O-ring dim till rör koppling AC kompressor? (Citroën/Pegueot/Volvo osv..?))

Axa
8 juni · 5 Inlägg
#1

Hej på er! Sitter här med ett mystiskt problem. Det grövre röret till ac kompressorn sitter löst. Jag misstänker en kombination av tidigare krockskada, och att jag pga den onormala (?) böjen har haft partikelfiltret lutat mot det vid rep av oljetryckrör bakom turbon.

Planen är nu att byta röret mot ett begagnat. Eller är limma den lösa kopplingen med stålepoxy då det ju ej är den utvändiga biten som tätar, men de invändiga O-ringarna.

Oavsett lösning så behöver jag passade oringar.

Är det någon som kan upplysa om dimmension och vilken kvalitét som är nödvändig. Fungerar några av de som Biltema säljer? Eller bör jag köpa dessa gröna, som jag har för mig färgen är på original tätningarna?

Bilen är en Citroën C5 2006. Samma 1.6hdi (DV6) motor som i Pegueot och Volvo bland annat..

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135757/135757-8730b825312cc46b42edcf397412d034.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135757/135757-5872efea4342e04c3657a874ca4873c7.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juni · 9 720 Inlägg
#2

tanken har inte slagit dig att kontakta en  Citroën återförsäljare?.   Var inne på Vw igår och beställde packningarna till både kompressorn kondensorn och expantionsventilen.   kostade 150kr.  Man behöver faktist inte göra saker krångligare än vad dom är.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Axa
9 juni · 5 Inlägg
#3

Den ligger tyvärr 150km sydöst mot Oslo..
Bilia och Peugeot finns närmare och har vi troligtvis samma dimension. Har tyvärr mycket negativ erfarenhet av de två alternativen så prövar helst fråga de trevliga hjälpsamma forumen först, och handlar på lokala maskin/traktor verkstad, Biltema eller Ebay istället..

Undrar även om det är lågtryck vakten som sitter på kompresorns kortsida (motsatt mot magnetkoppling)? Eller är det ett övervärmeskydd?

Bilen är en Citroën årsmodell 2006

Senast redigerat av Axa (9 juni )

Axa
9 juni · 5 Inlägg
#4

Här en bild på kompressorn med kontakten i fråga på undersidan till höger på bilden (dvs vänster sida monterad på bilen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135757/135757-ea45f42782ec54e4fda1d1f93cfa0674.jpg

Och här bild på kopplingen som var väldigt enkel att justera till riktig spel genom att ta bort det enda shimmet. Avdragare var ej nödvändigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135757/135757-118747443a6795c6ccec103cdcc2f0f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135757/135757-3f53c6c1bb60c1a98e8578905b60e331.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135757/135757-148c1b943586cc0c54eae1f006750a26.jpg

Senast redigerat av Axa (9 juni )

jaka54
9 juni · 3 018 Inlägg
#5

Hej!
??? Förstår inte riktigt vad som är löst? Är det aluminiumröret som på första bilden spänns fast med den ensamma muttern???
Böjen på aluminiumröret är definitivt inte standard utan måste ha uppkommit på annat sätt , krock eller dyl.
Att limma med stålepoxy funkar inte!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang