart till motorväg - oavsett om det är en föregående kurva eller ej.

Det fetmarkerade är i alla fall för mig en tillräcklig orsak till att börja undersöka saken närmare själv.
Hellre detta innan ett växellådsbyte, med allt vad det innebär.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
xXSammy
17 maj 2019 · 6 569 Inlägg

Felkoderrrrrrrrr

Bytte koppling på en Powershift nyligen som tappa drivningen vid belastning. Du behöver inte byta hela växellådan bara för den strular.. Måste veta om det är styrdon, koppling, oljepump, skiftgafflar eller tryckventiler som strular.

Om du vill kontrollera nivån själv så ska du öppna pluggen på sidan, fånga upp oljan som kommer ut och hälla tillbaka igenom påfyllningen tills det börjar droppa/rinna ur nivåpluggen.
Oljan ska vara grönaktig, har de hällt i röd olja så måste den spolas igenom..

De/Dem
spillolja
17 maj 2019 · 4 020 Inlägg

är det möjligen denna olja man kan hinka i:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … riebe?c=47

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
19 maj 2019 · 264 Inlägg

Tack snälla ni för väldigt intressanta svar.

Mack skrev:

niska skrev:

zzr94092 skrev:
Hur gjorde du när du bytte oljan? Jag menar hur kollade du nivån? Det har inget med problemet att göra att du svängde och gasade...Slirar lådan även när du gasar på ordentligt rakt fram?

Oljan byttes av Mekonomen. Jag har inte kollat någon nivå. Felet uppstår när jag accelererar snabbt, som exempelvis vid påfart till motorväg - oavsett om det är en föregående kurva eller ej.

Det fetmarkerade är i alla fall för mig en tillräcklig orsak till att börja undersöka saken närmare själv.
Hellre detta innan ett växellådsbyte, med allt vad det innebär.

Borde jag inte bytt oljan hos Mekonomen? Jag hade bilen hos Upplands Motor först (auktoriserad verkstad), för felsökning. Enligt verkstadskillen där behövde jag inte byta oljan hos dem. Mekonomen var 1500 kronor billigare på detta och jag såg på youtube hur man skall göra, verkade vara en hyfsat lätt process för den som har en lift och rätt verktyg. Jag tänkte att Mekonomen nog inte kan misslyckas med detta. När jag hämtade bilen så fick jag beskedet att allt gått bra.

Den stora kostnaden var dock oljan. 7,25 liter behövdes enligt Mekonomen. Kan du utveckla vad du menar när du säger att jag borde undersöka saken närmare?

xXSammy skrev:
Felkoderrrrrrrrr

Bytte koppling på en Powershift nyligen som tappa drivningen vid belastning. Du behöver inte byta hela växellådan bara för den strular.. Måste veta om det är styrdon, koppling, oljepump, skiftgafflar eller tryckventiler som strular.

Väldigt intressant kommentar - Jag har ju haft bilen hos Upplands Motor och verkstadskillen hittade inte några felkoder. Men det var någon som skrev tidigare i denna tråd att man måste läsa av felkoden precis när felet dyker upp. Kan det stämma? Upplands Motor borde alltså åkt med bilen, triggat felet, och sedan läst av felkoden? Isåfall har de gjort fel. Eller finns det något annat sätt?

xXSammy skrev:
Om du vill kontrollera nivån själv så ska du öppna pluggen på sidan, fånga upp oljan som kommer ut och hälla tillbaka igenom påfyllningen tills det börjar droppa/rinna ur nivåpluggen.
Oljan ska vara grönaktig, har de hällt i röd olja så måste den spolas igenom..

Hmm... Varför skulle oljan vara röd? Jag utgår ifrån att Mekonomen använt korrekt olja.  På kvittot står det "Aut. Trans MPM Special DS. 7,25 liter"

Senast redigerat av niska (19 maj 2019)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2019 · 17 455 Inlägg

Är inte detta S-max nummer 2? Köpte du från samma handlare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
19 maj 2019 · 6 569 Inlägg

niska skrev:
Väldigt intressant kommentar - Jag har ju haft bilen hos Upplands Motor och verkstadskillen hittade inte några felkoder. Men det var någon som skrev tidigare i denna tråd att man måste läsa av felkoden precis när felet dyker upp. Kan det stämma? Upplands Motor borde alltså åkt med bilen, triggat felet, och sedan läst av felkoden? Isåfall har de gjort fel. Eller finns det något annat sätt?

Hmm... Varför skulle oljan vara röd? Jag utgår ifrån att Mekonomen använt korrekt olja.  På kvittot står det "Aut. Trans MPM Special DS. 7,25 liter"

Nej, vissa felkoder försvinner när du stänger av bilen.
Brukar alltid provköra bilen innan och läsa ur felkoder med motorn igång om motorlampan eller felet inte uppkommer direkt.
Men jag kanske gör överkurs
shrug.

--------------

Edit: Oljan uppfyller krav.

Senast redigerat av xXSammy (19 maj 2019)

De/Dem
niska
19 maj 2019 · 264 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är inte detta S-max nummer 2? Köpte du från samma handlare?

Ny säljare (företag). Otur kanske? Jag kollade bilen så noga jag kunde. Även motorväg osv. Men felet triggades inte just då.

Säljaren i detta fall säger att det är viktigt att "nollställa" växellådan efter att man fyllt på ny olja, annars fattar inte bilen det och felmeddelandet kan triggas fast det inte är något fel. Kan detta stämma?

Sedan säger säljaren att jag skall testa att växla med paddlarna (manuellt) och se om felet dyker upp även då. Detta har jag inte gjort ännu. Kan det ha någon betydelse i sammanhanget?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
19 maj 2019 · 6 569 Inlägg

niska skrev:
Säljaren i detta fall säger att det är viktigt att "nollställa" växellådan efter att man fyllt på ny olja, annars fattar inte bilen det och felmeddelandet kan triggas fast det inte är något fel. Kan detta stämma?

Nej.
Kopplingen och/eller skiftgafflarna ska nollställas efter reparation alt. omlärning för den sparkar i växlar

Vid servicetillfälle görs inga programmeringar.

De/Dem
Lifestyle89
19 maj 2019 · 8 Inlägg

men varför provkörde inte verkstaden bilen efter att dom byt oljan på den, om dom visste att du hade haft det problemet?
om man bara byter växellådsoljan i ett vanligt fall med enbart byte för intervallen servicen (alltså utan felmedelande i bilen)
så släcker dom ju ingen felkod.
men om du förklarat problemet så borde som ju släckt den och provkört för att se vad som händer?

niska
19 maj 2019 · 264 Inlägg

xXSammy skrev:

niska skrev:
Säljaren i detta fall säger att det är viktigt att "nollställa" växellådan efter att man fyllt på ny olja, annars fattar inte bilen det och felmeddelandet kan triggas fast det inte är något fel. Kan detta stämma?

Nej.
Kopplingen och/eller skiftgafflarna ska nollställas efter reparation alt. omlärning för den sparkar i växlar

Vid servicetillfälle görs inga programmeringar.

Tack för besked. Då kan jag bocka av detta iaf.

Hillbillylife skrev:
men varför provkörde inte verkstaden bilen efter att dom byt oljan på den, om dom visste att du hade haft det problemet?
om man bara byter växellådsoljan i ett vanligt fall med enbart byte för intervallen servicen (alltså utan felmedelande i bilen)
så släcker dom ju ingen felkod.
men om du förklarat problemet så borde som ju släckt den och provkört för att se vad som händer?

Det kanske är mitt fel? Jag har ju redan gjort en felsökning hos Ford - jag utgick ifrån att den var korrekt gjord. Verkstaden där hittade ingen felkod - men jag vet nu att det beror på att de inte provkörde bilen. Men det tänkte jag inte på då. (Jag skall ringa upp dem imorgon och fråga varför de inte provkörde bilen för att få fram en felkod.) Ford-verkstaden sa dessutom att oljebytet kunde göras av vem som helst, så då valde jag det billigaste alternativet. Och då borde jag även begärt en provkörning - fast samtidigt tror jag inte att Mekonomen kan läsa av felkoder i denna växellåda, det verkar vara någon patenterad lösning så att endast Ford-auktoriserade verkstäder kan göra det.

Jag har även bett Mekonomen om en offert för att byta växellåden, och det kunde de minsann göra. Men de lyckades inte hitta en begagnad växellåda som passar min bil. Deras besked är att enda alternativet är att beställa en renoverad växellåda. Jag undrar om de verkligen har letat ordentligt efter en begagnad - måste ju finnas flera att välja på?

Så nästa steg är alltså att ringa Ford-verkstaden för att få dem att göra en ordentlig felsökning, inklusive felkod. Tack för hjälpen alla som svarat än så länge.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
19 maj 2019 · 6 569 Inlägg

Beror lite på också vad du bett om, säger någon "Jag vill ha en felkods utläsning" så görs det exakt så, läser ur felkoder och inget mer.

Ber du om en felsökning är det annat.

fast samtidigt tror jag inte att  Mekonomen kan läsa av felkoder i denna växellåda, det verkar vara någon patenterad lösning så att endast Ford-auktoriserade verkstäder kan göra det.

Jag har även bett Mekonomen om en offert för att byta växellåden, och det kunde de minsann göra.

Om de inte kan läsa ur felkoder från växellådan kan det inte programmera in den heller.

Senast redigerat av xXSammy (19 maj 2019)

De/Dem
niska
20 maj 2019 · 264 Inlägg

xXSammy skrev:
Beror lite på också vad du bett om, säger någon "Jag vill ha en felkods utläsning" så görs det exakt så, läser ur felkoder och inget mer.

Ber du om en felsökning är det annat.

Jag beskrev felmeddelandet jag fått från bilen och de rekommenderade mig då att göra en felsökning först (i själva verket sa dem att de till mig att de inte gör någonting på bilen utan att de har felsökt först). Jag gick på deras omdöme. Exakt vad som ingick i felsökningen specade inte jag, utan jag utgick ifrån att verkstaden kunde avgöra det själva baserat på min felbeskrivning.

Jag har således varken bett om felkodsutläsning eller felsökning. Jag har beskrivit mitt problem och de har rekommenderat mig en felsökning. Jag var inte närvarande vid själva felsökningen - men jag är säker på att den inte provkörts. Jag fick informationen att växellådan inte hade någon felkod och att oljan var svart och hade lite lite spår av metallspån.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang